Bergen te sterk voor Alcmaria victrix (1-6)

28 januari 2024 20:15

Bergen boekte tegen Alcmaria victrix de derde zege op rij. In de Egmonderhout had de ploeg van trainer Jan Nederburgh bij rust al een 1-3 voorsprong te pakken. In het laatste kwartier van de wedstrijd breidde men de voorsprong naar 1-6 uit. Door dit resultaat nam men wat afstand van de directe degradatieplaatsen maar er moet nog heel wat gebeuren om nacompetitievoetbal voor lijfsbehoud te ontlopen. De maand januari is in ieder geval foutloos afgesloten.

Na twee thuiszeges op rij mocht Bergen tegen Alcmaria victrix proberen te laten zien dat men ook buitenshuis de punten kan pakken. Doorgaans zijn de wedstrijden tegen Alcmaria doelpuntrijk te noemen. Vorig seizoen won Bergen uit met 3-4 terwijl men op De Kiefthoek met 3-3 de punten deelde. Een onderlinge oefenwedstrijd eindigde eveneens in 3-3. Omdat ook Alcmaria dit seizoen nog niet bepaald de sterren van de hemel speelt, zag Bergen mogelijkheden om de pessimistische geluiden van voor de winterstop nog nadrukkelijker de kop in te drukken. Het tweede team van Bergen gaf ’s ochtends al het goede voorbeeld door de reserves van Alcmaria met 1-3 te verslaan.

Bergentrainer Jan Nederburgh had geen reden om zijn basisopstelling van de wedstrijd tegen RCZ te wijzigen. Op de wisselbank ontbrak Koen Wester wegens ziekte en keerde Noah Kok weer terug na zijn wintersportvakantie. De omstandigheden om te voetballen waren aanmerkelijk beter dan een week eerder waardoor er zelfs een klein zonnetje verscheen en het nagenoeg windstil was. Om iets over twee uur floot mevrouw Overtoom voor de eerste keer en dit deed ze met een cameraploeg van de landelijke televisie langs de lijn die haar deze middag volgde.

Bergen had zich voorgenomen om fel uit te startblokken te gaan en men probeerde de Alkmaarse opponent weinig tijd te geven om mooie dingen te doen. Na zeven minuten was het al raak toen Tim Bloetjes een mooie crosspass verzond die Noah Robles in de loop mee kon nemen. Zijn inzet was de keeper van de thuisclub te machtig waardoor Bergen kreeg wat men graag wilde namelijk een vroege voorsprong. Ook hierna probeerde Bergen veel druk op de bal te zetten waardoor Alcmaria in balbezit weinig tijd kreeg om aan de bal bewuste keuzes te maken en vaak genoodzaakt werd de bal lukraak weg te werken. Na zeventien minuten werd een afgemeten voorzet van Stijn Vrasdonk door Maarten Kraak koppend afgerond (0-2).

Na deze tweede Bergengoal kreeg men na een goede onderschepping op het middenveld nog een goede kans op de 0-3 maar de bal passeerde de verkeerde kant van de paal. Hierna wel veel duels maar weinig echte kansen en het spel werd wat rommelig. Drie minuten voor het rustsignaal kreeg Bergen een corner te nemen. De bal werd weggewerkt maar de afvallende bal werd door Stijn Vrasdonk op de slof genomen waardoor het 0-3 werd. Op slag van rust deed Alcmaria wat terug toen een zondagsschot van 25 meter in de bovenhoek achter keeper Tijn Duin verdween waardoor Alcmaria toch wel weer met enig perspectief de kleedkamer opzocht.

Bergen verscheen ongewijzigd aan de aftrap van de tweede helft en was ongetwijfeld van plan de lijn van het eerste bedrijf voort te zetten. Toch leek het erop dat men in de beginfase van de tweede helft wat meer moeite had om de druk op de ketel te houden waardoor Alcmaria wat meer tijd kreeg om de bal rond te spelen zonder overigens tot grote kansen te komen. Ook Bergen kwam niet tot grote kansen. Trainer Nederburgh bracht halverwege de tweede helft Noah Kok en Bart Oldenboom voor Bruce Houtenbos en Stijn Vrasdonk. Noah Robles werd na een klein half uur de diepte ingestuurd. Zijn voorzet werd door Maarten Kraak op waarde geschat en in een doelpunt omgezet (1-4).

Zes minuten na de 1-4 mocht Bergen een corner nemen. Op de rand van het strafschopgebied vond de ongekroonde assistenkoning van deze middag Noah Robles de inlopende Tim Bloetjes die op vergelijkbare wijze als zijn goal tegen RCZ de 1-5 op het scorebord zette. Vlak voor tijd werd het nog 1-6 toen de hardwerkende invaller Bart Oldenboom ook nog doel trof en Bergen de grootste overwinning van het seizoen bezorgde. Kort na deze treffer floot scheidsrechter Overtoom af waarddor de derde zege op rij een feit was. Waar de bus van Bergen voor de winterstop niet bepaald volgens de dienstregeling reed, lijkt het erop dat men de juiste route gevonden heeft. De competitie is nog lang en ook dit seizoen zijn weer veel punten nodig om het vege lijf te redden.

Aanstaande zondag 4 februari start de tweede competitiehelft. Bergen mag het dan op De Kiefthoek opnemen tegen Hercules Zaandam. Bij de opening van het seizoen ging Bergen in Zaandam met 4-3 onderuit, maar er waren destijds zeker mogelijkheden op een beter resultaat. Voor Bergen zal elke wedstrijd een finale zijn de komende weken. De wedstrijd wordt op veld D van De Kiefthoek gespeeld en begint om 14:00 uur. Scheidsrechter is de heer Kortekaas.

Hercules-Niermans.jpg