Bergen 1 in tweede bekerduel ruim langs SSV

Groep 3 13

9 september 2018 14:00

J. Wijs

Na de eerste bekerwedstrijd met 4-2 te hebben gewonnen van Dynamo, moest voor het vervolg in het bekeravontuur worden afgereisd naar Stompetoren waar SSV de tegenstander was. De ploeg van trainer Djordi Hopman kwam zeer langzaam op gang maar sloeg vlak voor rust en in het eerste kwartier van de tweede helft genadeloos toe waardoor men toch nog ruim met 0-6 aan het langste eind trok. Op 16 september zal in een duel met Alcmaria Victrix worden bepaald wie naar de volgende bekerronde mag.

Tegenstander SSV speelt op dit moment in de vijfde klasse maar heeft ambities om hogerop te gaan spelen. Om deze doelstelling te bewerkstelligen, heeft men naast de oud trainer van WMC ook een aantal spelers van deze vereniging in de gelederen opgenomen. De eerste bekerwedstrijd van de ploeg uit Stompetoren werd met 2-1 verloren van Alcmaria victrix. Voor eigen publiek wilde men zich graag revancheren. Bergentrainer Djordi Hopman had de basisopstelling op maar liefst zes plaatsen aangepast. De contouren van het elftal dat over twee weken van start moet gaan in de zware derde klasse moeten zo langzamerhand zichtbaar gaan worden. Met een draaiende poldermolen op de achtergrond werd onder leiding van scheidsrechter Wijs afgetrapt.

Het eerste half uur was van Bergense kant zeer povertjes. Het vertoonde spel was slecht met af en toe een uitschieter naar matig. Veel misverstanden, veel lopen met de bal, onnodig kappen en draaien en weinig onderlinge communicatie. De snelheid waarmee ballen worden ingespeeld is een goede indicator voor het niveau waarop men acteert. Deze balsnelheid was zeer laag waardoor SSV regelmatig de bal kon onderscheppen en gevaarlijk kon worden. Hierdoor werden onnodig kansen weggegeven waardoor doelman Jorrit Stoop enkele keren in actie moest komen. We zullen het er maar op houden dat de ploeg door het Jazz & Sailfestival in Bergen een flinke Jazzlag had opgelopen. Men bracht elkaar soms nadrukkelijk in de problemen door onbespeelbare ballen in te spelen waar werkelijk niets mee te beginnen was.

Na een half uurtje leek het erop dat de ploeg van coach Hopman ietwat ontwaakte. Dit resulteerde zo’n zeven minuten voor rust in de openingstreffer. Dennis Visscher kwam bij een voorzet vanaf rechts goed voor zijn man en rondde doeltreffend af (0-1). Vijf minuten later was het zelfs 0-2 toen Stijn Vrasdonk een actie op de as van het veld doeltreffend afrondde. Het kan soms raar lopen want een half uur lopen zoeken met veelvuldig een ‘kroosie in de leiding’ en dan toch met een comfortabele 0-2 voorsprong de rust in gaan. Het kan soms verkeren.

Bergentrainer Djordi Hopman bracht in de tweede helft Bart Oldenboom voor Damio Lageveen. De eerste de beste Bergenaanval leverde al een goal op toen Stijn Vrasdonk vanaf rechts via de binnenkant van de paal doel trof (0-3). Invaller Bart Oldenboom bracht duidelijk wat meer dynamiek in de ploeg dan Damio Lageveen die wat statisch oogde. De Egmondse krullenbol mag met zijn postuur best wat meer ‘body’ laten zien, want soms verdwijnt de kaas wel erg makkelijk van zijn brood. De score werd snel opgevoerd door treffer van Noah Robles en Stijn Vrasdonk. Voorafgaand aan een van deze goals haalde men bij Bergen de bal twee keer van de lijn om vervolgens in de tegenaanval zelf te scoren. Zo had men na een uur spelen al een 0-5 voorsprong te pakken.

Het laatste half uur werd benut om ook Tim Bloetjes en Job Wokke ook nog wat speeltijd te gunnen. Bergen had het allemaal wel gezien en bij SSV maakte men een wat uitgebluste indruk en openbaarden zich ook wat krampverschijnselen. Er waren nog wel wat mogelijkheden, maar de scherpte was er duidelijk af. Noah Robles viel de eer te beurt om in de slotfase nog de 0-6 aan te mogen tekenen. De ruime overwinning leidde ook tot vreugde bij de nieuwe elftalleider Frank Wester die de naar AZ getransfereerde Patrick Ton is opgevolgd. Patrick kan zijn activiteiten in het AFAS-stadion niet langer combineren met zijn rol bij Bergen.

Komende zondag zal tegen Alcmaria victrix worden uitgemaakt welke ploeg er in de koker voor de knock-outfase van het bekertoernooi gaat. Alcmaria is voor Bergen altijd een Angstgegner waartegen men het altijd lastig heeft. Bergen heeft in haar prille bestaan nog nooit van de ploeg uit de Egmonderhout kunnen winnen. Hopelijk speelt men wat strakker en scherper dan tegen SSV want dit zal zeker nodig zijn.