Bergen door gebrek aan scherpte onderuit tegen Meervogels

Meervogels 31 1

V.V. Bergen 1 (zon)

24 februari 2019 14:00

M. Baist

Bergen heeft tegen Meervogels in Akersloot geen moment aanspraak op een goed resultaat kunnen maken. De ploeg van trainer Djordi Hopman maakte niet bepaald een scherpe indruk en ook de onderlinge samenhang ontbrak totaal waardoor veel misverstanden ontstonden. Bij rust had Meervogels de wedstrijd feitelijk al beslist. In de tweede helft kabbelde de wedstrijd al snel naar het einde en kon Bergen een terechte 5-2 nederlaag bijschrijven.

Meervogels was de enige ploeg die we dit seizoen nog niet hadden ontmoet. De ploeg uit Akersloot loopt als gevolg van vele afgelastingen flink wat wedstrijden achter. Men heeft bijvoorbeeld vijf duels minder gespeeld dan Kennemers, Hercules en Alkmaarsche boys. Hierdoor wordt het op de ranglijst wat onoverzichtelijk en kan Meervogels als het alle inhaalduels wint, zelfs in de top drie komen. Voor Bergen dus een tegenstander om rekening mee te houden deze middag.

Door wintersportvakanties miste Bergen enkele vaste waarden. Zo hadden aanvoerder Daan Oldenburg en Twan Schouten de voetbalschoenen ingeruild voor ski’s en waren dit weekend pas teruggekeerd.  Hierdoor moest trainer Djordi Hopman met name achterin flink schuiven. Ook Stijn Vrasdonk was pas terug en had het trainingsveld nog niet bezocht waardoor hij nog een weekje rust gegund werd. Als verrassing werd debutant Job van Eijk opgetrommeld om centraal achterin zijn opwachting te maken. Deze debutant had enkele jaren niet gespeeld en had dit seizoen zijn kicksen weer tevoorschijn gehaald. Onder leiding van scheidsrechter Baist uit IJsselstein werd met een lekker zonnetje afgetrapt.

Bergen startte zeer slecht en Meervogels was al snel de bovenliggende partij. Het werd in de beginfase al meteen gevaarlijk voor de Bergengoal. Dit resulteerde na vijf minuten al in een goal voor de thuisclub toen keeper Jorrit Stoop de bal weliswaar kon keren maar er geen Bergenspelers waren om de bal vervolgens verder weg konden werken (1-0). Na tien minuten kreeg Bergen een goede kans maar Djara Grootenhuis kon zijn één tegen één met de Meervogelskeeper niet in zijn voordeel beslissen. Na 18 minuten kwam de thuisclub op 2-0 toen een diagonaal schot vanaf links niet het juiste antwoord kreeg. Bergen liep al snel achter de feiten aan en bij de roodhemden ontbrak het duidelijk aan scherpte en samenhang. Tot overmaat van ramp moest Tim Bloetjes ook nog uitvallen en zich laten vervangen door Job Wokke.

Na krap een half uur kon Meervogels op de as van het veld ongestoord doorlopen en de bal simpel onder Jorrit Stoop door schuiven. Bergen modderde verder aan en arbiter Baist deelde in de malaise toen hij nadat keeper Jorrit Stoop de bal prima had weggewerkt en een speler over hem heen viel een strafschop gaf. Bij aanwezigheid van een VAR zou dit waarschijnlijk wel gecorrigeerd zijn, maar in de aanwezige caravan zat geen VAR maar een buurtbewoner die van het zonnetje genoot. Het presentje werd dankbaar door de thuisclub uitgepakt waardoor Bergen met een 4-0 achterstand de rust in ging.

Na de thee gaf Bergentrainer Djordi Hopman wat spelers de mogelijkheid om ook nog wat speelminuten te maken. De scherpe kantjes waren er eigenlijk ook bij Meervogels wel af. Bij Bergen waren deze er niet geweest waardoor het ook in de tweede helft allemaal niet bepaald geïnspireerd over kwam. Noah Robles verkleinde de achterstand nog wel maar kort hierna was de marge alweer vier goals toen Meervogels door een frommelgoal kon scoren. De 5-2 eindstand kwam op het scorebord toen invaller Damio Lageveen een van de paal terugspringende inzet van Noah Robles alsnog over de doellijn kon werken.

Volgende week zal Bergen in Castricum tegen Vitesse’22 moeten proberen zich te revancheren. Dat dit weer een zware klus zal worden, moge duidelijk zijn.

Foto's Sandra Groot