SVA 1 - V.V. Bergen 1 (zon)

SVA 1

V.V. Bergen 1 (zon)

3e klasse B

31 oktober 2021 14:00

M. Seyhan

Sportpark SVA
Communicatieweg West 10 A
1566DA
ASSENDELFT
tel. 075-6873456

Tegen SVA in Assendelft moest Bergen laten zien wat de grote zege op KSV (9-0) waard was. Dat het geen eenvoudige wedstrijd zou worden was wel duidelijk. SVA leed afgelopen week tegen Saenden pas de eerste competitienederlaag en bovendien had Bergen de afgelopen drie seizoenen in Assendelft steeds verloren waardoor de statistieken duidelijk in het nadeel van de ploeg van trainer Lennart Loorbach wezen. Bij Bergen was Tim Bloetjes ziek en werd vervangen door routinier Eduard Moss. Verder zag trainer Loorbach geen reden om verdere wijzigingen in zijn basisopstelling aan te brengen.

Al snel was duidelijk dat het lastig voetballen was op een nat veld waarbij de bal vaak wat extra snelheid meekreeg. Het was dus zaak hier goed rekening mee te houden. In de beginfase gebeurde nog niet al te veel en beide teams waren goed aan elkaar gewaagd. Na een kwartier kwam SVA op voorsprong toen rechtsbuiten Daan Rijkhoff de bal naar de linkerflank verplaatste waarbij de Bergenverdediging de zaak verkeerd inschatte en Damian Meijer diagonaal in kon schieten (1-0). Vijf minuten voor rust werd het zelfs 2-0 toen spits Sebbe Davids de bal voor zijn voeten kreeg en door een lob de te ver voor zijn doel staande Bergenkeeper Jop van Vlaanderen wist te verschalken. Bergen kreeg wel enkele mogelijkheden waarbij de wat onorthodoxe reddingen van keeper Max Boon met de voeten het meest vermeldenswaardig waren.

Aan het begin van de tweede helft zagen we de 17-jarige Rowdy de Vet zijn debuut in Bergen 1 maken als vervanger van routinier Eduard Moss. Al na vijf minuten was het raak toen de Bergendoelman de bal in de voeten van Sebbe Davids schoot. Deze pakte het presentje dankbaar uit en lobde de bal opnieuw over de Bergendoelman (3-0). Alle goede voornemens van de Bergenploeg leken de prullenmand in te kunnen want deze derde goal zorgde wel voor een flinke mentale tik.

Ondanks de tegenslag bleef Bergen vol inzet voetballen en het veldspel was zeker gezien de omstandigheden best redelijk te noemen. Bij een scrimmage voor de goal was het Ricardo Vos die het laatste zetje gaf en Bergen weer wat hoop gaf (3-1). Bij SVA was het voetbal er duidelijk wat uit en Bergen ging op jacht naar de aansluitingstreffer. Deze kwam er na een mooie steekpass wan Ricardo Vos op Noah Robles die de bal beheerst in het doel schoof (3-2). SVA probeerde hierna het spel van Bergen nog nadrukkelijker te ontregelen en de bal ging regelmatig hard naar voren of buiten de lijnen.

Bergencoach Loorbach bracht wat extra aanvallers in de ploeg (Bart Oldenboom en Damio Lageveen kwamen in het veld) maar het lukte niet om de gelijkmaker te maken. De ploeg uit Assendelft was duidelijk wat steviger in de duels wat enkele gele kaarten opleverde. Enkele Bergenspelers hebben er duidelijk wat moeite mee als het wat steviger wordt en worden hierdoor uit hun spel gehaald. Een vrije trap van zo’n dertig meter die er normaliter nooit in mag (Bergen had gezien de afstand tot de goal geen muur neergezet) plofte in de bovenhoek waardoor het lot van Bergen bezegeld was (4-2).

Door deze nederlaag zakt Bergen weer wat richting de kreukelzone van de derde klasse B. Komende zondag 7 november mag Bergen op De Kiefthoek proberen revanche te nemen voor de nederlaag. Dan komt namelijk de ploeg van WSV 1930 uit Wormer op bezoek. Hierna speelt Bergen op zaterdag 13 november om 17.00 uur in het voorprogramma van Montenegro tegen het Nederlands elftal de bekerwedstrijd tegen Ajax Za2. Als er geen verscherpte coronamaatregelen komen die het voetbal treffen een druk programma dus. Hopelijk gaat alles door, maar voor je het weet dribbelen alle voetballers weer met een Sywertje voor hun mond door de supermarkt….