Bergen moeizaam langs Alliance’22

7 april 2024 20:00

Bergen heeft ook de thuiswedstrijd tegen het Haarlemse Alliace’22 in een overwinning weten om te zetten. De stevige wind op het onbeschutte veld van Bergen bepaalde in grote mate het spelbeeld. Voor de rust had Bergen veel moeite om bij het doel van Alliance te komen terwijl men in de tweede helft duidelijk meer kansen wist te creëren. De wedstrijd werd na ruim een uur beslist toen de vrij stabiel opererende defensie van de gasten een flinke steek liet vallen en Bergen hiervan dankbaar profiteerde. Hierna kreeg Bergen nog enkele mogelijkheden om de score uit te bouwen maar in de slotfase kwam men nog twee keer goed weg toen de gasten wat opportunistischer gingen spelen en door scrimmages voor het Bergendoel probeerden aan de gelijkmaker te komen.

De wedstrijd tussen Bergen en Alliance was een wedstrijd tussen twee ploegen die na de jaarwisseling verschillend presteren. Bergen heeft na de jaarwisseling de opgaande lijn te pakken gekregen terwijl de ploeg uit Haarlem flink is weggezakt op de ranglijst. Beide ploegen zijn hierdoor nog volop in de strijd om nacompetitievoetbal voor lijfsbehoud te ontlopen. Als dit bij Bergen gaat lukken, mag men pas het ticket voor de nacompetitie voor promotie gaan verzilveren. De ploeg van trainer Jan Nederburgh heeft dus nog een aantal potjes op het vuur staan. De komende wedstrijden is het zaak om niet te verslappen om alles in eigen hand te houden.

De behaalde periodetitel bij VSV werd goed gevierd maar inmiddels staat iedereen weer met beide benen op de grond om geconcentreerd de slotfase van de competitie af te werken. Trainer Nederburgh hoefde niet veel aan zijn opstelling te sleutelen en besloot de zelfde elf spelers het veld in te sturen als in Velserbroek. De temperatuur was deze middag aangenaam alleen de stevige wind zorgde ervoor dat het toch lastig voetballen was. Bergen startte tegen de wind in en de verwachting was dat men het voor de rust lastig zou krijgen. Scheidsrechter de heer Seyhan gaf zo’n zeven minuten na twee uur het startsein voor deze belangrijke wedstrijd.

Al vrij vroeg in de wedstrijd kregen de gasten een goede kans op de openingstreffer maar Bergen slaagde erin de bal weg te werken. Hierna ontspon zich een matig duel zonder al te veel kansen. Pas halverwege het eerste bedrijf kreeg Bergen de eerste echte kans in de wedstrijd toen de goed aangespeelde Maarten Kraak op de doelman van Alliance stuitte. Dit was eigenlijk de enige echte kans van de thuisclub. Hierna moest Bergendoelman Tijn Duin nog een bal onder de lat weg tikken waarmee we de wapenfeiten uit een teleurstellend eerste bedrijf wel hebben gehad.

Een ongewijzigd Bergen moest met de wind schuin in de rug proberen wat meer bij de goal te komen. Dit vraagt toch wel wat nauwkeurigheid omdat niet volstaan kon worden met lange ballen die ongetwijfeld een prooi voor de harde wind zouden worden. Na drie minuten spatte een inzet van Milo de Vet op de lat uiteen waarmee Bergen duidelijk haar bedoelingen liet zien. Ook hierna zocht Bergen regelmatig het doel van Alliance op maar de Haarlemse verdediging gaf geen krimp. Ook de nodige onnauwkeurigheid in het eigen spel hielp de thuisclub niet. Na 18 minuten ontstond wat kortsluiting in het rechter verdedigingsblok van de gasten. Noah Robles veroverde de bal en ging alleen op de keeper af. Zijn eerste poging in de korte hoek werd nog gekeerd maar hierna legde hij de bal af op Maarten Kraak die wel doel trof (1-0).

Na de openingstreffer leden beide teams veel balverlies waardoor gestroomlijnd aanvalsspel achterwege bleef. Bergen kwam wel wat vaker bij het doel van de opponent, maar het vizier stond niet op scherp waardoor Alliance in de wedstrijd bleef. De gasten probeerden in de slotfase de druk wat meer op te voeren waardoor enkele scrimmages voor het doel van doelman Tijn Duin te zien waren. Ofschoon de intimiteiten op De Kiefthoek zoveel mogelijk geweerd moeten worden, was het in de slotfase toch even billenknijpen bij de thuisclub maar uiteindelijk slaagde men er met veel inzet in de drie punten op De Kiefthoek te houden en op te klimmen naar plaats 7 op de ranglijst.

Aanstaande zondag 14 april speelt Bergen 1 de uitwedstrijd tegen Sporting Krommenie. De ploeg uit Krommenie zag Bergen de periodetitel pakken en hoopt nu op basis van de positie op de ranglijst het felbegeerde ticket voor de nacompetitie te behalen. Bergen zal er alles aan doen om ook in deze wedstrijd weer een goed resultaat te behalen. De wedstrijd in Krommenie begint om 14:00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Jan Smit.

Limmen_-_Jansen.jpg