Bergen met drie overwinningen door in bekertoernooi

V.V. Bergen 1 (zon)

Alcmaria Victrix 1 (zon)

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 3 27

19 september 2021 14:00

R.E. Glebbeek

Sportpark De Kiefthoek
Groeneweg 5
1861PH
BERGEN NH
tel. 072-5822502

Bergen is er ook dit seizoen weer in geslaagd de poulefase van het bekertoernooi gped door te komen. De ploeg van de nieuwe trainer Lennart Loorbach versloeg in de laatste poulewedstrijd de ploeg van Alcmaria Victrix. Door dit resultaat mag men nog een rondje meedraaien in de knock-outfase.

De aanloop naar het nieuwe seizoen verliep wat anders dan gebruikelijk. De nieuwe trainer Lennart Loorbach moest eerst gaan inventariseren welke spelers er beschikbaar waren en dat is in een tijd dat de vakanties nog volop gaande waren geen makkelijke klus. In vier oefenwedstrijden kon toch een aardig beeld gekregen worden van de mogelijkheden. Veel spelers kregen de kans hun kunsten te vertonen waardoor in de oefenpotjes nogal wat schommelingen in het wedstrijdbeeld optraden.

Bij de start van de bekercampagne waren de contouren van Bergen 1 voor het nieuwe seizoen al aardig zichtbaar. Door het stoppen van enkele routiniers en het inpassen van wat jeugdspelers was een wat jeugdiger team te zien. Zo zagen we Tijn de Boer en Sten de Vries (beiden vorig seizoen nog uitkomend in JO19) die de gestopte routiniers Lars Kraakman en Mick Stroomer moeten doen vergeten. Met twee overwinningen (6-1 tegen Duinrand S en 0-2 bij Con Zelo) was een goede uitgangspositie voor de volgende bekerronde verkregen. Tegen Alcmaria Victrix was een gelijkspel voldoende voor de volgende ronde.

Ook dit seizoen lijkt Bergen een structureel keepersprobleem te hebben. In de tot nu toe gespeelde bekerduels stond elke wedstrijd nog een andere keeper onder de lat. Tegen Alcmaria mocht Barry Kaaij (45) normalitair veldspeler uit het veteranenteam de keepershandschoenen aantrekken. Deze keer had hij zijn werkterrein dus van de vroege zondagochtend verplaatst naar de zonnige zondagmiddag. Centraal achterin was opnieuw een basisplaats voor Sten de Vries (19) weggelegd. Voorin ontbrak Noah Robles maar met Stijn Vrasdonk, Djara Grootenhuis en Bo Vlaanderen hoopte trainer Loorbach een daadkrachtige frontlinie opgesteld te hebben.

Alcmaria moest winnen en de ploeg van trainer Jeroen Kroes probeerde in de beginfase Bergen vroeg onder druk te zetten. Dit duurde echter niet al te lang waardoor Bergen zich vrij makkelijk onder de druk uit kon spelen. De thuisclub kwam door Stijn Vrasdonk al binnen een kwartier op 1-0 door een diagonaal schot dat keeper Paul van der Werff te machtig was. Door de zelden scorende rechtsachter Twan Schouten werd het zelfs 2-0 door een afstandsschot dat hoog in de touwen vloog. Bij een scrimmage voor het doel kon Alcmaria de bal niet goed wegwerken en het was Ricardo Vos die koppend de 3-0 op het scorebord zette. Vlak voor rust werd slordigheid bij Bergen achterin afgestraft waardoor het onnodig 3-1 werd.

Bergen dacht in de tweede helft op 4-1 te komen, maar doordat de evacuatie van een van de Bergenspelers uit buitenspelpositie net zo traag verliep als de evacuatie van de Afghaanse tolken uit Kabul, ging de vlag van de assistent de lucht in. De arbiter nam na overleg het vlagsignaal over en keurde de treffer af. Direct hierna kreeg Alcmaria een vrije trap op de rand van het strafschopgebied die beschaafd laag werd ingeschoten (3-2). Alcmaria ging op jacht naar de gelijkmaker maar uit een tegenaanval over links was Tim Bloetjes het eindstation wat 4-2 betekende. Op de rand van de officiële speeltijd mocht Lance Verhagen wegens te veel praten zijn tweede gele kaart in ontvangst nemen waardoor Alcmaria de blessuretijd met tien man vol mocht maken.

Bergen won met 4-2 en mag nog een rondje verder. Dit rondje verder ging vorig seizoen niet meer door en het zou niet verbazingwekkend zijn als ook dit jaar weer voor de derde keer op rij zaterdaghoofdklasser Volendam uit de koker komt rollen.

Komende zondag 26 september start de competitie en komt de ploeg van Meervogels op bezoek. Het spel van Bergen mag als je het doortrekt naar derdeklasseniveau toch nog wel wat verbeteren. Met name de nauwkeurigheid is soms nog ver te zoeken. Hopelijk kunnen we wat meer wedstrijden spelen dan vorig seizoen, want toen waren we wel erg snel klaar.