Bergen 1: Ongeslagen bovenaan

V.V. Bergen 1 (zon)

Sporting Krommenie 1 (zon)

29 september 2019 14:00

O. Jans

Bergen 1 is door een 3-0 overwinning op Sporting Krommenie nog steeds ongeslagen. De ploeg van trainer Djordi Hopman moest in deze wedstrijd weer flink improviseren om het team compleet te krijgen maar de invallers stonden hun mannetje waardoor men redelijk makkelijk stand hield. Na een 0-0 rusttand wist Bergen in de tweede helft het verschil te maken en naar 3-0 uit te lopen. Door dit resultaat en de vele afgelastingen in de derde klasse B pakte Bergen alleen de koppositie.

Bergen en Sporting Krommenie hadden beiden hun eerste wedstrijd gewonnen en het beloofde op De Kiefthoek een interessante krachtmeting te worden. De weersomstandigheden werkten niet bepaald mee en met een harde wind en zo nu en dan stevige buien kozen veel toeschouwers ervoor om de wedstrijd vanuit de tribune of kantine te bekijken. Voorafgaande aan de wedstrijd had Bergentrainer Hopman weer aardig wat personele problemen te overwinnen. Basisspelers Twan Schouten en Tim Bloetjes zouden ruim voor de wedstrijdbespreking na een weekendje Praag weer terug zijn. Dit pakte iets anders uit doordat het vliegtuig richting Schiphol in navolging van Alexander Dubcek tijdens de Praagse lente ook koos voor een gematigde koers waardoor men pas vlak voor de wedstrijd op Schiphol arriveerde. Maurice Dekker op het middenveld was een goede vervanger vanuit Bergen 2 en achterin koos de Bergentrainer ervoor om aanvaller Djara Grootenhuis als rechtsback op te stellen omdat ook Lars de Zwart ontbrak wegens een blessure. Topscorer Noah Robles startte vanaf het middenveld om het gebrek aan middenvelders wat te compenseren.

Sporting Krommenie dat ten koste van Alkmaarsche boys naar de derde klasse was gepromoveerd had gewonnen van Saenden en kende dus evenals Bergen een goede start. Als trainer is het doorgaans raadzaam om naast kennis van de tegenstander ook goed op de hoogte te zijn van de kwaliteiten en beperkingen van je eigen spelers. Zaken simpel houden is met veel invallers een beproefd recept om tot resultaat te komen en het was duidelijk te zien dat taakbewust bezig zijn het voetballen een stuk makkelijker maakt. De ploeg uit Krommenie kreeg binnen tien minuten al een levensgrote kans waarop Bergendoelman Nick Dekker met een katachtige reactie een achterstand kon voorkomen. De rebound kwam op de paal terecht waardoor Bergen goed weg kwam. De enige echte kans van Bergen in de eerste helft kwam voort uit een uitbraak van Noah Robles over links die door keeper Martijn Mooij van Sporting Krommenie bekwaam onschadelijk werd gemaakt.

In de tweede helft kwam de inmiddels gearriveerde Twan Schouten in de ploeg voor de niet geheel fitte Mick Stroomer. Ook nu veel aanvalsopzetten die, mede door de vele wind, in een vroeg stadium strandden. Op het middenveld speelde Maurice Dekker een prima partij en ook gelegenheidsback Djara Grootenhuis kon zich door zijn vele energie flink uitleven in zowel verdedigend als aanvallend opzicht. Na ruim een uur verving Job Wokke de moegestreden Bo Vlaanderen en deze wissel miste zijn uitwerking niet. De jeugdige invaller kon na twee minuten al juichen toe hij goed reageerde op een diepe bal en deze met een fraaie lob over de doelman schoot.

Na deze goal moest de ploeg uit Krommenie wat nadrukkelijker op zoek naar de gelijkmaker waardoor er wat meer ruimte ontstond. Ruim een kwartier voor tijd kon Djara Grootenhuis op de rechterflank veel meters maken en bleef het ‘ongeleide projectiel’ van de thuisclub zijn prima wedstrijd met een bekeken goal bekronen. Niet lang hierna maakte Noah Robles uit een uitgespeelde aanval de 3-0 toen hij een vanaf de achterlijn teruggelegde bal het doel in liep. Tot verbazing van iedereen keurde arbiter Jans de goal af. Hierna ontstond bij Bergen wat irritatie waardoor de concentratie verslapte. Arbiter Jans hield de kaarten lang op zak en liet vaak lekker doorspelen. De leidsman moest in de slotfase toch nog de nodige kaarten trekken door voornamelijk domme overtredingen en commentaar. Lars Kraakman mocht na twee keer geel de kleedkamer opzoeken waardoor Bergen ruim tien minuten met een man minder speelde. Twee minuten voor tijd scoorde de verder onopvallend spelende Noah Robles de 3-0 toen hij vanaf links naar binnen kwam en via de keeper het net vond.

Bergen won met 3-0 en staat nu alleen ongeslagen bovenaan in de derde klasse. Het is echter niet te verwachten dat door de stikstofproblematiek de voetbalcompetitie in navolging van vele bouwwerken wordt stilgerecht. Het zal dus weer elke week een strijd om de punten worden. Komende week reist Bergen af naar De Rijp om aldaar weer een stevig gevecht aan te gaan. Een week later ontvangt men Meervogels. In thuiswedstrijden zal de focus voornamelijk gericht zijn om het net in de NEGENDE minuut te vinden. Mocht dit lukken, zullende de Bachusofferanders van uw verslaggever onder welgemeende dankzeggingen worden ondersteund.