Bergen onderuit in bekertoernooi

Spirit 30 (SC) 1

Groep 1 04

26 oktober 2017 20:00

Bergen is er niet in geslaagd de volgende bekerronde te behalen. In een gelijkwaardige wedstrijd moest men in Spirit uit Hoogkarspel zijn meerdere erkennen. Na een 0-0 ruststand wisten de gasten op De Kiefthoek uiteindelijk met 1-2 aan het langste eind te trekken. In de Slotfase liep Bergenspeler Noah Robles nog tegen zijn tweede gele kaart op waardoor de roodhemden met tien man verder moesten.

In het bekertoernooi kom je doorgaans ploegen tegen die je in competitieverband niet regelmatig treft. Deze keer mocht Bergen op een donderdagavond de strijd aanbinden met de ploeg van Spirit uit Hoogkarspel. De gasten uit West-Friesland, uitkomend in de derde klasse, hadden de laatste drie competitiewedstrijden verloren maar hadden in het bekertoernooi aardig huis gehouden. In de poulefase had Spirit alle wedstrijden ruim gewonnen en met een doelsaldo van 19 doelpunten voor en 0 tegen werd wel duidelijk dat men het bekertoernooi serieus nam. Bergentrainer Gerard Timmers had de basisopstelling van de laatste drie duels op vier plaatsen aangepast waardoor we Mick Stroomer, Ricardo Vos, Thom Smit en Lars Kraakman in de basisopstelling zagen verschijnen.

De omstandigheden om te voetballen waren zeker niet slecht en er ontspon zich op De Kiefthoek een wedstrijd die als gelijkwaardig bestempeld kon worden. Beide teams probeerden wel in de buurt van het vijandige doel te komen, maar om nu te zeggen dat het aantal uitgespeelde kansen zich aaneen reeg, gaat toch wel wat te ver. De stootkracht ontbrak bij beide teams om het de doelwachters echt moeilijk te kunnen maken waardoor zij zich de gestrekte acties richting de hoeken konden besparen. Bergen raakte uit een corner eenmaal het aluminium en daarmee was het allemaal wel gezegd. De 0-0 ruststand was dan ook niet vreemd te noemen.

Het ongewijzigde Bergen kreeg al vroeg in de tweede helft een tegentreffer te verwerken toen een Spiritspelers aan de rechterkant werd vrijgespeeld en beheerst kon scoren. Niet lang hierna werd het zelfs 0-2 toen balverlies in de Bergenverdediging niet meer kon worden gerepareerd en de gasten beheerst scoorden. Bergen moest dus in de achtervolging waarvoor nog genoeg tijd over was. Het Bergense spel was echter te veel op het maken van individuele acties en het diep sturen van spelers gericht. Een balvaste spits, die de bal vasthoudt waardoor middenvelders zich ook in kunnen schakelen, zou een welkome aanvulling op het Bergenspel zijn.

Bergen probeerde genoeg om de aansluitingstreffer op het scorebord te krijgen. Toen Thom Smit ruim voor tijd de 1-2 scoorde, veerde men bij Bergen weer wat op. De domper kwam echter toen Noah Robles op rechts was doorgebroken en in het strafschopgebied werd aangetikt. Een duidelijke strafschop zou men zeggen, maar de scheidsrechter dacht hier anders over en gaf de jeugdige Bergenaanvaller zijn tweede gele kaart omdat deze in de eerste helft ook de bal al een tikje had gegeven nadat al was afgefloten. De arbiter had blijkbaar te veel TV gekeken en een Schwalbe in de avondlucht is weer eens wat anders. De aanwezige KNVB-rapporteur merkte fijntjes op dat als hij nu een (terechte) strafschop had gegeven, hij er daarna nog tien kon geven. Hierbij doelde de KNVB-official op de strafschoppenserie die na het benutten van deze elf metertrap ongetwijfeld zou volgen. Elf strafschoppen voor het aantikken van een speler is inderdaad iets te veel van het goede en ook een scheidsrechter maakt wel eens een foutje.

Het bleef uiteindelijk 1-2 waardoor Spirit verder bekert en Bergen zich volledig op de competitie kan richten. Komende zondag 29 oktober speelt Bergen de uitwedstrijd tegen Victoria in Obdam.