Bergen koestert punt bij Hercules Zaandam

Hercules Zaandam sc 1 (zon)

V.V. Bergen 1 (zon)

3e klasse B

14 april 2019 14:00

R.W.H.J. Dumont

Bergen heeft na zes nederlagen op rij bij Hercules Zaandam weer eens een puntje aan het totaal toe kunnen voegen. De ploeg van trainer Djordi Hopman werkte hard, maar voetballend liet men eigenlijk te weinig zien om echt aanspraak op meer te kunnen maken. Doordat alle ploegen die in de gevarenzone stonden gelijk speelden, kon men tot de conclusie komen dat het behaalde punt gekoesterd moest worden.

Tegenstander Hercules Zaandam had een goede competitiestart wat de ploeg van trainer Carl Ern de eerste periodetitel opleverde waardoor de ploeg verzekerd is van nacompetitievoetbal. Na de winterstop kwam de klad er in bij de ploeg uit Zaandam waardoor de titel uit het zicht verdween. Het gevolg hiervan is dat de Zaankanters een aantal wedstrijden moeten spelen die de aanloop vormen naar de nacompetitie waar wel weer een prijs te verdienen is. De vraag is dan natuurlijk hoe je deze ‘aanloopwedstrijden’ gaat benaderen. Het optimaliseren van fitheid en motivatie en het uitsluiten van risico’s (blessures, schorsingen) zijn factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Bergen had deze problemen niet en moest simpelweg op jacht naar punten om zich veilig te spelen.

Bij Bergen verspeelde spits Bart Oldenboom zijn basisplaats doordat hij te laat bij de bespreking verscheen. Job Wokke werd hierdoor in de gelegenheid gesteld zijn kunsten vanaf de aftrap te vertonen. Djara Grootenhuis was deze keer buiten de wedstrijdselectie gelaten. Dennis Visscher startte vanaf rechts terwijl Job Wokke aan de linkerkant begon. Met een lekker zonnetje maar wel met een aardig briesje werd onder leiding van scheidsrechter Dumont uit Utrecht afgetrapt.

Al snel was duidelijk dat er deze middag niet afgewacht ging worden. Beide teams verschenen in de beginfase al voor het vijandelijke doel en waren meteen dreigend. Na een klein kwartier zette Bergen via Job Wokke op links een aanval op zijn pass op Stijn Vrasdonk was op maat en deze moest even zoeken, maar schoot de bal laag in waardoor Bergen op 0-1 kwam. Twaalf minuten later was het al weer gelijk toen mistasten in de Bergenverdediging werd afgestraft en de ploegen weer in evenwicht waren (1-1). Hercules probeerde wel wat meer het initiatief te nemen maar ook de ploeg uit Zaandam oogde niet al te scherp. Vlak voor rust moest Mick Stroomer zich met een bovenbeenblessure laten vervangen door Dennis Schuitmaker. De 1-1 ruststand bood voor beide ploegen nog volop perspectief voor de tweede helft.

Ook in de tweede helft lag er weer veel ruimte op het veld. Dit nodigde uit voor mooi combinatievoetbal. Beide teams waren echter dermate slordig dat veelvuldig balverlies optrad. De thuisclub kreeg veel corners waardoor het soms druk was voor de Bergengoal. Keeper Jorrit Stoop keepte een prima wedstrijd. Voorin kreeg Bergen ook nog wat mogelijkheden, maar gebrek aan power en mankracht hielden de gasten van scoren af. Met Damio Lageveen voor Dennis Visscher en Bart Oldenboom voor Job Wokke werden nog wat verse krachten ingebracht, maar dit kon het spelbeeld niet doen kantelen. Bergen ondervindt dat de overgang naar de derde klasse toch wel wat meer vraagt. Met name op het middenveld mist men duidelijk veel rust en overleg waardoor men meer bezig is balverlies te herstellen dan de spitsen aan het werk te zetten. In de slotfase kreeg Bergen nog twee goede kansen, maar dit leverde weinig op. De rustig leidende scheidsrechter Dumont floot een prima wedstrijd en beide teams moesten het met een puntje doen.

Door dit eerste gelijke spel deze competitie is de veilige haven nog steeds niet bereikt. De slotfase van de competitie lijkt te ontaarden in een dodenrit met een aantal hongerige wolven in de achtervolging. Alle spelers zijn vooralsnog allemaal nog veilig aan boord om een spannende slotfase van de competitie aan te gaan. Tweede paasdag zal opnieuw een poging worden gedaan om weer eens te winnen. De ploeg van Volendam is dan de tegenstander. We beginnen om 14.00 uur.