Bergen start nieuwe jaar met overwinning tegen Zwanenburg

14 januari 2024 21:00

Bergen sloot het kalenderjaar 2023 af op de onderste plaats op de ranglijst. Het jaar 2024 zal dus in het teken staan om zich op te richten en zich op te werken naar veilige oorden. De eerste wedstrijd die hiervoor aangegrepen moest worden was het inhaalduel tegen Zwanenburg. Bergen wist in de eerste helft een 2-0 voorsprong te nemen, maar kwam na de aansluitingstreffer in de tweede helft danig in de problemen. Met kunst en vliegwerk wist men de voorsprong echter vast te houden waardoor men de tweede overwinning van het seizoen boekte en de rode lantaarn overdroeg aan Alcmaria Victrix.

Door veel voetbalclubs wordt in de winterstop een trainingskamp belegd. Als we de cynische gedachtenspinsels hun werk laten doen, zou het best eens zo kunnen zijn dat vvBergen het Zwitserse Emmental als locatie uitgekozen zou hebben voor dit trainingskamp. Aangezien men zich dit hele seizoen al in een dal bevindt en het beleg door de vele tegengoals dit seizoen uitsluitend uit Emmentaler Käse bestaat, had een trainingskamp op deze locatie weinig toegevoegde waarde. Hopelijk heeft bij Bergen de  ‘puntenondervoeding’ die men in de eerste seizoenshelft heeft opgelopen, tijdens het kerstdiner een kleine positieve impuls gekregen waardoor men goed doorvoed de tweede seizoenshelft in kan gaan.

Ook de zwanen van Zwanenburg waren geen hoogvliegers en moeten er ook alles aan doen om een zwanenzang op derdeklasseniveau dit seizoen te voorkomen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de opponent van deze middag kenbaar heeft gemaakt dat men in navolging van vele andere clubs de prestatiegerichte prioriteit komend seizoen naar de zaterdag wil verleggen.

Trainer Nederburgh van Bergen had voor zijn eerste opstelling van het kalenderjaar 2024 noodgedwongen weer veel wijzigingen doorgevoerd. Het gemis van vijf basisspelers zorgde ervoor dat er flink geschoven moest worden. Naast de op de training opgelopen beenbreuk van keeper Jop van Vlaanderen, was ook het scheurtje in het bot bij Thom de Vries, opgelopen in het duel bij Koedijk, nog niet genezen. Noah Robles, aanvoerder Daan Oldenburg en Twan Schouten verkozen de sneeuw boven de druilerige Kiefthoek. Bruce Houtenbos startte als rechtsback terwijl Tijn Duin het doel mocht verdedigen. De afwezigen zorgden ervoor dat ook Tim Bloetjes, Milo de Vet en Ricardo Vos weer vanaf de aftrap mochten starten.

Bergen begon goed aan de wedstrijd waarbij snel duidelijk was dat er achter de verdediging van Zwanenburg veel ruimte lag. Ook de gasten kwamen enkele keren door, maar het werd niet echt dreigend voor het doel van Tijn Duin. Na veertien minuten was het de nummer veertien Maarten Kraak die op deze veertiende januari de score opende toen hij goed de diepte werd ingestuurd en bekwaam afrondde (1-0). Vijf minuten later was het opnieuw de gretige Maarten Kraak die deze keer op links werd weggestuurd. Deze keer legde hij de bal af en na wat kap- en draaiwerk was het uiteindelijk Milo de Vet die de 2-0 in het netje legde. Opvallend was dat trainer Jan Nederburgh veelvuldig aan de lijn moest verschijnen om zijn team te coachen omdat de onderlinge aansturing er nog steeds niet in zit bij Bergen waardoor de verslapping er nog wel eens insluipt bij de thuisploeg. Bergen wist de 2-0 stand mee de kleedkamer in te nemen en dit is nog niet voorgekomen dit seizoen.

Aan het begin van de tweede helft verving jeugdspeler Sky Figueroa de ietwat aangeslagen Bruce Houtenbos. Het eerste wapenfeit van de thuisclub kwam op naam van Noah Mol die de bal op de lat schoot. Hierna ging de bal aan de andere kant op de stip toen een speler van Zwanenburg binnen het strafschopgebied in de rug werd geduwd. Aanvoerder Jordy Vierbergen schoot zijn team vanaf elf meter weer in de wedstrijd. Deze aansluitingstreffer was voor Zwanenburg aanleiding om de druk op het Bergendoel stevig op te voeren. Bergen speelde angstig en de vrees voor tegengoals nam toe. Veel ballen in het strafschopgebied van Bergen en indraaiende corners die ook niet van gevaar ontbloot waren, zorgden voor veel gevaar. Zelf probeerde Bergen er ook wel uit te komen, maar onnauwkeurigheid in balbezit deed menige aanvalsopzet al in een vroegtijdig stadium stranden. Het parkeren van een stevige bus voor het Bergendoel lukte ook niet omdat het parkeervak al enige tijd door een cabrio wordt ingenomen. Dit zorgt er bij de supporters niet bepaald voor dat men uit hun dak gaat. Uiteindelijk wist Bergen de wedstrijd over de streep te trekken. Hierdoor wist men sinds 1 oktober 2023 weer eens een wedstrijd te winnen.

Volgende week mag Bergen opnieuw op De Kiefthoek aantreden om de Houdini-act een vervolg te geven. Tegenstander is de ploeg van RCZ dat evenals Bergen de eerste seizoenshelft ook last heeft van een flinke mate van ‘puntenondervoeding’. Voor beide teams wordt het dus weer een belangrijke wedstrijd. De wedstrijd begint om 14:00 uur en staat onder leiding van de heer Jozefzoon.