Collectief sterk Bergen verdiend langs Limmen (2-0)

21 april 2024 20:15

Een collectief sterk Bergen is erin geslaagd om de nummer twee van de ranglijst Limmen verdiend te kloppen. De ploeg van trainer Jan Nederburgh speelde zeer fel en gedreven en hield dit ook consequent vol waardoor men het de gasten zeer lastig maakte en zelf veruit de beste kansen kreeg. In de eerste helft wist men het overwicht nog niet in doelpunten tot uiting te brengen, maar na de pauze scoorde Bergen twee keer waardoor men met 2-0 aan het langste eind trok.

Limmen startte het duel tegen Bergen in de wetenschap dat de titel er niet meer in zat en dat men zich moest gaan richten op het veilig stellen van een nacompetitieplaats. Het eerste doel van Bergen is om zich de komende weken veilig te spelen en als dit gelukt is, mag men nog voor promotie naar de tweede klasse gaan spelen. Limmen kon thuis tegen Bergen een 0-2 achterstand repareren en won uiteindelijk met 3-2.  Het zou dus voor de ploeg van de in Limmen woonachtige Bergentrainer Jan Nederburgh weer een zware wedstrijd gaan worden. Op de zaterdag werd al duidelijk dat captain Ricardo Vos niet geheel fit was. Routinier Daan Oldenburg werd daarom alvast klaargestoomd voor een basisplaats waarbij de warming up moest uitwijzen of Vos zou kunnen spelen. Dit bleek niet zo te zijn waardoor Daan Oldenburg centraal achterin ging spelen en ook de aanvoerdersband overnam.

A; snel was duidelijk dat beide ploegen wilden voetballen deze middag waardoor het publiek zich kon voorbereiden op een leuke wedstrijd. Dit weekend worden in Limmen de bloemendagen gehouden en de ‘prikkers’ van Limmen 1 poogden op veld D van De Kiefthoek enkele mooie patronen neer te leggen waar de ploeg van Bergen alles aan deed om dit te verhinderen. Met gedreven spel lukte dit prima en Limmen kon niet echt tot grote kansen komen. De bewoners van het bloemendorp zullen beseffen dat tulpen niet het hele jaar bloeien waardoor een constant voetbalseizoen niet altijd mogelijk is en men de kopjes zo nu en dan moet laten hangen. De ‘ramen van de geest’ stonden bij de Bergenspitsen niet bepaald wijd open waardoor geniale momenten uitbleven op veld D van De Kiefthoek. Bergen kreeg enkele goede kansen, maar de afwerking liet de ploeg van trainer Nederburgh in de steek waardoor het bij de rust 0-0  stond.

Bergen startte ongewijzigd aan de tweede helft in het besef dat het, gezien de kansen uit het eerste bedrijf, mogelijk moest zijn de wedstrijd naar zich toe te trekken. Op de rechtsbuitenplaats speelde Stijn Vrasdonk een sterke partij en hij wist zich regelmatig te ontdoen van zijn directe tegenstander. Na zeven minuten kwam de terechte beloning toen hij op aangeven van Tim Bloetjes werd weggestuurd en keeper Glorie wist te verschalken. Ook na deze treffer hield Bergen de intensiteit in de duels hoog waardoor Limmen nauwelijks in zijn spel kwam en veel balverlies leed. De marge bleef echter slechts een goal waardoor het zaak bleef de concentratie vast te houden en elkaar wakker te houden. Dit lukte prima en Bergen kwam enkele keren gevaarlijk door. Limmen kreeg ook wel wat mogelijkheden, maar Bergenkeeper Tijn Duin had geen momenten waarbij het hem dun door de broek liep.

In de slotfase ontstonden wat irritaties waardoor de prima fluitende scheidsrechter Speerstra enkele gele kaarten moest tonen. Met name de weer veel sleurende spits Maarten Kraak wist regelmatig de bal te veroveren, maar moest hierna vaak wachten op aansluiting voor een passend vervolg. Twee minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd ging Maarten Kraak op rechts goed door. De mee opgekomen Noah Robles had geen moeite de op maat voorgegeven bal van de Bergentopscorer in het net te schieten en zo de wedstrijd te beslissen (2-0). De overwinning geeft Bergen weer een zetje in de goede richting maar de 31 punten zijn nog steeds niet genoeg voor handhaving in de derde klasse waardoor de vier laatste wedstrijden nog steeds belangrijk zijn.

De overwinning was vooral een gevolg van een sterk collectief. Veel Bergengetrouwen hadden dan ook genoten van een spannende wedstrijd die terecht door Bergen werd gewonnen. Gebruik maken van de kwaliteiten van de diverse spelers en om gaan met de beperkingen zorgt ervoor dat diverse spelers een goede ontwikkeling doormaken. Of dit zich in de komende weken door gaat zetten, moet worden afgewacht, maar het vertrouwen groeit. Nog vier competitieduels te gaan en daarna…….?????

De uitwedstrijd van Bergen tegen Zwanenburg is verplaatst van zondag 28 april naar donderdagavond 25 april. De wedstrijd begint om 20.30 uur. Voor een passieve recreant als ondergetekende een zeer ongunstige planning waardoor ik het duel tegen de jongens van de augurkenkoning aan me voorbij moet laten gaan. Ik wens de jongens van Bergen veel succes toe.

De eerstvolgende thuiswedstrijd van Bergen 1 staat gepland voor zondag 12 mei wanneer de ploeg van Koedijk op bezoek komt.

NB De felicitaties gaan uit naar de ploeg van vvEgmond met het behalen van de dikverdiende titel en veel succes in de tweede klasse.