Bergen 1 geeft overwinning in slotfase weg

V.V. Bergen 1 (zon)

Mannen, 1, 4e klasse B

4 februari 2018 14:00

Bergen heeft in de uitwedstrijd tegen Alcmaria Victrix zichzelf duidelijk te kort gedaan. De ploeg van Gerard Timmers had 8 minuten voor tijd nog een 1-3 voorsprong in handen, maar zag de gastheren toch nog langszij komen (3-3). Het puntverlies had men volledig aan zichzelf te wijten omdat men zelf erg veel kansen liet liggen en soms wel erg slordig met het balbezit omsprong waardoor men Alcmaria wel heel makkelijk in het zadel hielp.

Bergen heeft aan de bezoekjes aan de Egmonderhout niet bepaald dierbare herinneringen. Vorig seizoen verloor men ruim met 6-1 en ook in de tijd waarin men nog als Berdos en BSV Bergen speelde, waren de duels tegen Alcmaria doorgaans niet bepaald succesvol. Deze keer was de wedstrijd als eerste duel na de winterstop geprogrammeerd. Bergen had op 3 december zijn laatste competitiewedstrijd gespeeld terwijl Alcmaria voor het laatst op 26 november in actie was gekomen. Het was dus wel weer eens tijd om de draad van de competitie weer eens op te pakken. Bergen kom redelijk compleet aantreden tegen een aardig verjongd Alcmaria.

Reeds na 1 minuut kwam Bergen op voorsprong toen Djara Grootenhuis op links door kon breken en niet zelfzuchtig was en de bal panklaar op Noah Robles aflag. De Bergentopscorer had geen moeite de openingstreffer op het scorebord te zetten (0-1). Ook hierna bleef Bergen goed spelen en kreeg ook enkele goede kansen. Djara Grootenhuis was het dichtst bij een treffer maar stuitte op de Acmariakeeper. Halverwege de eerste helft kwam Alcmaria beter in de wedstrijd en Bergen verslapte wat. De grootste kans voor de kaasstedelingen was na 25 minuten maar Bergendoelman Calvin Timmers kon nog net een hand tegen de bal krijgen. Zo’n 10 minuten voor rust kreeg Bergen nog twee reuze kansen op rij, maar zowel Djara Grootenhuis als Noah Robles hadden het vizier niet op scherp staan. Tot de rust bleef het 0-1 waarbij Bergen zeker wel op een grotere voorsprong had mogen staan.

In de tweede helft startte Alcmaria fel en Bergen werd meteen teruggedrongen. Dit resulteerde meteen in 2 goede kansen. Bergen had het even moeilijk maar kwam na tien minuten in de tweede helft op 0-2. Bergen linksback Lars de Zwart schoot een vrije trap hard in de touwen. Hierna kwam het duel weer wat meer in evenwicht. Bergen had moeite om de bal in de ploeg te houden en kwam vaak met te veel mensen in een te kleine ruimte te spelen waardoor het lastig combineren werd. Alcmaria kwam na een klutsbal over links goed door. Een dekkingsfout in het strafschopgebied zorgde ervoor dat ongehinderd ingeschoten kon worden en de spanning weer terug was (1-2). Niet lang hierna was het echter alweer 1-3 toen Stijn Frans beheerst de keeper omspeelde en de bal in het net legde. Deze routinier scoorde met deze treffer in drie duels op rij.

Met nog een kwartier te spelen leek het erop dat Bergen deze voorsprong over de streep zou trekken.  Het werd aan Bergense kant allemaal erg onrustig en zelfs een beetje paniekerig. In balbezit slaagde men er niet in het veld groot te maken en de nodige rust te nemen. Dit resulteerde in veel balverlies en onnodig veel ballen in het strafschopgebied. Hiervoor had Bergen ook in het tweede bedrijf al de nodige mogelijkheden laten liggen. Alcmaria scoorde in de laatste acht minuten nog twee keer waardoor Bergen dus de spreekwoordelijke kous op de kop kreeg. Een totaal onnodig gelijk spel dat men volledig aan zichzelf te wijten had.

Komende zondag 11 februari speelt Bergen opnieuw een uitwedstrijd. Deze keer is het op de derde plaats staande Hugo boys de tegenstander. Opnieuw een uitdagende klus.

Foto's Laurens Overtoom