Bergen zet opmars voort

3 maart 2024 20:45

Bergen heeft ook in het duel tegen RKEDO de drie punten kunnen pakken. In een sportieve wedstrijd wist de ploeg van trainer Jan Nederburgh een 3-1 overwinning te behalen waardoor de strijd om lijfsbehoud in de derde klasse steeds interessanter wordt. Met nog elf wedstrijden te gaan, vormt elke duel een finale en zal Bergen ook de komende duels stevig aan de bak moeten om de veilige plaatsen te bereiken.

Bergen speelde op 4 februari voor het laatst in competitieverband. Na twee vrije weken werd de wedstrijd tegen VSV afgelast (de inhaalwedstrijd staat voor tweede paasdag op het programma). Tussentijds werd, om het ritme een beetje vast te houden, nog wel een oefenwedstrijd tegen DSS uit Haarlem gespeeld. RKEDO was de opponent deze middag. De ploeg uit De Goorn zat in hetzelfde schuitje als Bergen en moest dus ook proberen uit de gevarenzone te komen. De wedstrijd in De Goorn eindigde destijds in 2-2 dus de verwachting was dat de ploegen aan elkaar gewaagd waren.

Wat de opstelling van Bergen betreft kon vastgesteld worden dat de wintersport deze middag weer een flinke invloed had op de opstelling van de thuisclub. Dit was vooral merkbaar in de achterste linie. Trainer Nederburgh miste naast Twan Schouten en Daan Oldenburg (wintersport) ook nog eens Sten en Thom de Vries (blessures). Met een fysiek sterke opponent was dit toch wel iets waar rekening mee gehouden moest worden. Ricardo Vos en Rowdy de Vet vormden hierdoor het centrale verdedigingsduo met Bruce Houtenbos en Patrick Peereboom op de backposities. Ook deze keer werd afgetrapt op het D-veld omdat het hoofdveld gerenoveerd wordt en op dit moment een zandbak is. Leidsman deze middag was de heer Ören uit Nieuw Vennep die toevalligerwijs ook bij de wedstrijd in De Goorn de fluit hanteerde.

Na de gebruikelijke periode van aftasten, was het eerste kwartier zeer saai te noemen waarbij beide ploegen geen uitgespeelde kansen wisten te creëren. De voorzichtige beginfase werd na een kwartier wat losgelaten waardoor er aan beide kanten wat doelgevaar ontstond zonder dat dit tot echt spektakel leidde. Na 28 minuten opende Bergen de score toen Noah Robles op de achterlijn zijn directe tegenstander uitspeelde en de bal teruglegde op de rand van het strafschopgebied waar Tim Bloetjes klaar stond om de bal onhoudbaar voor RKEDO-doelman Jippe Giling hoog in de touwen te jagen (1-0). RKEDO werd na deze treffer voornamelijk gevaarlijk via corners waarbij men probeerde het lengteverschil uit te buiten maar Bergen kon eigenlijk vrij makkelijk stand houden.

In tegenstelling tot bij de kabinetsformatie kon men bij Bergen over rechts wel tot zaken komen. Het was Maarten Kraak die de ‘Omtzigtrol’ voor zich opeiste door slim bij zijn directe tegenstander weg te lopen en na een goede combinatie in staat werd gesteld vijf minuten voor het rustsignaal de 2-0 op het scorebord te zetten. In vergelijking met het Bergenspel voor de winterstop lag de intensiteit duidelijk hoger en werd de onderlinge communicatie duidelijk wat nadrukkelijker opgevoerd waardoor de teamprestatie duidelijkere vorm aan nam.

Bergencoach Jan Nederburgh zag geen aanleiding om aan het begin van de tweede helft zijn team te wijzigen. De verwachting was wel dat RKEDO fel van start zou gaan om de aansluitingstreffer op het scorebord te krijgen. Dit viel allemaal mee. Onder leiding van de sober en degelijk spelende Ricardo Vos gaf Bergen weinig weg. Na 58 minuten werd Maarten Kraak door Milo de Vet de diepte ingestuurd en ging alleen op de keeper af. De Bergenspits was niet zelfzuchtig en legde de bal af op de meegelopen Noah Robles die alleen nog maar de bal in het net hoefde te leggen (3-0). Zowel Kraak als Robles hadden door deze actie weer een goal en een assist op hun naam staan.

Het laatste halfuur bleven zowel Bergen als RKEDO voetballen om het scorebord nog in beweging te krijgen. Zichtbaar was wel dat de vermoeidheid toe begon te nemen waardoor de nauwkeurigheid in de combinaties af nam en wissels noodzakelijk werden. Beide teams wisselden veel zonder dat dit tot grote verschuivingen in het spelbeeld leidde. In de slotfase redde RKEDO nog wel de eer toen Kevin de Moel vanaf rand strafschopgebied de bal achter keeper Tijn Duin wist te werken (3-1). Scheidsrechter de heer Ören had een makkelijke middag en kon de kaarten bewaren voor de kerstdagen omdat beide teams het hem niet moeilijk maakten. Bergen passeert RKEDO op de ranglijst en moet proberen in de volgende wedstrijden nog een plek te stijgen om veilig te zijn voor handhaving in de derde klasse.

Komende zondag 10 maart mag Bergen afreizen naar Amsterdam waar het goed presterende team van De Meteoor de tegenstander is. Een kleine rondgang langs de Bergengetrouwen liet zien dat niemand hier ooit is geweest en ook bij enkele oudgedienden konden geen nostalgische gedachten worden losgemaakt. Ook weer een flinke uitdaging dus.