Bergen geeft goals weer makkelijk weg

Vitesse 22 1

V.V. Bergen 1 (zon)

3 maart 2019 14:00

B. Wigchers

Bergen heeft ook tegen kampioenskandidaat Vitesse’22 weer een forse nederlaag moeten incasseren. Nadat men vorige week tegen Meervogels al met 5-2 het onderspit moest delven, kon men in Castricum ook weinig potten breken. De ploeg van trainer Djordi Hopman kon in de eerste helft nog redelijk partij geven, maar gaf na de rust de goals weer kinderlijk eenvoudig weg. Hierdoor kon de ploeg uit Castricum uiteindelijk uitlopen naar 5-0.

Vitesse doet dit seizoen nadrukkelijk mee voor de titel en was op deze druilerige middag dus een geduchte tegenstander. In de opstelling van Bergen was in vergelijking met het duel tegen Meervogels een aantal wijzigingen te melden. Ricardo Vos liep afgelopen week tegen zijn vijfde gele kaart aan en was als gevolg hiervan geschorst. Stijn Vrasdonk had de skipistes weer verlaten en had de voeten weer in de voetbalstand gezet om de sappige grasmat van Vitesse te betreden. Ook voor deze wedstrijd had trainer Djordi Hopman met Danick Onofra weer een debutant in de basisopstelling opgenomen. Aanvoerder Daan Oldenburg en Twan Schouten hadden er een tweede wintersportvakantie aan vast geknoopt waardoor het vooral achterin weer wat improviseren was. De wedstrijd stond deze middag onder leiding van scheidsrechter de heer Wigchers uit Amersfoort die niet bepaald lekker voetbalweer uit de Keistad had meegenomen.

Ook tegen Vitesse keek Bergen al binnen vijf minuten tegen een achterstand aan. Een vanaf links laag ingeschoten vrij trap kon door doelman Jorrit Stoop niet klemvast worden gepakt waardoor het voor Rik Beentjes een koud kunstje was de bal in het doel te werken. Hierna kwam ook Bergen wat meer aan voetballen toe, maar men slaagde er niet in om tot scoren te komen. De harde wind had duidelijk invloed op het spel en het was lastig in te schatten met welke snelheid de ballen verzonden moesten worden. De snelle openingstreffer van de thuisclub bleef tot het rustsignaal op het scorebord staan waardoor het in de tweede helft nog alle kanten op kon.

In de tweede helft had Bergen de sterke wind in de rug. Dit hoeft niet altijd een voordeel te zijn. Bergen begon vrij aardig, maar nadat de eerste bergense aanval niets had opgeleverd, nam de thuisploeg al snel het initiatief over. Ook nu een snelle goal na een aanval over rechts waarbij het er bij Bergen defensief wat wankel uit zag. Debutant Danick Onofra moest geblesseerd afhaken en ook Yordi de Herder werd gewisseld. Job van Eijk en Job Wokke waren de vervangers. In de laatste 25 minuten scoorde Vitesse nog drie keer waarmee de defensieve kwetsbaarheid van Bergen opnieuw werd blootgelegd. De voor Stijn Vrasdonk ingevallen Damio Lageveen kon ook de roodhemden niet aan een eretreffer helpen waardoor de eindstand op 5-0 bleef steken.

Het programma van Bergen is niet bepaald eenvoudig te noemen omdat men komende zondag afreist naar Beverwijk waar men in Kennemers opnieuw een kandidaat voor de titel treft. De ploeg uit Beverwijk zal ongetwijfeld weten met een kwetsbare tegenstander (tien tegengoals in twee wedstrijden) te maken te hebben en ongetwijfeld volop de aanval zoeken.