Onmachtig Bergen makkelijke prooi voor fel Con Zelo

Mannen, 1, 4e klasse B

8 april 2018 14:00

C. van Hees

De lange ongeslagen reeks is voor Bergen wel erg pijnlijk ten einde gekomen. In Waarland leed men een ruime verdiende 4-0 nederlaag tegen Con Zelo. De ploeg van trainer Gerard Timmers is geen moment in de wedstrijd geweest en liep al heel snel achter de feiten aan en kon de vroeg opgelopen achterstand niet meer goed maken. Door de nederlaag zakte men naar de vierde plaats op de ranglijst.

Voor het duel met Con Zelo kon trainer Gerard Timmers geen beroep doen op aanvoerder Daan Oldenburg (gescheurde enkelbanden en geruime tijd uit de roulatie). Ook Dennis Schuitmaker was door een rugblessure niet inzetbaar. Met Damio Lageveen, Job Wokke en Bart Oldenboom werd de wisselbank bevolkt met spelers met een geboortejaar uit de 21e eeuw (Bergen 2 moest zelfs met enkele B-junioren op pad). Er moest dus aardig geschoven worden in de Bergense basisopstelling waardoor het toch wel even wennen zou worden. Met een lekker zonnetje op het veld, werd onder leiding van scheidsrechter van Hees afgetrapt.

Al snel was duidelijk dat het voor Bergen een lastige middag zou worden. Met name rechtsbuiten Niels Leegwater kreeg van Bergenlinksback Wouter Frans te veel ruimte en kwam binnen vijf minuten al twee keer gevaarlijk door. Zijn voorzetten konden door zijn teamgenoten niet in treffers worden omgezet, maar Bergen was gewaarschuwd. Toen de rechtsbuiten van de gastheren na acht minuten besloot eens een keer binnendoor te komen, was het wel raak. Een nog van richting veranderde inzet was keeper Nick Dekker te machtig (1-0). Zes minuten later was het opnieuw raak toen een bal tussen twee Bergenverdedigers terecht kwam die niet ingrepen waardoor het een koud kunstje was om de 2-0 op het scorebord te zetten. Con Zelo was duidelijk scherper in de duels en Bergen kwam niet tot echt goede aanvallen. Enkele rollertjes vormden de enige wapenfeiten van de gasten in de eerste helft.

Ook in het tweede bedrijf kon Bergen niet echt domineren. Het was vaak zoeken naar aanspeelpunten en vloeiende combinaties waren er nauwelijks omdat de automatismen duidelijk ontbraken. Ook in de tweede helft speelde de thuisclub fel en nam de vier gele kaarten op de koop toe. Bergen kwam iets meer voor de goal dan in de eerste helft maar kon Con Zelo allerminst doen wankelen. De ingevallen A-junior Job Wokke had nog de grootste kans, maar schrok blijkbaar dusdanig van zijn open doelkans (of van zijn debuut in Bergen 1?) dat hij de bal van zijn voet liet springen. In het laatste kwartier scoorde de thuisclub nog twee keer toen identieke aanvallen over rechts goed werden teruggelegd en hard en laag werden ingeschoten. Met deze 4-0 nederlaag kreeg Bergen de deksel op de neus en bracht duidelijk te weinig om aanspraak te maken op meer.

Aanstaande zondag 15 april komt koploper Koedijk op bezoek en er zal heel wat moeten gebeuren om de koploper partij te kunnen geven. Tegen Con Zelo werd maar weer eens duidelijk dat het wegvallen van enkele constante factoren het elftal duidelijk doet wankelen.