Bergen ten koste van Alcmaria naar volgende bekerronde

V.V. Bergen 1 (zon)

Alcmaria Victrix 1 (zon)

16 september 2018 14:00

P. Bornemann

Bergen heeft door een 3-1 overwinning op Alcmaria Victrix de volgende bekerronde bereikt. De ploeg van trainer Djordi Hopman speelde in de eerste helft duidelijk beter dan in het tweede bedrijf en strafte foutjes bij de tegenstander goed af. Na de pauze was het spel aan Bergense zijde duidelijk minder waardoor men niet meer tot scoren kwam. Alcmaria wist ondanks een man minder nog eenmaal te scoren waardoor het uiteindelijk 3-1 werd.

Na overwinningen op SC Dynamo (4-2) en SSV (0-6) moest tegen Alcmaria Victrix minimaal gelijkgespeeld worden om de volgende bekerronde te behalen. Zoals bekend is Alcmaria een Angstgegner voor Bergen. Op de laatste competitiedag van het vorige seizoen wist Bergen pas vlak voor tijd gelijk te maken waardoor Alcmaria nog een extra wedstrijd moest spelen om zich in de vierde klasse te handhaven. De Alkmaarse ploeg is onder een nieuwe trainer nog in opbouw en men maakt hierbij duidelijk stappen. Bergen staat aan de vooravond van haar debuut in de derde klasse en onder leiding van de nieuwe trainer Djordi Hopman werkt men aan een stabiel elftal dat goed partij kan geven aan gerenommeerde derdeklassers.

Tegen Alcmaria leek het erop dat de meeste vakantiegangers ook weer wortel hadden geschoten op Bergense bodem waardoor trainer Hopman duidelijk wat te kiezen had. De posities in de achterste lijn lijken duidelijk vast te staan. Toch werd er in vergelijking met het duel tegen SSV in elke linie een wijziging doorgevoerd waardoor Mick Stroomer, Lars Kraakman en Yordi de Herder deze keer in de basisformatie startten. De ploeg van Alcmaria was al vroeg aanwezig en begon met een lange warming-up aan de wedstrijd.

Ook deze keer weer een vrij open wedstrijd met een goed spelend Bergen dat zo nu en dan de bal goed rond speelde en duidelijk op zoek was naar een vroege treffer. Na een kwartier werd Noah Robles goed diep gestuurd en de Bergentopscorer had geen moeite de bal onder de prima Alcmariakeeper Indy Oostdijk door te schuiven (1-0). Beide teams kregen ook hierna nog enkele mogelijkheden, maar doelpunten leverde dit niet op. Het was opnieuw Noah Robles die scoorde toen hij goed uit de rug van de Alcmariaback wegliep en de bal beheerst in het net schoot (2-0). Toen de laatste verdediger van Alcmaria de bal verspeelde aan Dennis Visscher, had laatstgenoemde geen moeite deze fout af te straffen. Met een comfortabele 3-0 ruststand werd de kleedkamer opgezocht waarbij Alcmaria wel wat te bespreken had.

Aan het begin van de tweede helft kwam Dennis Schuitmaker in de ploeg voor Lars de Zwart. Aan Bergenzijde was de tweede helft duidelijk minder dan het eerste bedrijf. Ondanks het feit dat men al snel met een man meer speelde omdat Salah Aafar zijn tweede gele kaart ontving, kon men niet echt domineren. De concentratie werd duidelijk minder waardoor men veel verkeerde keuzes maakte. Het voetbalbrein van de thuisclub bevatte vele doodlopende straten en stegen waardoor men de ruimte niet echt kon benutten. De ploeg uit de Egmonderhout maakte men een man minder zelfs de 3-1 en bij Bergen was het beste er allemaal wel vanaf. Men kreeg wel kansen maar Bergen miste de scherpte om deze in doelpunten om te zetten waardoor de eindstand 3-1 werd.

Bergen bereikte voor de derde keer op rij de knock-outfase van het bekertoernooi. De ogen zijn nu gericht op de competitie. Concentratie en discipline worden op dit niveau nog belangrijker. Er zijn zeker mogelijkheden om een goed figuur te slaan, maar dan is een constante invulling van de wedstrijden wel noodzakelijk. Komende zondag is het debuut in de derde klasse tegen Alkmaarsche boys. De wedstrijd wordt op de Kiefthoek gespeeld en begint om 14.00 uur.