Armetierig Bergen eenvoudig aan de kant gezet

Koedijk 1 (zon)

V.V. Bergen 1 (zon)

3e klasse B

12 mei 2019 14:00

C. Peetoom

Bergen heeft tegen Koedijk een zeer slechte beurt gemaakt. De ploeg van Djordi Hopman speelde zeer onsamenhangend en kwam eigenlijk geen moment in de wedstrijd. Ofschoon ook Koedijk niet bepaald een hoogvlieger is, wist men Bergen toch vrij eenvoudig aan de kant te zetten. Na een 2-0 ruststand werd het uiteindelijk 4-0 voor de thuisclub dat hiermee weer volop in de strijd is om de nacompetitie te ontlopen. Bergen blijft alles in eigen hand houden of hopen op puntverlies van de concurrentie.

Bergen deed op tweede paasdag goede zaken door Volendam met 3-1 te kloppen. Voor de eerstvolgende competitiewedstrijd moest drie weken worden gewacht. In de tussentijd hadden de kinderkaken de paaseieren wel vermalen en speelde Bergen nog een oefenwedstrijd tegen Jong Holland die met 0-2 werd verloren. Koedijk was de volgende tegenstander. Vorig seizoen troffen beide teams elkaar bij de competitiestart en won Koedijk met 5-3 om vervolgens door te stoten naar de titel met acht punten voorsprong op het op de vierde plaats eindigende Bergen. In deze voetbaljaargang is het allemaal heel anders en staat Bergen acht punten voor op Koedijk met nog drie duels voor de boeg. Beide teams zijn dus nog niet veilig voor nacompetitievoetbal.

De opdracht voor Bergen deze middag was dus om minimaal 1 punt te pakken om zo het derdeklasseschap met nog een jaar te verlengen. Bij Bergen haakte aanvoerder Daan Oldenburg in de warming-up af waardoor in de verdediging wat omzettingen noodzakelijk waren. Dennis Schuitmaker kwam in de ploeg als rechtsback waardoor Mick Stroomer centraal ging spelen.

Al snel was duidelijk dat we deze middag niet bepaald met hoogvliegers te maken hadden.  De bal vloog alle kanten op en de controle over de bal was verre van aanwezig. Al na acht minuten kwam de thuisclub op voorsprong toen uit een corner vanaf rechts gescoord werd. De verdediging van Bergen zag er hierbij allerminst goed uit. Ook na de openingstreffer bleef het van beide kanten erg rommelig. Men had geen benul hoe men ruimte moest creëren en bespelen. Veel overbodige duels op het middenveld die met wat meer rust en overleg simpel voorkomen konden worden. Vlak voor rust werd het 2-0 toen een aanval over rechts vrij simpel kom worden afgerond. Deze stand werd tot de rust vastgehouden.

Aan het begin van de tweede helft leek het er even op dat Bergen wat meer ging voetballen door de bal wat meer rond te spelen. Deze constatering hield echter niet lang stand omdat men al weer snel overstapte op geforceerde acties. Kansen creëren tegen een ook niet bepaald solide ploeg als Koedijk was weer een hele klus. Om het scorend vermogen in deze fase wat op te krikken, moest er duidelijk een keizerssnee aan te pas komen omdat het keurcorps van coach Hopman het doel maar moeilijk kon vinden. Koedijk had duidelijk minder moeite om het net te vinden. Na 52 minuten moest Bergen een bal van de lijn halen, maar na 68 minuten was het wel raak toen simpel balverlies meteen werd afgestraft wat 3-0 betekende.

Geforceerde acties, gedraaf en veel misverstanden kenmerkten het spel van Bergen. Aan het maken van bewuste keuzes kwam men niet eens toe omdat men dusdanig bezig was controle over de bal te krijgen dat men hier alle energie in moest steken. Als je weinig voetballend vermogen in de ploeg hebt, moet je het simpel houden. Bij Bergen werd het allemaal veel te ingewikkeld gemaakt waardoor zeer veel balverlies optrad. Ervaring is nu eenmaal het archief van een voetbalcarrière vol stommiteiten, maar het lijkt er sterk op dat bij veel Bergenspelers dit archief wel heel groot is. In de slotfase kon een Koedijkspeler zonder dat hem een strobreed in de weg werd gelegd zomaar naar binnen lopen en simpel de 4-0 aantekenen. Dit was ook de eindstand.

Berusten in je lot, maakt het lijden doorgaans minder groot, maar dit was duidelijk een tegenstander waartegen het halen van het benodigde laatste puntje mogelijk was geweest. Komende zondag reist Bergen af naar Purmerend dat een ongeslagen reeks van negen wedstrijden graag in stand wil houden. Met het huidige niveau van Bergen zal het lastig worden om daar een puntje weg te halen.