Jong Holland weet raad met geparkeerde bus van Bergen JO11-3 (3-5)

10 februari 2024 18:00

Wekelijks worden we verblijd met de vele tactische plannen van de begeleiders van Bergen JO11-3. De ene week spelen ze met zes spitsen en daarna moest men zich tegen een sterke tegenstander weer flink aanpassen. Tegen koploper Jong Holland had men op de training de nodige vaste spelpatronen ingestudeerd, maar helaas moesten alle plannen overboord. Ondanks deze tegenslag toch weer een mooi verslag van de vader van Alec.

Op “match-day” vroeg in de ochtend werd het team opgeschrikt door de afmeldingen van 2 spelers die een cruciale rol zouden spelen in het, door de coach van dienst opgestelde strijdplan. Jong Holland heeft al een paar wedstrijden de koppositie in handen en is onze  “Angst-gegner” deze zaterdag.-

Na de schriftelijke afmelding door de staff van Dante en Sky moest de coach van de dag terug naar de tekentafel. Ingegeven door de wedstrijd van vorige week en het scorende vermogen van tegenstander JH besloot de coach op het internet te zoeken naar een succesvol (defensief)strijdplan. Hij kwam uit bij; “:de bus parkeren”.

De term de bus parkeren heeft in het voetbal een negatieve betekenis. Bij deze tactiek speelt een team heel compact en zakt heel erg diep in op de eigen helft. Op deze manier wordt het voor de tegenstander bijna onmogelijk om door de gesloten linies heen te komen. Deze tactiek kan voor teams goed werken wanneer ze uit zijn op een nipte overwinning of zelf al vrede hebben met een gelijkspel.  Voorbeelden van succesvolle bus-parkeer coaches zijn José Mourinho en Harald Treur.

José wist in zijn carrière een aantal mooie lands- en Champions League-titels op zijn naam te schrijven. Treur moet zich nog bewijzen maar wordt (onder de zwijgende meerderheid)  gezien als een ruwe diamant met een enorm talent.

In de kleedkamer kregen onze jongens het slechte nieuws dat er op deze (voor de verandering) warme, windstille zaterdag niet gewisseld hoefde te worden en ze dus de volle  2 x 30 minuten moesten doorzetten. De coach sprak het “bus-parkeer-plan” door. Massaal verdedigen, het doel blokkeren en bij balbezit onze spits Sam aanspelen. Aangevuld met Kareem zouden deze 2 levensgevaarlijke spelers voor de doelpunten moeten zorgen. En zo geschiedde, we kwamen op 1-0. Daarna kwam JH terug en scoorden wij kort daarop de 2-1.

We hadden vertrouwen en JH wist niet wat er gebeurde. Kyan regeerde op de flank, balvast als altijd en passeerde tegenstanders voordat ze er erg in hadden. Verdedigend stond het goed met Dutch, Hidde, Sammie en onze marathonloper Adam met daarachter “De Muur”.  Alec had wonderbaarlijke reddingen en wist 100% JH kansen te neutraliseren. Aangemoedigd door zeker 25 JH supporters scoorde JH de 2-2 en gingen we een beetje geflatteerd met 2-3 de rust in.

De limonade zakte ons in de tweede helft in  de benen, want in de tweede helft kregen we onze machine niet meer goed aan de praat. Toch waren er nog kansen voor Kareem en Sam maar de tegenstand werd te groot en we hadden pech in de afwerking. Uiteindelijk verlieten we met 3-5 het veld en kon de portemonnee van de coach dicht blijven want de incentive van een broodje kroket hoefde niet uitgekeerd te worden.

Nu even een paar weken krokusvakantie-stop. 2 maart vervolgen we de competitie met een uitwedstrijd bij SVW. Dit is tevens de grote afscheidswedstrijd van onze vaste waarde Hidde van Baar. Vanuit heel Europa werd aan hem getrokken. Hij koos uiteindelijk voor een Oostenrijks avontuur bij HSV Flachau. Op diezelfde dag zal ook coach Van Baar voor het laatst schitteren op de Nederlandse velden. Ook hij neemt afscheid en zal zijn carrière vervolgen bij de Oostenrijke Bergbahnen.

Groet en goed weekend allemaal!

De vader van Alec