V.V. Bergen 1 (zon) - Westfriezen 1

1861PH
BERGEN NH
tel. 072-5822502

Een bekerwedstrijd op een donderdagavond is doorgaans iets waar het publiek niet massaal op af komt. Een aantal fijnproevers had zich toch richting De Kiefthoek begeven om Bergen te zien spelen tegen de ploeg van Westfriezen uit Zwaag. De cijfers van de gasten voorafgaande aan de wedstrijd waren indrukwekkend te noemen; men had alle zes officiële wedstrijden (3 beker en 3 competitiewedstrijden) nog gewonnen met de doelcijfers van 29 voor en 0 tegen. Bergen kon dus een heet avondje verwachten.

Bergentrainer Loorbach had in vergelijking met de wedstrijd tegen De Rijp zijn formatie op vier plaatsen gewijzigd. Aanvoerder Daan Oldenburg ontbrak en werd in het hart van de defensie vervangen door jongeling Sten de Vries. Sven Kers mocht deze keer als rechtsachter starten en op het middenveld begon Edu Moss voor Tim Bloetjes die vanaf de bank begon. Ook Stijn Vrasdonk (nog goed voor twee goals tegen De Rijp) was op deze donderdagavond niet van de partij. Hij vond in Noah Robles een waardige vervanger die na zijn invalbeurt van de zondag weer eens in de basiself mocht beginnen.

Bergen startte explosief en binnen tien minuten had Djara Grootenhuis keeper Mitchel Langereis van Westfriezen al twee keer gepasseerd. Het leek er even op dat Westfriezen wat beter in de wedstrijd ging komen maar het veldspel van de gasten was te statisch en te steriel om echt potten te kunnen breken. Bergen legde meer dynamiek aan de dag en brak regelmatig gevaarlijk uit. Uit een van deze aanvallen werd rechtsback Sven Kers goed vrijgespeeld en schoot de bal hoog in de touwen. Dit tot groot genoegen van de jeugdspelers die hij wekelijks traint en die op deze oktoberavond eens kwamen kijken hoe hun trainer het kunstje een keer voor kwam doen.

Nog geen vijf minuten later werd het zelfs nog 4-0 toen Edu Moss, international van de Amerikaanse Maagdeneilanden, onhoudbaar inschoot en Bergen op rozen leek te zetten. Het leek erop dat deze 4-0 ook de ruststand zou worden, maar in de blessuretijd gaf Bergen geheel onnodig nog een goal weg. Afgetrapt hoefde na deze goal niet meer te worden.

De tweede helft was nog nauwelijks begonnen of een klassieke aanval over rechts werd door Noah Robles bij de tweede paal in een doelpunt omgezet. Opnieuw dus een goede start voor Bergen en een domper voor Westfriezen. De tweede goal van de gasten kwam door een flink misverstand tot stand. Bij een vrije trap voor Bergen werd de bal teruggespeeld op keeper Jop van Vlaanderen. Deze dacht dat de vrije trap wat verder achteruit genomen moest worden en pakte de bal nietsvermoedend op. Scheidsrechter Groot zag hier echter een terugspeelbal in en gaf Westfriezen een indirecte vrije trap. Voordat men bij Bergen besefte wat er gebeurde was de vrije trap al genomen en lag de bal in het netje (5-2).

Coach Loorbach liet in het tweede deel van de tweede helft zijn bankspelers ook nog wat minuten maken. Zo zagen we Ope Obakin, Martin Karel, Mick Ruiter en Tim Bloetjes ook nog in actie. Eerder was Damio Lageveen al vervangen door Bart Oldenboom. Het slotakkoord in deze open wedstrijd was weggelegd voor invaller Tim Bloetjes die met een goed geplaatste bal de zesde treffer op het scorebord zette.

Door deze overwinning mag Bergen nog een rondje meedraaien in het bekertoernooi. Hopelijk komt er een aantrekkelijke tegenstander uit de bus rollen. Aanstaande zondag is het echter weer gewoon competitievoetbal. De ploeg van Limmen is de tegenstander. Er zit voorafgaand aan deze wedstrijd ongetwijfeld weer een gezellige zaterdagavond voor en dat is nu net iets dat je met bekerwedstrijden op doordeweekse avonden nu net niet hebt.