Sterke competitiestart Bergen bij Alcmaria Victrix

1816MH
ALKMAAR
tel. 072-5113934

Nadat afgelopen week voor het eerst in de geschiedenis van de fusieclub de poulefase van het bekertoernooi niet werd overleefd, moest de blik alweer gericht worden op de competitie. Dit seizoen is de competitie in vergelijking met de vorige seizoenen kort (22 wedstrijden) te noemen. Omdat er twee teams rechtstreeks degraderen en twee teams via de nacompetitie moeten trachten zich te handhaven, kan gesteld worden dat elke wedstrijd belangrijk is. De verwachting is dan ook dat er veel spannende wedstrijden zullen worden gespeeld en dat veel beslissingen pas in de laatste weken van het seizoen plaats zullen vinden.

De eerste wedstrijd mocht Bergen aantreden tegen Alcmaria Victrix dat via de ‘nacompetitie’ de deur naar de derde klasse wist te openen. Recent werd nog tegen deze ploeg geoefend (3-3) waarbij duidelijk was dat de teams aan elkaar gewaagd waren. Bij Bergen stond Nick Dekker voor het eerst dit seizoen na een jaar afwezigheid weer in het doel. Twan Schouten en Martin Karel waren nog geblesseerd, maar trainer Loorbach had genoeg keuze om goede vervangers op te stellen. Stijn Vrasdonk en Tijn de Boer startten vanaf de bank waardoor de jeugdige tweeling Rowdy en Milo de Vet (18) in de basiself begonnen. Scheidsrechter Speerstra had de eer om het eerste fluitsignaal van de nieuwe competitie te laten klinken.

Bergen begon sterk aan de wedstrijd en al na vier minuten kon een goede aanval over links simpel door Djara Grootenhuis worden afgerond (0-1). Ook hierna bleef Bergen goed voetballen en men had de wedstrijd redelijk onder controle. De zuiverheid mag nog wel wat beter, maar echt in de problemen kwam men eigenlijk niet. Een vrije trap van Lars de Zwart kwam op de lat terecht waarna de rebound in het net werd gewerkt. Op advies van de Alcmaria-assistent werd de goal wegens buitenspel afgekeurd. Toen Bergen vlak voor rust door nieuwkomer Maarten Kraak op 0-2 kwam, leek het een makkelijke middag te worden voor de manschappen van trainer Loorbach.

Een ongewijzigd Bergen kreeg al na twee minuten in de tweede helft een flinke domper te verwerken toen Lars de Zwart zijn tegenstander in de rug liep en de bal op de stip ging. Alcmaria-aanvoerder Dimaggio Senchi had geen moeite zijn ploeg weer in de wedstrijd te schieten. Een kwartier later ging Djara Grootenhuis op rechts goed door en bezorgde de bal bij Noah Robles die de 1-3 liet aantekenen.

Na deze treffer kende Bergen een moeizame fase waarin weinig goed ging. Men kon de bal niet meer in de ploeg houden doordat men vaak te dicht bij elkaar stond en het rondspelen van de bal niet meer lukte. Ook werd men in de duels regelmatig afgetroefd waardoor men achteruit moest. De Bergenverdediging had in deze fase van de wedstrijd duidelijk last van een hoge mate van dekkingsincontinentie want men liet alles maar lopen. Na ruim een uur scoorde de gastheren twee keer binnen vier minuten waardoor de stand weer in evenwicht was. De tegengoals zorgden zichtbaar voor een toename van de zuurgraad in de gelaatsuitdrukking van de Bergensupporters  Alcmaria wilde duidelijk meer en Bergen was het helemaal kwijt. Strak positiespel was niet meer te zien.

.Om je over een dergelijke tegenvaller heen te kunnen zetten, moet je mentaal wel strak in het pak zitten. Voetballend was het duidelijk op bij de roodhemden en een luizige counter over niet al te veel schijven was eigenlijk de enige manier om bij het doel van Vince Wagenaar te komen. Deze counter kwam er een kwartier voor tijd toen de voor Djara Grootenhuis ingevallen Stijn Vrasdonk goed werd gelanceerd en beheerst het net vond (3-4). Bergen kreeg weer wat meer vat op de wedstrijd en werd nog meer in het zadel geholpen toen Alcmariaspeler Daniel Mullen voor een onbesuisde actie de rode kaart kreeg. Koen Wester mocht ook nog wat minuten meepakken. Bergen bleef in de slotfase makkelijk op de been en behaalde de eerste overwinning van het seizoen.

Volgende week zondag speelt Bergen 1 thuis tegen het team van Ilpendam dat zich ongetwijfeld wil revancheren voor de 2-8 thuisnederlaag tegen Koedijk. De wedstrijd op De Kiefthoek begint om 14.00 uur.

Stijn Vrasdonk scoorde voor Bergen de winnende treffer. Zijn fans kunnen onze vereniging steunen door voor elke goal van Stijn een lot voor de Grote Clubactie te kopen. Als u er vertrouwen in heeft dat Stijn er meerdere gaat maken dit seizoen kunt u natuurlijk hem ook vooruit belonen. Van elk verkocht lot gaat € 2,40 naar vvBergen en € 0,00 naar Stijn. Loten kopen kan HIER.