SVA 1-Bergen 1: koken zonder pannen

V.V. Bergen 1 (zon)

14 oktober 2018 14:00

P. Steur

In de vierde competitieronde reisde Bergen af naar Assendelft waar medepromovendus SVA de tegenstander was. De wedstrijd werd voor Bergen een enorme deceptie omdat men op vele fronten veelvuldig in de fout ging. Uiteindelijk zegevierde het tot dan toe nog puntloze SVA met 8-3 waardoor Bergen maar weer eens met de neus op de feiten werd gedrukt.

In Assendelft trad Bergen aan tegen de kampioen van de vierde klasse D van het afgelopen seizoen. Bergen zelf was de nummer vier van de vierde klasse B en was via de nacompetitie gepromoveerd. Er traden dus twee teams aan die het dit jaar op een hoger niveau moesten gaan doen. Dat dit tot nu toe niet meevalt, blijkt wel uit de resultaten van de eerste drie duels. SVA verloor drie keer op rij terwijl Bergen alleen van Egmondia wist te winnen. De onderlinge krachtmeting zou dus al veel duidelijk kunnen maken. De opstelling van Bergen was ten opzichte van de wedstrijd tegen Purmerend op twee plaatsen gewijzigd. Bart Oldenboom was geblesseerd terwijl Koen Wester op vakantie was.  Yordi de Herder en Damio Lageveen startten hierdoor in de basisopstelling.

Al binnen tien minuten had de hekkensluiter de openingstreffer al op het scorebord gezet toen een voorzet vanaf links ongehinderd ingekopt kon worden. Ook hierna speelde Bergen bedroevend zwak. Weinig onderlinge afstemming, slap ingespeelde ballen en ook de concentratie was ver te zoeken. Ook in deze wedstrijd weer veel balverlies door onnodig lopen met de bal en regelmatig de verkeerde kant opdraaien. De vleugelspitsen van de thuisclub speelden strak tegen de zijlijn en verdedigden nauwelijks mee waardoor de opkomende Bergenbacks bij het veelvuldige balverlies meteen achter de feiten aanliepen en veroordeeld waren tot vaak kansloze achtervolgingen. Na 24 minuten leidde het Las Vegasvoetbal van de gastheren tot de 2-0 toen opnieuw een aanval over links doeltreffend werd afgerond.

Na een half uur leek het erop dat Bergen wat beter in de wedstrijd kwam. Het spel werd wat meer naar de Assendelfter speelhelft verplaatst en er ontstonden wat kansen voor Bergen. Een goede aanval via Noah Robles over links werd door Yordi de Herder naast het doel gewerkt. De druk hield tot de rust aan en op slag van rust leidde een goede actie van Damio Lageveen tot een voorzet op Noah Robles die de bal hard in de korte hoek schoot. Met deze stand was alles weer mogelijk en de Bergengetrouwen hoopten dat het laatste kwartier voor rust een vervolg zou krijgen.

Een ongewijzigd Bergen gaf de wedstrijd al weer snel uit handen toen een foute inspeelpass van aanvoerder Daan Oldenburg meteen fataal werd doordat het hele elftal meteen uit positie was en de gastheren dankbaar profiteerden (3-1). Ook hierna was het kommer en kwel. Tegen een ploeg die zoveel balverlies lijdt, kun je de vleugelspitsen met een gerust hart ‘op de gok’ laten voetballen want ze krijgen genoeg ballen aangespeeld die door Bergenspelers gewillig werden ingeleverd omdat acties meer om de actie werden gemaakt dan een functioneel doel hadden. Het gerecht dat Bergen deze middag opdiende was niet bepaald in een stevige pan bereid en spetterde dan ook alle kanten op. De gastheren liepen dan ook makkelijk uit naar 8-1. In de slotfase scoorden invaller Twan Schouten  en Lars Kraakman nog wel, maar toen was het leed al lang geleden (8-3).

In deze wedstrijd liet men elkaar op alle fronten zakken waardoor de vertoning soms lachwekkende vormen aan kon nemen.

Bergen speelt aanstaande zondag 21 oktober om 14.00 uur thuis tegen de Kennemers uit Beverwijk. Het zal duidelijk zijn dat zowel een mentale als een voetbaltechnische groeistuip nodig is om de gasten uit Beverwijk enige partij te kunnen geven. We beginnen echter gewoon weer op 0-0 maar het zal noodzakelijk zijn dat het elftal wel wat strakker, taakbewuster en gedisciplineerder gaat opereren.