Bergen onnodig onderuit in Krommenie

14 april 2024 20:00

Bergen heeft tegen het op de derde plaats staande Sporting Krommenie ietwat onnodig de punten ingeleverd. De ploeg van trainer Jan Nederburgh had vooral in de eerste helft de wedstrijd goed onder controle maar kon de vroege voorsprong niet mee de kleedkamer in nemen. Na de rust kwam men weliswaar op achterstand maar men kon deze een kwartier voor tijd nog wegwerken. In het laatste kwartier scoorde de thuisclub nog twee keer waardoor een 4-2 eindstand op het scorebord verscheen. Vooral het gebrek aan een passend antwoord op vrije trappen deed Bergen deze middag de das om.

Bergen kon zich na de wedstrijd tegen Alliance op gaan maken voor twee zware wedstrijden tegen de nummers drie (Sporting Krommenie) en twee (Limmen) van de ranglijst. Beide heenwedstrijden tegen deze teams gingen nipt verloren waardoor revanchegevoelens aanwezig waren. Sporting Krommenie moest de tweede periodetitel aan Bergen laten en is matig gestart in de derde periode waardoor een hoge positie op de ranglijst nog nacompetitievoetbal op kan leveren. Voor Bergen is het zaak om hoger te eindigen dan plek tien waardoor men zich in ieder geval handhaaft in de derde klasse en nog voor promotie mag spelen.

De ervaren Bergentrainer Jan Nederburgh heeft na de winterstop een aantal ingrijpende wijzigingen doorgevoerd die niet zonder resultaat zijn gebleven. Hierdoor zijn de laatste weken de basisopstellingen steeds dezelfde. Ook tegen Sporting Krommenie zag de Bergentrainer geen aanleiding om zijn basisopstelling te wijzigen. De wedstrijd op Sportpark Provily stond onder leiding van scheidsrechter Jan Smit. In dit geval niet de Volendamse vocalist maar de instrumentalist Jan Smit die deze middag de fluit bespeelde. Of dit optreden tot een fluitconcert zou leiden, was aan het begin van de wedstrijd nog niet duidelijk.

Bergen begon ook deze keer weer met een compact verdedigingsblok aan de wedstrijd. De bal werd aan de thuisclub gelaten die zonder veel resultaat naar gaatjes zocht in de Bergenverdediging. De eerste keer dat Bergen in de buurt van Krommeniedoelman Bjorn van Rijnbach kwam, was het meteen raak toen Maarten Kraak na acht minuten doel trof (0-1). Ook na deze treffer zagen we een zoekend Sporting Krommenie dat de bal in een laag tempo rond speelde en Bergen dat bij balveroveringen probeerde snel uit te breken. Na een kwartier was het bijna weer raak toen Van Rijnbach op een inzet van Kraak ternauwernood kon redden. De thuisclub kreeg nauwelijks uitgespeelde kansen omdat Bergen goed gedisciplineerd de gelederen gesloten hield.

Ook na de openingstreffer kwam Bergen nog enkele keren gevaarlijk door, maar vlagsignalen van de assistent werden door de op grote afstand staande arbiter allemaal overgenomen. In enkele gevallen bestonden hierover toch wel wat twijfels. Na 33 minuten kreeg Sporting Krommenie op zo’n twintig meter van het doel een vrije trap te nemen. Het was Thijs de Jong die de bal fraai in de bovenhoek schoot (1-1). Bergen moest voor rust al een wissel doorvoeren toen Tim Bloetjes het veld geblesseerd moest verlaten en vervangen werd door Tijn de Boer. Niet alleen Babboe bakfietsen kampen zo nu en dan met onwillige onderdelen, ook voetballers hebben hier soms last van. Op slag van rust kreeg Bergen nog een grote kans, maar Stijn Vrasdonk stuitte opnieuw op de keeper van de thuisclub waardoor het bij rust 1-1 bleef.

De thuisclub had in de rust blijkbaar heel wat te bespreken want een ongewijzigd Bergen stond al geruime tijd op het veld toen de gastheren uit de kleedkamer kwamen. Sporting oogde wat scherper dan in het eerste bedrijf wat ook af te lezen was aan het aantal overtredingen. Bij een vrije trap vanaf links leek Bergen de situatie te klaren, maar toen de bal opnieuw ingezet werd, kon men niet meer ingrijpen waardoor de 2-1 op het scorebord verscheen. Bergen moest hierna aan de bak om de gelijkmaker te maken en deze kwam er ook toen Noah Robles in de 79e minuut vanaf rand stafschopgebied het net trof. Lang genieten van deze voorsprong kon Bergen niet. Opnieuw was er een vrije trap voor nodig om de thuisclub op voorsprong te zetten. Dit keer kopte spits Christiano Peters na een vrije trap vanaf links van dichtbij raak en bracht zo zijn ploeg op een 3-2 voorsprong. In de resterende tijd moest Bergen forceren en moest de verdedigende organisatie los laten. Uit een afgeslagen corner kreeg Sporting vrije doorgang en was het uiteindelijk Roel Meijns die de wedstrijd in het slot gooide.

Na afloop kon vastgesteld worden dat Bergen deze middag niet onaardig had gespeeld maar toch op bepaalde momenten het deksel op de neus kreeg. Bergen zakte door de nederlaag in Krommenie weer een plek en moet de komende weken weer flink aan de bak.

Volgende week zondag 21 april komt de ploeg van Limmen naar De Kiefthoek. Limmen staat achter het ongenaakbare vvEgmond op de tweede plaats en plaatst zich nagenoeg elk jaar voor de nacompetitie voor promotie. Ook dit seizoen zal Limmen naar verwachting weer mee gaan strijden voor de tickets voor de tweede klasse. De wedstrijd op De Kiefthoek begint om 14:00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter de heer Speerstra.

Limmen_-_Jansen.jpg