Bergen in slotfase langs Egmondia

3e klasse B

16 februari 2019 19:00

C.G.L. Kerkhof

Bergen heeft in een open en aantrekkelijke zaterdagavondwedstrijd tegen Egmondia de punten op ‘De Kiefthoek’ weten te houden. Zonder slag of stoot ging dit allerminst omdat Bergen met name in het eerste deel van de wedstrijd veel moeite had met een fel en gedreven spelend Egmondia. Dit resulteerde al na 16 minuten in een 0-2 achterstand. Toen de ploeg uit Egmond aan Zee wat was uitgeraasd, wist Bergen de wedstrijd te laten kantelen en uiteindelijk met 3-2 te winnen.

Het duel tussen Bergen en Egmondia was in onderling overleg op de zaterdagavond vastgesteld. Dit was ook bij de heenwedstrijd het geval waardoor er wat meer publiek aanwezig was. Bergen sprokkelt de laatste weken aardig wat punten bij elkaar waardoor het er steeds meer op gaat lijken dat men het verblijf in de derde klasse met nog een jaartje gaat verlengen. Tegen Egmondia ontbrak Stijn Vrasdonk wegens wintersport. De speler die in het uitduel tegen Egmondia beide goals voor zijn rekening nam, werd vervangen door Djara Grootenhuis waardoor Dennis Visscher op het middenveld terecht kwam.

Dennis Visscher maakte de aansluitingstreffer (archieffoto Catharina Mariza Lageveen)

Egmondia zette vanaf het beginsignaal van scheidsrechter Kerkhof uit Nieuwegein meteen veel druk. Bergen had het hier zichtbaar moeilijk mee en kwam aan voetballen nauwelijks toe. De spelwijze van Egmondia had na acht minuten al effect toen spits Daan Groot fraai scoorde. Bergen worstelde zichtbaar en men slaagde er niet in om tot geolied combinatiespel te komen. Na ruim een kwartier onderbrak Boet Wijker middels een sliding een Bergense combinatie. De bal kwam via Jari Zwart bij Rick Blok terecht die middels een fraaie volley het net opnieuw liet bollen (0-2). Bergen dreigde door deze vroege achterstand achter de feiten aan te moeten lopen. Een aansluitingstreffer was bitter noodzakelijk om weer in de wedstrijd te komen.

Noah Robles was goed voor de 2-2 (archieffoto Catharina Mariza Lageveen)

Na ruim een half uur dreigde een lange rush van Noah Robles vanaf de eigen helft tot de achterlijn in schoonheid te stranden. Via wat benen kwam de bal voor de voeten van Dennis Visscher die hard en diagonaal inschoot en de 1-2 op het scorebord zette. Ook na deze treffer golfde het spel lekker op en neer en het publiek hoefde zich allerminst te vervelen. Het was wel duidelijk dat Egmondia de druk die men in de beginfase kon zetten niet vol kon houden en de afstanden naar de directe tegenstanders werden duidelijk groter. Bergen kwam duidelijk beter in de wedstrijd maar voor de rust slaagde men er niet in de in de beginfase van de wedstrijd opgelopen schade volledig te repareren.

Bergen begon ongewijzigd aan de tweede helft. Al snel dwong men de Egmondiakeeper tot twee keer toe tot een serieuze redding. Hiermee werden de bedoelingen van de roodhemden snel duidelijk. In de 53e minuut kwam een voorzet van Djara Grootenhuis bij de tweede paal terecht waar de in de belangstelling van AFC’34 staande topscorer Noah Robles opdook en de gelijkmaker in de korte hoek schoot (2-2). De wedstrijd was dus weer in evenwicht en men kon zich op gaan maken voor een ongetwijfeld spannend restant. Bergen probeerde wel door te drukken, maar na zo’n twintig minuten viel men duidelijk terug waardoor Egmondia weer wat sterker werd en enkele goede kansen kreeg maar keeper Jorrit Stoop wist een nieuwe achterstand van Bergen te voorkomen.

Met zijn treffer in de slotfase werd Dennis Schuitmaker matchwinner tegen Egmondia (archieffoto Catharina Maria Lageveen)

In de slotfase van de wedstrijd raakte Egmondiakeeper Roy Broertjes geblesseerd. Hij kon eigenlijk niet meer verder maar vervanging bleef lang uit waarbij de doeltrappen al aan veldspelers werden overgelaten. Na drie blessurebehandelingen werd hij dan toch door een veldspeler tussen de palen vervangen die gelijk de bal uit de bovenhoek moest tikken. Een strak indraaiende corner vanaf links van de voor Djara Grootenhus ingevallen Job Wokke viel op het hoofd van Dennis Schuitmaker die de bal goed inkopte en Bergen met 3-2 aan de leiding bracht. Hierna probeerde Egmondia nog wel aan de gelijkmaker te komen, maar de tijd was te kort om dit nog voor elkaar te krijgen.

Een zwaarbevochten overwinning voor Bergen dat mogelijk iets te veel kreeg maar hier uiteraard niet rauwig om was. De komende weken wacht Bergen drie zware uitwedstrijden op rij waarbij de ploeg van Djordi Hopman achtereenvolgens op bezoek gaat bij Meervogels, Vitesse en Kennemers. Opnieuw kansen voor de individuele spelers en de ploeg om zich verder te ontwikkelen.