Ongedisciplineerd Bergen krijgt deksel op de neus

DTS 1 (zon)

V.V. Bergen 1 (zon)

24 maart 2019 14:00

P. Speerstra

Bergen heeft zichzelf tegen hekkensluiter DTS een zeer slechte dienst bewezen. De ploeg van trainer Djordi Hopman speelde zeer ongedisciplineerd en onsamenhangend waardoor de tegenstander een heerlijke middag had. Bij rust was het nog 1-0 maar in de tweede helft liep de gedreven spelende thuisclub uit naar 3-0 waardoor Bergen de vijfde nederlaag op rij leed. Bergen moet nu nog nadrukkelijker naar beneden kijken en gezien het nog resterende programma wordt het zaak dat men eindelijk eens ontwaakt.

In de Bergenopstelling was in vergelijking met de wedstrijd tegen Limmen een wijziging te noteren. Koen Wester mocht het deze keer in de basis proberen waardoor Stijn Vrasdonk vanaf de bank begon. Omdat de verwachting was dat er deze wedstrijd scherp om de punten werd gestreden, had de voetbalbond de heer SPEERstra als scheidsrechter aangesteld. Of bij beide teams met de punt naar voren of naar achteren werd gespeeld, moest het wedstrijdbeeld uitwijzen. De weersomstandigheden waren prettig te noemen waardoor het voor het publiek goed toeven was langs de lijn.

In de beginfase verliep de wedstrijd vrij gelijkwaardig. Wel was duidelijk dat Bergen in vergelijking met de vorige wedstrijden dacht zelf tegen de hekkensluiter wat meer aan voetballen toe te kunnen komen. Hierdoor verzuimde men bij balverlies veelvuldig het stapje extra te zetten waardoor DTS regelmatig door kon komen. In balbezit leed Bergen duidelijk aan zelfoverschatting waardoor men oplossingen zocht die bij voorbaat tot mislukken gedoemd waren. Simpele dingen doen en het geduld opbrengen tot er echt ruimte ontstaat, was te veel gevraagd van de roodhemden. Wat geforceerde acties bracht Bergen wel enkele keren bij het DTS-doel maar uitgespeelde kansen wist men eigenlijk niet te creëren. Na 38 minuten kwam DTS op 1-0 toen een verre ingooi bij de eerste paal zonder enige weerstand ingekopt kon worden wat natuurlijk nooit mag gebeuren. Vlak voor rust moest Jorrit Stoop nog een keer flink in actie komen om de 2-0 te voorkomen.

Bergen verscheen met Bart Oldenboom en Stijn Vrasdonk voor Yordi de Herder en Djara Grootenhuis aan de aftrap voor de tweede helft. Binnen een minuut had Twan Schouten al een gele kaart te pakken toen hij een stevig blok zette. Niet lang hierna ging de bal op de stip na een overtreding van Stijn Vrasdonk. Dit buitenkansje werd zonder problemen verzilverd. Bij Bergen werd het spel er niet beter op veel praten op de verkeerde manier en weinig onderlinge aansturing waardoor het allemaal steeds rommeliger werd. Het elftal van Bergen viel de hele middag al uit elkaar en men maakte een moedeloze indruk. In de 68e minuut werd het zelfs 3-0 toen een snelle aanval over links bij de eerste paal werd ingetikt. DTS had deze weelde dit seizoen nog niet meegemaakt. Men had sinds 30 september van het vorige kalenderjaar niet meer gewonnen en kreeg tegen een onmachtig Bergen de punten wel heel makkelijk in de schoot geworpen. De 3-0 werd tot het laatste fluitsignaal vastgehouden waardoor de ploeg uit Oudkarspel weer uitzicht krijgt om directe degradatie te ontlopen.

Bergen heeft nu een weekje rust om de wonden te likken. Op 7 april komt Meervogels, dat tussentijds nog twee wedstrijden in moet halen, maar De Kiefthoek. Misschien is dit weer een opponent waarbij men weer wat meer van de tegenstander uit moet gaan. Want tegen DTS is wel duidelijk geworden dat uitgaan van eigen kracht leidt tot zelfoverschatting en ongedisciplineerd gedrag.