VV Bergen 1 steelt overwinning op Sportpark de Kuil

Hercules Zaandam sc 1 (zon)

V.V. Bergen 1 (zon)

3e klasse B

22 september 2019 14:00

M. van Damme

In een zonnig Zaandam speelde VV Bergen de seizoensouverture tegen het Hercules van trainer Carl Ern. Door enkele personele problemen werd de technische staf weer uitgedaagd om een representatief team op de been te brengen. Vermeldenswaardig was ook dat Nick Dekker zijn rentree mocht maken onder de lat, ten koste van Jorrit Stoop.

Hercules Zaandam, vorig seizoen nog winnaar van de eerste periode, is een ploeg waar bovenin rekening mee mag worden gehouden. Met het aantrekken van Dyron Daal haalden zij een topspits in huis die zijn sporen reeds heeft verdiend en trainer Carl Ern wist ook René van Marsbergen (tijdelijk) aan zijn technische staf toe te voegen. In de wetenschap dat het Hercules vorig seizoen niet gelukt was om te winnen van Bergen (een 3-2 nederlaag en een 1-1 gelijkspel), kon de ploeg van trainer Djordi Hopman toch met enig vertrouwen het veld op stappen.

Het idee was eenvoudig: Bergen zou inzakken, Hercules aan de bal laten om zo in de omschakeling naar aanvallen voor gevaar te kunnen zorgen. Resultaat volgde al snel toen een wilde trap van aanvoerder Stijn Vrasdonk in de 5e minuut per ongeluk terecht kwam bij Noah Robles, die tussen de twijfelende verdedigers en keeper van Hercules door glipte en de bal in het verlate doel kon lopen: 0-1.

Wat volgde waren tien minuten waarin Hercules het wel probeerde, maar een te laag baltempo hanteerde om Bergen te verontrusten. Dyron Daal werd tweemaal in buitenspel positie afgevlagd, maar toen hij een derde keer via een goede voorzet vanaf de linkerkant wel correct gevonden werd, kon Daal vrij inkoppen en moest Nick Dekker de weg naar het net maken. Nog amper van de teleurstelling bekomen, wist de mee op gekomen Djara Grootenhuis via een dubbele één-twee met Robles de 1-2 alweer op het scorebord te zetten. Hercules leek het helemaal kwijt te zijn en had het dan ook aan hun doelman te danken dat beide ploegen slechts met 1-2 de rust in gingen. Met enig vertrouwen werd in de kleedkamer afgesproken om de tweede helft ‘hetzelfde te blijven doen’ om zodoende een resultaat te halen.

Wat volgde was echter een heel ander spelbeeld. Bergen werd van het veld geveegd en moest binnen een kwartier na rust de 2-2 al incasseren na een hoge voorzet vanaf links, waar Dekker onderdoor ging en Daal wederom volledig vrij kon afdrukken. Het was ook aan Dekker te danken dat het tot aan de 80e minuut slechts bij 2-2 bleef want Bergen wist met meer geluk dan wijsheid overeind te blijven. Het was dan ook in deze minuut dat een afvallende bal, geheel zonder druk van welke Bergenaar dan ook voorgezet kon worden, de verdediging van Bergen Dyron Daal weer even kwijt was en deze met een geweldige ‘bicycle-kick’ fraai en onhoudbaar in de hoek wist te knallen, 3-2.

Het vertrouwen in een goed resultaat leek volledig verdwenen bij de mannen van Hopman, gezien het spelbeeld van de tweede helft. Toen echter in de 90e minuut, nadat inmiddels Wokke, Lageveen en Dekker in het veld waren gekomen, voor de leeggestreden Vlaanderen, El Bouazzati en Schouten, Daal in de 1 op 1 met Dekker de paal wist te vinden, kantelde de wedstrijd. Bergen kreeg uit de daarop volgende aanval een corner en de volledig vrijstaande Robles wist deze in te koppen. Wie dacht dat beide ploegen genoegen zouden nemen met een punt kwam bedrogen uit. Hercules, naarstig op zoek naar eindelijk een overwinning tegen VV Bergen, probeerde met man en macht nog de 4-3 te forceren, maar zette daarmee achterin de boel wagenwijd open. Een verloren bal op het middenveld kwam in twee passes bij Robles terecht die alleen voor de keeper geen fout maakte en daarmee zijn derde van de middag wist te maken. Grote vreugde op het veld en op de bank bij Bergen.

Mooi en ook belangrijk om te merken dat de mannen van de Kiefthoek een grote stap gemaakt lijken te hebben in mentale weerbaarheid en veerkracht, iets waar het vorig jaar nogal eens aan ontbrak.

D.T.