Bergen 1 blijft ondanks nederlaag in derde klasse

V.V. Bergen 1 (zon)

3e klasse B

19 mei 2019 14:00

Bergen is in Purmerend opnieuw tegen een nederlaag aangelopen. Na een vroege tegentreffer kwam de ploeg van trainer Djordi Hopman steeds beter in de wedstrijd en kwam verdiend langszij met goede kansen op een voorsprong. Na de rust deden individuele fouten Bergen opnieuw de das om en kon de thuisclub uitlopen naar 4-1. Door de nederlaag van Alkmaarsche boys tegen Volendam blijft Bergen ook in het volgende seizoen derdeklasser.

Na de zeperd tegen Koedijk stond er opnieuw een uitwedstrijd op het programma. Dit keer mocht er aangetreden worden tegen Purmerend dat zich vorige week in veiligheid had gespeeld. Bij Bergen was dit nog niet het geval. De ploeg van Djordi Hopman sleept zich naar het einde van het seizoen en dat is aan het spel duidelijk te merken. Purmerend daarentegen is al negen competitieduels op rij ongeslagen al zitten daar wel zes gelijke spelen tussen. Bergen speelde slechts 1 keer gelijk terwijl Purmerend dit seizoen al twaalf keer de punten deelde. Een gelijkspel zou voor Bergen deze middag zeer welkom zijn.

De basisopstelling van Bergen was in vergelijking met de opstelling tegen Koedijk op vier plaatsen gewijzigd. Basisplaatsen waren deze keer weggelegd voor Daan Oldenburg, Tim Bloetjes, Lars de Zwart en Bo Vlaanderen. Djara Grootenhuis was afwezig terwijl Damio Lageveen, Koen Wester en Dennis Schuitmaker vanaf de bank begonnen. Met een lekker zonnetje en een klein briesje werd onder leiding van scheidsrechter Wardougan uit Purmerend afgetrapt.

Ook in deze wedstrijd kwam Bergen weer vroeg op achterstand. Een aanval over links na drie minuten kon ongehinderd worden ingekopt. Na elf minuten kreeg Noah Robles een grote kans toen hij alleen op de keeper af kon gaan. Hij stuitte echter op de doelman en schoof rebound voorlangs. Bergen kwam duidelijk beter in de wedstrijd. Na een half uur was het opnieuw Robles die op links een goede kans kreeg maar de bal opnieuw langs de verkeerde kant van de paal schoof. Een minuut later was het wel raak toen Purmerend balverlies leed in de opbouw en de bal door Noah Robles opgepakt kon worden. De bal werd goed voorgelegd waarop Stijn Vrasdonk de bal in de touwen joeg (1-1). In deze fase van de wedstrijd had er voor Bergen mogelijk meer in gezeten, maar tot de rust bleef het 1-1.

Ook in het begin van de tweede helft probeerde Bergen de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar Purmerend was ook dreigend. Na ruim een uur ging het toch mis voor Bergen. Men verzuimde de bal weg te werken waardoor Purmerend de bal kon oppikken en via een Bergenverdediger het net kon vinden (2-1). Ruim tien minuten later werd het zelfs 3-1 toen Twan Schouten met veel spelers voor de bal de bal verkeerd inspeelde en een Purmerendspeler vrije doorgang bood. Tien minuten voor tijd werd het zelfs nog 4-1 maar op dat moment was de wedstrijd al lang gespeeld. Door een blessure van een Purmerendspeler werd nog wel wat tijd bijgetrokken, maar goals leverde dit niet op. Scheidsrechter Wardougan had een rustige middag en moest alleen Mick Stroomer een gele kaart tonen voor een iets te stevige ingreep.

Doordat na afloop bekend werd dat Volendam had gewonnen van Alkmaarsche boys, bleef de kloof met de boys vijf punten met nog 1 wedstrijd te gaan. Hierdoor handhaaft Bergen zich in de derde klasse. Een stoomcursus ruimtelijk inzicht zou voor Bergen zeker een welkome aanvulling op de oefenstof vormen want soms bestaat de indruk dat veel Bergenspelers het scheppen en benutten van ruimte nog niet in de voetbalbagage hebben zitten.

Volgende week wordt het debuutjaar in de derde klasse voor Bergen op De Kiefthoek afgesloten met het duel tegen SVA Assendelft waartegen men uit met 8-3 verloor.