Bergen ook in bekertoernooi langs Dynamo

V.V. Bergen 1 (zon)

Dynamo 1 (zon)

Groep 3 13

2 september 2018 14:00

Bergen heeft in de eerste poulewedstrijd van het KNVB bekertoernooi opnieuw afgerekend met SC Dynamo (4-2). De eerste bekerwedstrijd kwam niet helemaal gelegen in de planning van trainer Djordi Hopman omdat men ’s ochtends pas terugkeerde van een trainingskamp op Texel waar men op de zaterdagavond nog een oefenwedstrijd speelde en een gezellige barbecue had. Ondanks dit alles kon men met wat kunst en vliegwerk een representatief elftal in het veld brengen dat de ploeg uit Ursem verdiend de baas was.

Ook voor Bergen 1 is het nieuwe voetbalseizoen weer begonnen. Nadat half augustus de trainingen weer zijn opgepakt, moest met enkele oefenwedstrijden bekeken worden hoe men de zomer was doorgekomen. Met Djordi Hopman als nieuwe trainer en Dennis Steman als nieuwe keeperstrainer bestond de voorbereiding op het nieuwe seizoen voor een groot deel uit inventariseren. Hierdoor moest de nieuwe trainer een beeld krijgen van de spelers die beschikbaar waren. Doordat zowel Bergen 1 als Bergen 2 zijn gepromoveerd, liggen er flinke uitdagingen te wachten.

De selectie is nauwelijks veranderd. Keeper Jorrit Stoop is overgekomen van Zeevogels en dit is de enige speler met derdeklaservaring. De rest van de spelers zijn allemaal groentjes op derdeklasniveau. Iedereen heeft er weer zin in en hopelijk blijft dit ook zo, ook als men wat meer wedstrijden verliest dan het afgelopen seizoen waarin men slechts vijf officiële ( 3 competitieduels, 1 beker- en 1 nacompetitiewedstrijd) wedstrijden verloor. De selectie is echter (te) krap waardoor het zowel voor Bergen 1 als Bergen 2 weer een hele klus wordt om met representatieve teams voor de dag te komen.

Dat de golfkompanen van onze voorzitter Henk Borst met hem meeleven, mag blijken uit het feit dat hij na afloop van een rondje langs de holes een golfbal met Bergenlogo kreeg aangeboden. De achterliggende gedachte achter deze geste was natuurlijk om Henk kenbaar te maken dat zijn club in de derde klasse wel wat meer klappen en tikkies zal krijgen. Of deze hint bij de Bergenvoorzitter helemaal is binnen gekomen, werd door de holebestormers betwijfeld, maar het kleinood viel in goede aarde. Dat de prestatiecurve bij Bergen 1 komend seizoen met golfbewegingen gepaard zal gaan, is ook bij de voorzitter bekend.

Voor de bekerwedstrijd tegen Dynamo had de Bergenselectie nog een trainingskamp op Texel. Op de zaterdagavond speelde men nog een oefenwedstrijd tegen Texel’94. Door twee treffers van Stijn Vrasdonk wist men met 0-2 aan het langste eind te trekken. Ook de schapenmelk op het waddeneiland smaakte prima waardoor de arbeidsrustverhouding prima in balans was. Toevalligerwijs was Dynamo ook de laatste tegenstander die men vorig seizoen trof. Men had aan dit duel prima herinneringen omdat men tegen de ploeg uit Ursem promotie naar de derde klasse bewerkstelligde. Eerder deze zondagochtend was men op de terugreis vanaf Texel al de boot ingegaan en de niet bepaald fitte Bergenspelers zaten eigenlijk meer te wachten op een rustmoment dan op een bekerwedstrijd. Van een ‘squadra vitale’ was aan Bergense zijde allerminst sprake.

Ten opzichte van de laatste ontmoeting in juni was de Bergenformatie op maar liefst vijf plaatsen gewijzigd. In de spits maakte Yordi de Herder zijn entree na vorig seizoen niet te hebben gespeeld. Ook was Tim Bloetjes na meer dan een half jaar afwezigheid weer van de partij. In de frontlinie was ook A-junior Job Wokke opgetrommeld terwijl ook Maurice Dekker bereid gevonden werd om de veerboot te verruilen voor het vlaggenschip. De bank werd bevolkt door Jorrit Stoop, Dennis Schuitmaker, Damio Lageveen en Lars Kraakman (slechts 1 training in de benen). Enkele spelers waren nog niet beschikbaar terwijl topscorer Noah Robles een in oktober van het vorig jaar opgelopen bekerschorsing uitzat.

In de eerste helft was het allemaal vrij gelijkwaardig. Bergen kwam op achterstand, maar wist door een kopbal van Daan Oldenburg langszij te komen. Een ietwat kolderieke eigen goal van Dynamo bracht Bergen op een 2-1 voorsprong. Vlak voor rust verwerkte Bergendoelman Nick Dekker een inzet van Dynamo slecht. In een poging zich te herstellen liep hij een nekblessure op en werd de rebound in een doelpunt omgezet waardoor het weer gelijk stond. De blessure van de Bergenkeeper was echter dusdanig dat men geen risico durfde te nemen en de ambulance werd ingeschakeld. Keeper Jorrit Stoop had zich echter al in gevechtstenue gehesen en moest tijdens de rust zijn warming-up voortzetten. De 2-2 ruststand bleef gehandhaafd.

Bergen bracht in de rust Dennis Schuitmaker en Damio Lageveen voor Yordi de Herder en Mick Stroomer. Dynamo probeerde door vroeg druk te zetten de Bergenopbouw te verstoren wat zo nu en dan aardig lukte. Bergen kreeg hierdoor op de rest van het veld wel wat meer ruimte. Men was echter nog niet in staat dit goed uit te spelen.  Door doelpunten van Tim Bloetjes en Stijn Vrasdonk wist men de wedstrijd toch naar zich toe te trekken (4-2). Trainer Djordi Hopman debuteerde dus succesvol ondanks een ietwat rommelige aanloop.

Komende zondag reist Bergen af naar Stompetoren waar SSV de tegenstander is. Veel  oud spelers van WMC die we ook vorig seizoen troffen, zullen ook nu weer in het veld staan.