Bouwvakkers op BSV-veld?!

4 april 2020 14:00

Het vierde seizoen van onze fusieclub is dit keer wel erg abrupt ten einde gekomen. Ik denk dat het een juiste beslissing is van de KNVB om het amateurvoetbal stil te leggen. Het is niet te overzien hoelang de Coronacrisis nog kan duren en de onzekerheid over of we dit seizoen nog kunnen voetballen laten voortduren is geen goede zaak. De vraag voor velen is dan natuurlijk hoe we het weekend door gaan komen zonder voetbal en met het uitdrukkelijke verzoek om vooral thuis te blijven.

Berdosarchivaris Kees Wokke heeft me voorzien van een grote hoeveelheid voetbalfoto’s die natuurlijk allemaal bekeken moeten worden. Tussen deze foto’s vond ik ook nog een aantal foto’s van teams die vroeger hun kunsten hebben vertoond tijdens het bedrijfsvoetbal. Hier zat ook een aantal foto’s van vroegere Bergense bouwbedrijven tussen. Anno 2020 zou je verwachten dat het na 4 jaar nu wel eens wemelt van de bouwvakkers op het voormalige BSV-veld. Niets is echter minder waar, geen sterveling te zien.

We wonen in een gemeente waar daadkrachtig besturen niet bepaald tot kunst is verheven. Goede voorbereiding, strakke planning, heldere procedures en tijdlijnen en een duidelijke regie. Helaas gaat dit bij ons iets anders waardoor er volop mogelijkheden zijn om spaken in het wiel te steken. In onze gemeente is het een goed gebruik om uitgebreid plannen te maken, deze vervolgens af te schieten en bij te stellen en vervolgens weer een lange tijd niets te doen.

Ik kreeg al naar mijn hoofd geslingerd dat bij ‘jullie’ een grote schaarste is aan woningen en deze schaarste zorgt ervoor dat de huizenprijzen bij ‘jullie’ de pan uit rijzen. Er zijn bij ‘jullie’natuurlijk altijd mensen die er belang bij hebben dat er niet of nauwelijks gebouwd wordt. Hierdoor blijft de schaarste in stand en blijven de prijzen hoog. Een wethouder die met plannen voor 1200 woningen komt, is al lang niet meer geloofwaardig.

BOUWBSV03.jpg

Combinatieelftal Nico Admiraal/Piet van Exter. Op de foto staan onder andere heer Finkensieper, Klaas Breed, Piet van Exter, Martin Thomas, Piet Staadegaard, Andre Tros, Piet de Groot, Henk (Brik) Schotten, Loek Houtenbos, Jaap van Diepen, Kees Opdam, Wim Wokke en Rein Beukers.

Het schijnt dat het begrip ‘participatie’ ook weer erg belangrijk gaat worden. Het lijkt me dat in een normale strak opgezette procedure iedereen zijn of haar zegje mag doen. Als dan de beslissing anders uitpakt dan sommige mensen willen, schort het ineens aan de participatie. Verwachtingspatronen scheppen, ligt nadrukkelijk op de loer.  Inmiddels heeft de actiegroep ‘Geen huizen maar kruizen’ zich gemeld. Deze actiegroep maakt zich nogal wat zorgen over de bouwplannen op het oude BSV-veld. Met een vergrijzende bevolking in Bergen vreest men dat de capaciteit van de huidige begraafplaats in de toekomst wel eens ontoereikend zal worden. Hun laatste rustplaats komt hierdoor danig in gevaar. Een manifest met alle grieven is in de maak waardoor de bestuurders in ieder geval weer wat hebben om op te kauwen en te herkauwen. Dat dit weer tot uitstel zal leiden, moge duidelijk zijn.

De bal met betrekking tot de nieuwbouwactiviteiten op het voormalige BSV-veld ligt dus al weer een tijdje buiten de lijnen. Als deze bal zich dan weer in het veld bevindt, blijven de activiteiten beperkt tot een ‘tikkie terug’ of een ‘tikkie breed’ en dan kom je natuurlijk niet veel verder. Ook de tackles op de problemen vinden niet bepaald overtuigend plaats waardoor het allemaal maar wat voort kabbelt Als dan enig schot in de zaak gaat komen, zal er ongetwijfeld wel weer een zeldzaam kikkertje op de bouwlocatie rondspringen die bescherming behoeft en de bouw weer enige tijd stil zal leggen.

BOUWBSV01.jpgBouwbedrijf Kroon met onder andere Dirk Kers, Albert Dekker (?), Cor Min, Jaap Kaandorp (?), Jan Kroon, Jaap Strooker en Jan Leering.

Eind vorig jaar heeft de wethouder de locaties voor 1200 woningen bekend gemaakt. Het zijn plannen voor de lange adem in tijden waarin de kortademigheid juist toeneemt. De gemeente Bergen heeft inmiddels een nieuwe (interim) trainer, er is volop gewisseld in de veldbezetting maar de strategie is niet zichtbaar veranderd. Daadkracht is niet alleen een bankje bij de plaatselijke visboer laten weg halen of de bloemetjes van de bloemenman van het trottoir verwijderen. Men gaat zich nu blijkbaar weer blind staren op de focusagenda. Wat dit gaat opleveren is mij niet bekend. De stelling dat politiek voor talentlozen is, blijft moeiteloos in stand.

Het afgelopen jaar heeft men een aantal oud burgemeesters ingevlogen om te kijken wat er allemaal mis was in de gemeente Bergen. Een verkenner en kwartiermaker plaatsten de nodige piketpaaltjes om de bestuurscultuur, onderlinge verhoudingen en procedures wat af te bakenen. De piketpaaltjes op het voormalig BSV-veld ontbreken nog steeds en de vraag is wanneer deze er zullen komen.

BOUWBSV02.jpgFa J. Houtenbos & Zn (1967) met staand vlnr Cor Wokke, Tom Houtenbos, Willem Houtenbos, Jaap Veldt, Arnold Veldt, Nico Gieling, Wim Houtenbos, Nico de Waard en Cor Houtenbos. Zittend vlnr Aad Meier, Fred Veldt, Johan Wittebrood, Joop Houtenbos, Jos Veldt. Liggend: Kees Houtenbos.

Bouwvakkers op het voormalig BSV-veld zullen er, nadat het veld al meer dan vier jaar braak ligt, voorlopig nog wel niet verschijnen. We troosten ons maar met de gedachte dat we gelukkig de foto’s nog hebben.

Peter Staadegaard met dank aan Kees Wokke voor de foto’s