Bergen en Hercules Zaandam delen de punten (2-2)

4 februari 2024 21:15

Op een winderige Kiefthoek moest Bergen tegen het ambitieuze Hercules Zaandam proberen de goede reeks uit de maand januari een vervolg te geven. De ploeg van trainer Jan Nederburgh nam weliswaar na ruim een kwartier een 1-0 voorsprong, maar kon deze niet mee de kleedkamer in nemen doordat Hercules na een half uur gelijk maakte. In de tweede helft scoorden beide ploegen nog een keer waardoor uiteindelijk een 2-2 eindstand op het scorebord stond.

Na in de maand januari de teams uit de staart van de ranglijst te hebben getroffen, mocht Bergen het bij de start van de tweede competitiehelft meteen opnemen tegen een geduchte tegenstander. De ploeg van Hercules Zaandam was naar De Kiefthoek gekomen om te proberen de zegereeks van Bergen te doorbreken. Hercules doet jaarlijks mee voor de titel, maar komt steeds wat tekort. Hierdoor is men al enkele jaren achtereen van de partij in de nacompetitie. Tot nu toe wist men ook op deze manier nog niet de felbegeerde promotie naar de tweede klasse te bewerkstelligen. Op dit moment staat Hercules op de zesde plaats terwijl Bergen is terug te vinden op de elfde plaats van de ranglijst.

20240204_Bergen-Hercules_25.jpg

Na de ruime overwinning tegen Alcmaria victrix was er voor Bergentrainer Jan Nederburgh weinig aanleiding voor grote verandering in zijn basisopstelling. De poppetjes uit de basisopstelling van de wedstrijd tegen Hercules waren precies dezelfde als die van de basiself van een week eerder. Koen Wester was weer van de partij na een week eerder wegens ziekte afwezig te zijn geweest. Deze stofzuiger op het middenveld hoort normaliter in het basisteam te staan maar de positieve resultaten van de laatste weken houden deze sterkhouder vooralsnog aan de kant. Doelpuntenmaker van afgelopen week Bart Oldenboom was op wintersport maar doordat de wedstrijd van Bergen 2 was verschoven, waren er genoeg wisselspelers beschikbaar.

20240204_Bergen-Hercules_23.jpg

Ook deze wedstrijd was de stevige wind weer een belangrijke factor waarmee terdege rekening gehouden moest worden. Beide teams begonnen voorzichtig aan de wedstrijd met veel breedtespel. Toen de inleidende beschietingen waren afgerond kwam wat meer diepte in het spel en kwamen ook wat meer ballen bij beide doelen zonder dat het echt gevaarlijk werd. De ban werd gebroken toen Noah Robles na 18 minuten vanaf links een voorzet losliet. Tot verbazing van iedereen zeilde de bal over Herculeskeeper Jordy Bermon heen in de verre hoek (1-0). Deze goal was de eerste goal die genoteerd mocht worden op het door clubvrijwilliger Willem Noort geïnstalleerde scorebord op het D-veld.

20240204_Bergen-Hercules_19.jpg

Na deze goal werd alle voorzichtigheid losgelaten en ontspon zich een niet hoogstaande maar wel spannende wedstrijd met veel strijd. De omstandigheden zorgden er voor dat hoogstaand voetbal nauwelijks mogelijk was. Na een klein halfuur kregen de gasten een vrije trap op een aantrekkelijke afstand van de Bergengoal. De bal werd in het strafschopgebied geschoten waarbij Bergen er niet in slaagde de bal weg te werken. Uiteindelijk wist Herculesspits Reino Kok de bal in het net te werken waardoor de stand weer in evenwicht was. Ook hierna waren voor beide doelen nog wat mogelijkheden, maar tot de rust bleef het 1-1.

20240204_Bergen-Hercules_15.jpg

Ook in dit duel leverde het kleedkamerberaad in de rust geen wijzigingen in de opstelling op waardoor de wisselspelers hun plekje op de reservebank weer op konden zoeken. Bergen had de wind in de tweede helft schuin tegen waardoor de verwachting was dat de druk op het doel van keeper Tijn Duin toe zou nemen. De gasten kregen wel wat mogelijkheden maar gescoord werd er niet. Na 62 minuten zorgde een bekeken kopbal van Ricardo Vos voor het grootste gevaar maar Herculesdoelman Jordy Bermon tikte de bal stijlvol uit de kruising. Acht minuten later was het aan de andere kant wel raak toen een Herculesaanval over rechts met een flink buitenspelluchtje wel in een goal resulteerde en Hercules met 1-2 op voorsprong zette. Opnieuw was spits Reino Kok de doelpuntenmaker.

20240204_Bergen-Hercules_09.jpg

Bergen moest in de achtervolging en deed dit door een beproefd recept door Daan Oldenburg als pinchhitter als een soort targetman in de spits te posteren met Maarten Kraak erachter. We zagen veel hoge ballen waar vele spelers naartoe sprongen waardoor het leek of we ons in het Dolfinarium in Harderwijk bevonden. Het leek erop dat Hercules stand zou houden en af en toe zelfs de voorsprong uit kon breiden. Acht minuten voor tijd kreeg Stijn Vrasdonk op rechts de bal. Een eerdere poging van Vrasdonk ging nog via de keeper laag langs de verkeerde kant van de paal. Deze keer besloot hij de bal te stiften waardoor de bal onder de lat viel wat 2-2 betekende. Beide teams namen geen genoegen met deze gelijke stand maar de tijd was te kort om nog verandering in de stand aan te brengen.

20240204_Bergen-Hercules_05.jpg

Beide teams moesten het dus met een 2-2 gelijkspel doen. Ongetwijfeld zal men denken dat er meer in had gezeten, maar gezien de kansen was het een terechte uitslag. Bergen pakte weer een punt en zag dat men in de duels ook deze wedstrijd weer scherp speelde en (zeker niet onbelangrijk) dit ook consequent vol hield.

20240204_Bergen-Hercules_04.jpg

De komende twee weekenden zijn ingeruimd voor inhaalwedstrijden. Omdat Bergen niets heeft in te halen, kan men zich even met andere dingen gaan bezig houden op de zondagmiddag. Vooralsnog staan er (nog) geen oefenwedstrijden op het programma hoewel trainer Nederburgh hier wel voor open schijnt te staan. Op zondag 25 februari zal men afreizen naar Velserbroek om het op te nemen tegen de ploeg van VSV.

Peter Staadegaard (met dank aan Harry Kho voor de foto's)