Bergen nipt geklopt door Koedijk

1831CP
KOEDIJK
tel. 072-5614900

Bergen heeft tegen kampioenskandidaat Koedijk de punten in moeten leveren. In een door Bergen redelijke wedstrijd, werd de defensieve kwetsbaarheid door Koedijk weer in een kort tijdsbestek blootgelegd. Nadat Bergen bij de rust nog met 0-1 voor stond, draaide Koedijk de rollen in korte tijd om en won uiteindelijk met 3-2.

Na de 1-3 overwinning in en tegen Ilpendam lag de competitie enkele weken stil. Bij de herstart trof Bergen in tegenstander Koedijk een opponent die nog meedoet voor de bovenste plaatsen. De thuiswedstrijd op De Kiefthoek eindigde voor Bergen in een kansloze 0-5 nederlaag waardoor de ploeg van trainer Lennart Loorbach wel iets had om goed te maken.

In vergelijking met de laatste competitiewedstrijd tegen Ilpendam waren in de basisopstelling van Bergen twee wijzigingen doorgevoerd. Ricardo Vos was weer fit om te beginnen en ook Tijn de Boer mocht in deze wedstrijd starten. Milo de Vet was niet beschikbaar terwijl Rowdy de Vet vanaf de bank begon. Omdat het hoofdveld van Koedijk niet bespeelbaar was werd ook deze keer uitgeweken naar het bijveld.

Beide teams begonnen gretig aan de wedstrijd en keeper Tijn Duin, wiens op handen zijnde operatie een maandje is uitgesteld, behoedde zijn team met twee goede reddingen voor een achterstand. Bergen kwam na een kwartier aan de leiding toen een Koedijkverdediger precies in de richting van Noah Robles draaide die de bal afsnoepte en direct Maarten Kraak aan het werk zette die geen moeite had om het net in beweging te zetten (0-1) Ook hierna bleef het een levendige wedstrijd met gevaarlijke situaties voor beide doelen. Koedijk was duidelijk wat vaster aan de bal en Bergen werd veelvuldig gedwongen snel te handelen waardoor veel balverlies optrad. Men probeerde bij Bergen de spitsen regelmatig in de diepte aan te spelen, maar veel ballen kwamen niet aan. Tot de rust bleef het 0-1 waardoor Bergen met een goed gevoel de rust in ging.

Een ongewijzigd Bergen begon aan de tweede helft. De eerste twintig minuten gebeurde er weinig maar hierna was het goed raak. Eerst was het Luc Wagenaar die voor Koedijk de gelijkmaker op het scorebord zette. Een minuut later scoorde Ricardo Vos middels een mooie volley bij de tweede paal uit een corner van Maarten Kraak de 1-2. Van deze mooie voorsprong konden de bezoekers echter niet lang genieten. In minuut 69 en 71 scoorde Koedijk twee identieke goals waarbij de volledige Bergenverdediging zich in de doelmond liet terugzakken en verzuimde de spelers op de rand van het strafschopgebied te dekken. Hierdoor konden Tom Hofkamp en Sven Koopmans de hoek uitzoeken en de wedstrijd draaien (2-3).

Bergen moest dus weer flink aan de bak om nog een punt uit het vuur te slepen. Met wat wissels werd nog getracht tot scoren te komen. Tien minuten voor tijd waren de centrumverdedigers van Bergen bij een corner mee naar voren gekomen. Achterin nam Noah Robles hun positie over. Toen de bal door Koedijk werd weggewerkt kwam Robles bij de zijlijn in duel met een Koedijkaanvaller en maakte hierbij een overtreding. Scheidsrechter Dumont was van mening dat er sprake was van een doorgebroken speler en gaf Robles een rode kaart. Gezien de plaats van de overtreding en de afstand tot de goal was dit wel erg zwaar gestraft maar Bergen moest het ermee doen. Met nog tien minuten op de klok was een flink portie opportunisme met het naar voren sturen van Daan Oldenburg en het inbrengen van de O17-speler Lucas de Lange nog het enige dat Bergen restte. Men kwam nog wel enkele keren voor de goal, maar dit leverde weinig op. Koedijk won met 3-2 en blijft door dit resultaat in de titelrace.

Bergen verloor deze wedstrijd in een kort tijdsbestek en ook nu was de dekking in het strafschopgebied niet altijd goed verzorgd. Het aantal ‘makkelijke’ tegengoals werd ook deze zondag weer uitgebreid en Bergen incasseerde dit seizoen al veertig tegengoals waarmee de verdedigende kwetsbaarheid maar weer eens werd aangetoond. Ondanks dat men een redelijke wedstrijd speelde tegen een kampioenskandidaat, kreeg men weer makkelijk het deksel op de neus

Komende zondag speelt Bergen 1 de thuiswedstrijd tegen de ploeg van SV De Rijp. In de uitwedstrijd werd het maar liefst 7-1 voor De Rijp. Zal Bergen zich kunnen revancheren of zal de defensieve kwetsbaarheid de ploeg van trainer Loorbach opnieuw op gaan breken? De wedstrijd begint zondag 12 maart om 14.00 uur op De Kiefthoek.

De_Rijp_-_Onder_de_Linde.jpg