Bergen boekt tegen RCZ tweede zege op rij

21 januari 2024 21:45

Bergen heeft tegen RCZ de overwinning tegen Zwanenburg een vervolg kunnen geven. De ploeg van trainer Jan Nederburgh won na een 2-0 ruststand uiteindelijk met 5-0 en haalde zo al meer punten dan voor de winterstop. Maarten Kraak was met drie treffers deze middag zeer productief. Ook vermeldenswaardig is dat Bergen deze wedstrijd voor het eerst dit seizoen geen tegentreffers hoefde te incasseren waardoor men met veel vertrouwen de volgende wedstrijden tegemoet kan gaan.

Na de tweede overwinning van het seizoen was het voor Bergen zaak om ook tegen RCZ een goed resultaat neer te zetten. De voorbereiding op het duel verliep niet bepaald vlekkeloos. De training op de dinsdag moest worden afgelast omdat de veldverwarming op het hoofdveld was uitgevallen en een alternatief ontbrak. Nog even werd gedacht om in de hallen van Scholten drankenhandel op de Bergerweg te gaan trainen maar dit bleek geen goede optie omdat het COA nu de spreidingswet zal worden aangenomen een serieuze gegadigde is om dit pand te gaan huren. Doordat de speurneuzen de oorzaak van het uitvallen van de veldverwarming aan het opsporen zijn, moesten vele boringen op het hoofdveld worden uitgevoerd. Het gevolg hiervan was dat er vele pionnen op het veld staan om de boorgaten te markeren. Het veld was hierdoor onbruikbaar geworden waardoor voor het duel tegen RCZ uitgeweken moest worden naar veld D. Uiteindelijk wist een vrijwilliger van de onderhoudsploeg, die in verband met mogelijk problemen met dieractivisten liever niet herkenbaar en met naam en toenaam op de website wil, de oorzaak van het uitvallen van de veldverwarming te achterhalen. Een mol had het buizensysteem onder het veld aangevreten waardoor dit systeem onbruikbaar is. De mol werd gevangen en vormt voor zover bekend de eerste mol die in Nederland onder een kunstgrasveld vandaan is gehaald. Het veld is door de vele boorgaten voorlopig onbespeelbaar.

Mollenvanger.jpg

Enkele spelers waren weer terug van wintersport waardoor er weer wat te kiezen was voor trainer Jan Nederburgh. De wintersportgangers Twan Schouten, Noah Robles en Daan Oldenburg waren weer terug waarbij de eerste twee meteen in de basiself van start gingen. Aanvoerder Daan Oldenburg had zijn voeten nog in de skistand staan en begon vanaf de bank. Patrick Peereboom en Noah Kok waren deze keer op wintersport maar konden vervangen worden door gelijkwaardige spelers uit de selectie. Opponent RCZ had zich in Portugal voorbereid op de tweede seizoenshelft en hoopte net als Bergen zo snel mogelijk de gevarenzone te verlaten.

Al snel was duidelijk dat de omstandigheden om te voetballen verre van ideaal waren. Er stond een stevige wind schuin over het veld en ook de temperatuur was verre van aangenaam. Bergen probeerde gelijk het initiatief te nemen, maar zag veel ballen door de stevige wind buiten de lijnen verdwijnen. Na negen minuten kreeg Bergen een corner te nemen waarbij de aandacht uitging naar de kopsterke spelers van de thuisploeg. De bal werd echter laag naar de punt van het strafschopgebied geschoten waar Tim Bloetjes de bal laag in het net schoot (1-0). Na deze goal bleef het voor beide teams lastig voetballen. Een Bergengoal werd op advies van de assistent nog afgekeurd wegens buitenspel en verder lag de bal veel buiten de lijnen. Na 32 minuten werd Maarten Kraak de diepte ingestuurd en lepelde de bal over de uitkomende RCZ-keeper Rik de Boer heen waardoor het 2-0 werd. Vijf minuten voor rust moest Bergendoelman Tijn Duin nog even stevig aan de bak toen hij met een katachtige reactie de bal onder de lat vandaan haalde.

Een ongewijzigd Bergen begon aan de tweede helft in de wetenschap dat men in het duel met Zwanenburg de grip op de wedstrijd totaal kwijt raakte na een tegengoal. Dit keer was het duidelijk een ander verhaal. Verdedigend stond het allemaal goed en gelegenheidsrechtsback Bruce Houtenbos speelde een prima partij en gaf niets weg. In vorige duels schortte het er nog wel eens aan om consequent de handelingen uit te voeren ook als je bal niet hebt, maar in deze wedstrijd was dit al een stuk beter. Onderlinge coaching en elkaar wakker houden, mag nog wel wat consequenter, maar ook hierin worden stappen gemaakt. Het duurde tot een kwartier voor tijd dat de 2-0 op het scorebord bleef staan. Bergen bracht nog Koen Wester, Bart Oldenboom en jeugdspeler Sky Figueroa binnen de lijnen.

In het laatste kwartier besliste Bergen de wedstrijd. Eerst was het Noah Robles die op links werd weggestuurd en de verre hoek vond (3-0). Hierna was Bergenmiddenvelder Milo de Vet met twee mooie steekpassjes nadrukkelijk aanwezig. Vijf minuten voor tijd bereikte hij Noah Robles die Maarten Kraak een niet te missen kans bood. Hierna zette De Vet Maarten Kraak alleen voor de keeper die zijn derde goal van de middag scoorde en zijn seizoentotaal van vorig seizoen al overtrof. Scheidsrechter Jozefzoon uit Heerhugowaard had in dit sportieve duel geen problemen en kon de kaarten op zak houden.

Volgende week zondag 28 januari gaat Bergen op bezoek bij Alcmaria Victrix dat ook een moeizaam seizoen doormaakt. De wedstrijd in de Egmonderhout begint om 14.00 uur en staat onder leiding van mevrouw Overtoom.

NB Bij de stamtafel van de veteranen werd geopperd dat de gebruikte bal wel eens de oorzaak van de slechte start van Bergen 1 zou kunnen zijn. Oud bestuurslid Loek van den Berg van Niermans & Co internationale papieragenturen uit Castricum bood aan om twee keer achter elkaar de wedstrijdbal aan te bieden. Dit leverde meteen zes punten op! Het is dus niet louter borrelpraat wat er vanuit de veteranenhoek tot ons komt.

Na lezing van het verslag werd door Loek nog een derde wedstrijdbal in de strijd gegooid.

Hercules-Niermans.jpg