Bergen zet opmars voort en pakt periodetitel

1 april 2024 19:30

Tussen Kerstmis en Pasen kan in de voetbalwereld heel wat gebeuren. Bergen moest het bij het optuigen van de kerstboom doen met het schamele aantal van vijf punten en stond stijf onderaan. In het nieuwe jaar kende men een sterke opmars die dusdanige vormen had aangenomen dat men in het paasweekend de mogelijkheid had zich wat nadrukkelijker uit de gevarenzone te spelen met een dikke bonus in de vorm van een periodetitel als beloning. Tegen VSV in Velserbroek werd het allemaal bewaarheid. Bergen won met 1-2 en steeg twee plaatsen op de ranglijst en pakte de tweede periode.

Als er een belangrijke wedstrijd op het programma staat, worden de spelers geacht ‘het gras op te vreten’. Doorgaans zijn de paasdagen zeer geschikt voor culinaire hoogstandjes. Het gras van Velserbroek vormde echter een schamel alternatief voor de culinaire fijnproever. Hiernaast waren de schoorstenen van Tata Steel niet ver weg waardoor de consumptie van het Velserbroeker gras ook wel eens schadelijke gevolgen kon hebben voor de volksgezondheid. De hoogstandjes moesten dus in deze wedstrijd van de spelers zelf komen waardoor er toch wel wat druk op de ketel zat. Alle spelers konden deze tweede paasdag aanwezig zijn waardoor trainer Jan Nederburgh geen personele problemen had en kon starten met dezelfde basisopstelling als tegen Egmond.

Naast de goede zaken die op de ranglijst gedaan konden worden, was er ook nog een flinke bonus in de vorm van een periodetitel te verdienen. Bergen verloor de eerste twee wedstrijden van de tweede periode, naar kende daarna een goed herstel. Doordat iedereen punten verspeelde en Limmen de periodetitel verspeelde door op trainingskamp te gaan, had Bergen het behalen van de periodetitel in eigen hand. In de beginfase was duidelijk dat men er zin in had. Al na vier minuten verzond rechtsback Bruce Houtenbos een prima pass richting Maarten Kraak die zijn tegenstander goed uitkapte en de bal beheerst in het net legde (0-1). Aangever Bruce Houtenbos is een jeugdige speler die zich dit seizoen in de basisopstelling heeft geknokt. De backposities zijn uitermate geschikt voor jongelingen om zich in de seniorenselectie te spelen omdat je het spel voor je hebt en doorgaans te maken hebt met één directe tegenstander waardoor het takenpakket te overzien is.

Niet lang na de openingstreffer konden de Bergensupporters bijna opnieuw juichen toen Stijn Vrasdonk op rechts na een goede actie de paal trof. Toch werd het niet lang hierna 0-2 toen VSV de bal niet goed weg kon werken uit het strafschopgebied waardoor de bal voor de voeten van Bart Oldenboom kwam die geen moeite had het net voor de tweede keer te laten bollen. Na deze explosieve openingsfase werd het duidelijk allemaal wat tammer en zakte Bergen duidelijk wat terug. Dit bood VSV  de mogelijkheid om zich ook wat nadrukkelijker op de Bergense speelhelft te begeven. Na een kwartier moest Bergendoelman Tijn Duin gestrekt naar de hoek om de aansluitingstreffer te voorkomen. Bergen kwam er nog mondjesmaat uit en liet de thuisclub duidelijk wat meer komen. In de slotfase van de eerste helft kreeg Bergen weer wat meer grip en kwam hierdoor weer enkele keren in de buurt van het doel van VSV. Tot de rust bleef het 0-2.

De vijf wisselspelers van Bergen konden aan het begin van de tweede helft hun trainingspak aanhouden omdat geen wissels werden doorgevoerd. Al snel werd het weer spannend toen VSV bij de eerste de beste aanval doel trof en Bergen een flinke kater bezorgde. Bergen had ook in de tweede helft moeite om tot goede aanvallen te komen. Veel moest men de lange bal spelen en bij gebrek aan aansluiting vanuit het middenveld, waren de voorwaartsen vaak aangewezen op individuele acties die weinig opleverden. De metertjes waren vaak zwaar op het moeilijk bespeelbare veld waardoor vaak gekozen werd om maar in positie te blijven om niet verrast te worden. In het tweede deel van de tweede helft ontstond wat meer ruimte op het veld waarbij Bergen zeker de wedstrijd had kunnen beslissen. De vermoeidheid sloeg duidelijk toe waardoor ook de scherpte verdween. Ondanks vijf wissels kon er geen wijziging in de stand meer worden aangebracht waardoor Bergen de wedstrijd met 1-2 over de streep trok.

20240401_Bergen_1_periodekampioen.jpg

Door dit resultaat is Bergen opgeklommen naar plaats acht op de ranglijst wat een veilige plek is. Ook de periodetitel is binnen. Te vroeg juichen is echter niet aan te raden omdat de periodetitel voor promotie moet worden ingeleverd als men op de plaatsen 10 tot en met 12 terecht komt en men nacompetitie voor handhaving moet gaan spelen. Het belooft weer een lang seizoen te gaan worden dat pas op 3 juli afgesloten gaat worden als jong AZ op bezoek komt voor een oefenwedstrijd die bij hen alweer onderdeel van de voorbereiding op het nieuwe seizoen is en voor Bergen een late afsluiting.

Het ‘opvreten’ van het gras was voorafgaande aan de wedstrijd tegen VSV niet zo’n goede gedachte, maar het toetje na afloop smaakte des te beter. Naar verluid zijn na afloop aan dit toetje nog wat glaasjes met een klein schuimkraagje toegevoegd.

Aanstaande zondag 7 april mag Bergen na twee uitwedstrijden het op De Kiefthoek opnemen tegen de ploeg van Alliance’22 uit Haarlem. Om de huidige klassering vast te kunnen houden, is een overwinning zeker gewenst omdat de ploeg uit Haarlem net onder Bergen is te vinden. De wedstrijd begint om 14:00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter de heer Seyhan. In het voorprogramma spelen de vrouwen van Bergen om 11:30 uur tegen Winkel en mag Bergen 2 het eveneens om 11:30 uur opnemen tegen Egmond 2. Een leuk programma dus.

thumbnail_Alliance-Oosterwal.jpg