Gedreven Bergen pakt drie punten in Tuttifruttidorp

10 maart 2024 20:00

Bergen is er in Amsterdam in geslaagd de goede reeks van de afgelopen weken voort te zetten. De ploeg van trainer Jan Nederburgh speelde een gedreven wedstrijd tegen het op de vierde plaats staande team van De Meteoor. Met de rust leidde Bergen al met 0-1 die in het eerste kwartier van de tweede helft werd uitgebouwd naar 0-3. Vlak voor tijd redde Meteoor de eer. Door dit resultaat vond Bergen aansluiting bij de veilige plaatsen op de ranglijst en doet men ook nog volop mee voor de tweede periode.

Na de eerste twee maanden van 2024 ongeslagen te zijn doorgekomen, mocht Bergen afreizen naar Sportpark Tuindorp Oostzaan in Amsterdam om het op te nemen tegen De Meteoor. De promovendus doet het dit seizoen prima en was terug te vinden op de vierde plaats op de competitieladder. Voor Bergen is het zaak om weg te komen uit de gevarenzone. Hiernaast zorgden de goede resultaten van de afgelopen weken ervoor dat Bergen voorafgaande aan het duel met De Meteoor ook nog in de race was voor de tweede periode. Het aantal overlevingspakketten in de teamtas maakt dus duidelijk wat meer plaats voor wat meer vertrouwen. Er waren voor de ploeg van trainer Jan Nederburgh dus volop ingrediënten aanwezig om gemotiveerd naar Amsterdam af te reizen.

Bergen startte met een basisopstelling die op een plaats afweek van de basiself van een week eerder tegen RKEDO. Bart Oldenboom verving Tijn de Boer en verder was geen aanleiding voor schokkende omzettingen. Ook op deze zondagmiddag had Pluvius een snipperdag waardoor na de vele regenwedstrijden van dit seizoen zonder druppels kon worden afgetrapt op het kunstgras van De Meteoor. Na een minuut stilte voorafgaande aan de wedstrijd kon onder leiding van scheidsrechter de heer De Jager worden afgetrapt.

Bergen begon goed aan de wedstrijd en in de beginfase waren al enkele mogelijkheden te noteren waarbij Meteoordoelman Robin van Zwieten met name op een inzet van Stijn Vrasdonk nadrukkelijk in actie moest komen. Bergen had het organisatorisch goed staan en de onderlinge coaching, wat als een verbeterpunt voor de tweede seizoenshelft was benoemd, werd goed opgepakt waardoor verrassingen uitbleven. Na 35 minuten zette Bergen via de rechterflank een aanval op waarbij de bal op de rand van het strafschopgebied twee keer werd afgelegd. Uiteindelijk was het Tim Bloetjes die de bal vanaf de rand van het strafschopgebied onder de lat deed landen. De doelpuntenmaker heeft duidelijk patent op goals vanaf rand strafschopgebied want hij heeft er dit seizoen al meerdere op zijn naam staan. Vijf minuten voor rust was Maarten Kraak attent op een misverstand bij de gastheren maar zag zijn doelpoging ternauwernood door de Meteoordoelman tot corner verwerkt zien worden. De rust brak aan met een 0-1 stand.

Een ongewijzigd Bergen speelde het eerste deel van de tweede helft het beste deel van de wedstrijd. De thuisclub moest duidelijk achteruit en Bergen verscheen veelvuldig voor het doel van keeper Van Zwieten. Na zeven minuten speelde de weer ijverig spelende Stijn Vrasdonk zich op rechts goed vrij en legde de bal bij de tweede paal neer waarbij topscorer Maarten Kraak alleen nog maar zijn hoofd tegen de bal hoefde te zetten (0-2). Er waren aan Meteoorkant duidelijk wat aanpassingen nodig want als je de richting van de wind niet kunt veranderen, zul je de stand van de zeilen moeten aanpassen. Met deze gedachte in het achterhoofd moest Meteoor aan de slag. Bergen wachtte hier echter niet op want na 58 minuten legde Maarten Kraak de bal goed terug op Noah Robles die laag en hard inschoot en via een tegenstander het net vond (0-3).

Na de 0-3 binnen het uur speelde Bergen een gewonnen wedstrijd. Meteoor schudde duidelijk de schroom van zich af en zocht nadrukkelijker het doel van Tijn Duin. De aanvalsopzetten van de gastheren waren te voorspelbaar en bij Bergen zat men er bovenop waardoor Meteoor weinig tijd kreeg om mooie dingen te bedenken. Als er dan ballen op het Bergense doel kwamen, was keeper Tijn Duin paraat. In de slotfase liep men bij Bergen toch wel erg veel achteruit. Of dit een bewuste keuze was of dat de vermoeidheid toesloeg, is lastig te achterhalen. Ook kon men na het veroveren van de bal deze niet lang in de ploeg houden waardoor het duidelijk wat onrustiger werd. Jammer was wel dat men na 89 minuten een tegengoal moest incasseren toen een voorzet vanaf rechts werd ingekopt (1-3). De blessuretijd gaf geen wijziging meer in de stand waardoor Bergen voldaan van het veld afstapte. Scheidsrechter De Jager had geen moeite de wedstrijd in goede banen te leiden en kon de kaarten op zak houden.

Voor de jaarwisseling stond Bergen stijf onderaan met het schamele aantal van vijf punten. Na de jaarwisseling is men bezig met een ware revival met zestien punten uit zes duels. Deze reeks wil men uiteraard graag voortzetten omdat veel teams bij elkaar staan en iedereen van iedereen kan winnen. De zaak scherp houden is daarom geboden.

Volgende week zondag mag Bergen het op De Kiefthoek opnemen tegen de ploeg van WSV’30. Dit is tot nu toe de enige ploeg die erin is geslaagd om koploper vvEgmond te verslaan. Het zal dus weer spannend worden op veld D van ons sportcomplex. De wedstrijd begint om 14:00 uur en staat onder leiding van de heer Speerstra.

WSV-DuinPedroli.jpg