JO11-1 leert in herfstvakantie gewoon door

ZAP JO11-1

Onder 11, JO11-1, 1e klasse 01

21 oktober 2017 9:30

Met de nog natte voetbalschoenen van de vrijdagmiddagtraining in de tas, reisden we op zaterdagochtend 21 oktober vroeg af naar het noorden. Een dik half uur rijden om het op te nemen tegen de JO11-1 van ZAP (Breezand).

Allereerst: wat een mooi complex. Prima ontvangst en na het omkleden de grasmat op. Wat direct opviel, was dat we vandaag te maken kregen met een sterke tegenstander. Gelukkig, want door weerstand ontwikkelen kinderen zich een stuk sneller.

De mannen uit Breezand lieten geen speler van vvBergen ongedekt en zaten er dicht op. Sportieve duels waren veelvuldig te zien. Bink was vandaag weer sterk. Hij gebruikt zijn lichaam goed om de bal af te schermen. Zo ook Rens, die vandaag iets meer in de achterste linie speelde: goed gebruikmakend van zijn snelheid. Zijn directe tegenstander was ook erg snel, dus erg leerzaam.

Net voor de twee achterste mannen speelde Boaz. Als spelverdeler strooide hij met passen en sloot hij goed aan bij de aanvallers. Zijn conditie werd op de proef gesteld. Zo ook voor Kite. Bikkelen langs de zijlijn, aanvallen en verdedigen. Als team zit dat er goed in. Kansen waren er in de eerste helft niet heel veel. Dat gold ook voor ZAP. Twee sterke teams die het elkaar gewoon erg lastig maakten. Thijmen ontwikkelt zich als keeper elke week. Vandaag stond hij een stuk zekerder op de goal. Durfde Boaz in te spelen en een paar knappe reddingen!

In de tweede helft kwamen we na een aardige aanval van ZAP op 1-0 achterstand. Iets met niet helemaal goed opletten waar de tegenstander stond. Op zo'n moment wil je als coach of supporter graag roepen: " achter je, of zoiets", maar de ervaring leert dat de spelers dit ofwel niet goed horen, maar (misschien nog wel belangrijker) ze deze "fouten" juist mogen maken. Tuurlijk, een tegengoal is niet leuk, maar leren van een fout is voor de onderbouw jeugd wel heel erg belangrijk.

Gelukkig zien we bij de JO11-1 veel meer wat goed gaat. Zo ook de pogingen van Bobby, die overigens een hele fraaie passeerbeweging in huis had en de drive naar voren van Dezlin. Hij was al een keertje dicht in de buurt van een doelpunt. Maar na een snelle opbouw van Thijmen op Frederik, werd Dezlin weggestuurd en knalde de verdiende 1-1 hard binnen. Rens in de spits had nog een goede kans en Frederik en Kite kwamen ook nog in kansrijke posities. Uiteindelijk weer een knappe redding van Thijmen en hierdoor een terechte 1-1. Leuke pot voetbal. Veel leermomenten en spelplezier.

"Goede wedstrijd gespeeld mannen" zei ik na de wedstrijd. Een gretige Boaz antwoordde: "Huh, maar we hebben gelijk gespeeld". Zo zie je maar, als volwassene kijk je toch wat anders aan tegen het leerproces ;-)

Na een warme douche, keerden de roodhemden terug naar de Heerlijkheid om te genieten van een welverdiende herfstvakantie. Geen school, dus lekker veel voetballen!

Sportieve groet,
Marcel