Bergen en Hercules Zaandam in evenwicht

V.V. Bergen 1 (zon)

Hercules Zaandam sc 1 (zon)

2 februari 2020 14:00

Th.W.M. Kortekaas

Bergen en Hercules Zaandam hebben in hun onderlinge treffen niet bepaald kunnen overtuigen. In een matige wedstrijd waren de gasten in het eerste gedeelte de betere partij maar toen na ruim een uur spelen bij Hercules Jermin Martis zijn tweede gele kaart ontving, kon de thuisclub voor de winst gaan spelen. De gelijkmaker kon nog wel worden gescoord maar verder kwam de ploeg van Djordi Hopman niet waardoor beide ploegen een puntje voor de moeite konden bijschrijven (1-1).

Zowel Bergen als Hercules hadden de eerste wedstrijd na de winterstop verloren. De ploeg uit Zaandam verspeelde door een 0-5 nederlaag tegen Meervogels bovendien de koppositie terwijl Bergen opnieuw liet zien dat men wanneer men het spel moet maken moeilijk tot resultaten kan komen. Voor beide teams was het dus de middag van de revanche wat voor Hercules nog wat meer gold omdat Bergen op de eerste competitiedag de drie punten uit Zaandam had meegenomen (3-4). De opstelling van Bergen was in vergelijking tot die in Purmerend op drie plaatsen gewijzigd. Basisplaatsen waren deze keer weggelegd voor Twan Schouten, Lars de Zwart en Koen Wester die na lang blessureleed zijn rentree maakte. Tim Bloetjes en Imad Elbouazzati starten vanaf de bank terwijl Mick Stroomer met een blessure aan de kant bleef. Onder druilerige weersomstandigheden werd onder leiding van scheidsrechter Kortekaas afgetrapt.

Het initiatief lag al snel bij de gasten en Bergen had opnieuw veel moeite om de bal in de ploeg te houden. Een druk bezet middenveld waar het lastig voetballen was, zorgde ervoor dat er weinig kansen werden gecreëerd. Na tien minuten speelde Koen Wester terug op keeper Nick Dekker die echter niet in zijn doel stond waardoor de bal over de doellijn hobbelde en de gasten wel heel makkelijk aan de leiding kwamen. Voor Koen Wester was het niet bepaald een droomrentree. Het scenario van de wedstrijd tegen Purmerend dreigde zich weer te herhalen waarbij Bergen achter een vroege tegengoal aan moest lopen. De inzet aan beide kanten was groot, maar het aan het voetballend vermogen ontbrak nog wel het een en ander,  Hierdoor waren nauwelijks echte kansen te noteren. Als het allemaal niet lukt, komen de geforceerde acties uit de kast en als men hiermee ook vast loopt, wordt steun bij de arbitrage gezocht. Een claim van Bergen voor een strafschop vlak voor rust werd door scheidsrechter Kortekaas weggewoven waardoor de 0-1 tot de rust op het scorebord bleef staan.

Na de rust kwam Job Wokke bij Bergen in de ploeg voor de ietwat aangeslagen Thom Smit. Het bleef allemaal erg rommelig met veel stevige duels om de bal. Pas na een uur kreeg Bergen de eerste goede kans maar de bal werd ternauwernood van de lijn gehaald. De rebound ging over het doel. Na een stevige overtreding op Koen Wester kreeg Herculesspeler Jermin Martis de gele kaart en toen er verbaal nog enkele woorden volgde, was de scheidsrechter het zat en stuurde hem van het veld. Bergen had opnieuw een man meer maar had niet de rust om de spelers goed neer te zetten en de bal het werk te laten doen. Hercules verzuimde om in een een tegen een met de keeper de 2-0 aan te tekenen waardoor de ploeg van Djordi Hopman in leven bleef.

Een kwartier voor tijd kwam de thuisclub toch langszij. Aan de goal ging wel een spelsituatie vooraf met een buitenspellucht waar geen deodorant tegen bestand was. De voorzet werd door Noah Robles ingekopt. De Zaanse assistent stak nog wel zijn vlag in de lucht, maar de scheidsrechter negeerde hem en keurde de goal goed. Hierna ging Bergen nog wel voor de winst, maar de krachten waren al weggevloeid om echt gevaarlijk te kunnen worden. Ook Hercules probeerde met name door lange ballen van de keeper nog bij het Bergengoal te komen, maar ook dit leverde niets op.

Uiteindelijk moesten beide teams met een punt genoegen nemen en dit was gezien het vertoonde spel wel terecht.

Komende zondag speelt Bergen in Assendelft tegen SVA dat nadat het vorig seizoen lekker meedeed en een goede bekercampagne kende, dit seizoen moet worstelen om uit de onderste regionen weg te komen.