Energiek Bergen nipt langs Zeevogels

1861PH
BERGEN NH
tel. 072-5822502

De contrasten zijn groot tegenwoordig. Waar bakkerijen moeten sluiten omdat ze de energierekening niet meer kunnen betalen, was in de zaterdagkrant te lezen dat er in Bergen een dierenspeciaalzaak was geopend waar je terecht kan voor poepzakjes voor je hond die voorzien zijn van een speciale panterprint. Ook bij de voetbalderby tussen Bergen en Zeevogels waren de contrasten in de aanloop naar dit duel groot. De ploeg uit Egmond aan den Hoef won de laatste twee duels ruim en scoorde er lustig op los. Bergen daarentegen kreeg twee stevige nederlagen voor de kiezen en kreeg hierbij maar liefst twaalf tegengoals om de oren. Voor Zeevogels was het op De Kiefthoek dus een kwestie van de opgaande lijn vasthouden terwijl Bergen op zoek moest naar de ommekeer.

Bergentrainer Lennart Loorbach had tegen Zeevogels enkele wijzigingen in zijn basisopstelling doorgevoerd. Rowdy de Vet, Sten de Vries en Djara Grootenhuis begonnen vanaf de bank waardoor Milo de Vet, Martin Karel en Stijn Vrasdonk doorschoven naar de basisopstelling. Zeevogels kwam met een zeer jonge ploeg met acht spelers met een geboortejaar in de 21e eeuw.  Aan Bergen deze zondag de schone taak om het de promovendus wat lastiger te maken dan dat men het Koedijk en De Rijp had gemaakt want tegen deze teams gaf men duidelijk niet thuis op vele fronten.

Vanaf het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Van Hamersveld ontspon zich een aantrekkelijke wedstrijd. Beide teams probeerde de nodige discipline in het spel te krijgen, maar met veel jonge spelers in de gelederen was het vaak de gretigheid die de boventoon voerde waardoor veel situaties voor beide doelen te zien waren. Al na zes minuten opende Bergen de score toen Maarten Kraak de diepte werd ingestuurd en keeper Stan Zwartkruis wist te verschalken. Ook hierna verstopten beide teams zich allerminst waardoor het publiek zich niet hoefde te vervelen. Halverwege de eerste helft kwam Zeevogels op gelijke hoogte na een goede actie van Jordin Koel aan de rechterflank. Een afgemeten voorzet hoefde bij de tweede paal door Jos Hopman alleen maar binnengelopen te worden. Deze typische zaalvoetbalgoal was toch wel een dompertje voor de thuisclub. Hiervoor was Bergenaanvoerder Daan Oldenburg al na 18 minuten uitgevallen met een Liesblessure en vervangen door Sten de Vries.

Beide teams verschenen ongewijzigd aan de aftrap voor de tweede helft. Ook nu weer kansen voor beide teams. Zowel Bergen als Zeevogels leden vooral op het middenveld veel balverlies maar door de inzet van beide ploegen kon men dit vaak weer snel herstellen. Bij Bergen stopte Maarten Kraak veel energie in zijn spel waardoor hij het Zeevogels vaak lastig maakte. Tim Bloetjes raakte namens Bergen met een slim balletje de lat en Bergen haalde een inzet van de lijn. Bij een Bergenaanval over links dwarrelde de bal richting tweede paal waar Tim Bloetjes het laatste zetje gaf en de roodhemden weer op voorsprong zette (2-1). Zeevogels moest weer in de achtervolging en Bergen probeerde via tegenstoten via de snelle spitsen gevaarlijk te worden.

Het bleef tot de laatste minuut spannend en aantrekkelijk. Het voetbal was niet altijd even goed maar beide teams speelden met veel inzet. In de slotfase kwam Bergen nog heel goed weg toen een scrimmage voor het doel van Tijn Duin ontstond. Met ware doodsverachting werd de bal tot vier keer toe weggewerkt en de gelijkmaker voorkomen. Na enkele minuten blessuretijd stortten veel spelers van beide teams vermoeid ter aarde. Bergen pakte de drie punten en mag volgende week proberen tegen Purmerend opnieuw voor een goed resultaat te gaan.

Live flitsen van de wedstrijden van Bergen en Zeevogels zijn wekelijks via RTV80 te beluisteren. De verslaggevers van beide verenigingen waren deze keer samen op De Kiefthoek aanwezig. Voor de liefhebbers is een montage van het radioverslag HIER te beluisteren.