Bergen 1 komt handelingssnelheid te kort tegen Purmerend

Purmerend 1

7 oktober 2018 14:00

B. Ari

Bergen is er in de thuiswedstrijd tegen Purmerend niet in geslaagd de punten op ‘De Kiefthoek’ te houden. De ploeg van trainer Djordi Hopman had in deze wedstrijd te veel spelers die onder hun niveau speelden waardoor men als team ook niet in staat was de ploeg van Purmerend pijn te doen. In de eerste helft kon men nog redelijk op de been blijven maar na de thee zakte het niveau van de thuisclub dermate ver weg dat men er met een 1-2 nederlaag nog genadig vanaf kwam.

Na de overwinning op Egmondia was het zaak voor Bergen om tegen Purmerend de eerste thuisoverwinning  in competitieverband te behalen. De gasten uit Purmerend hadden afgelopen week ook de eerste overwinning van het seizoen behaald en stonden er dus hetzelfde voor als Bergen. Purmerend speelt voor het tweede jaar in de derde klasse nadat ze in het seizoen 2016/2017 via de nacompetitie waren gepromoveerd. De club had in het verleden al eens in de tweede klasse gespeeld, maar na enkele magere jaren lijkt men het voorlopig even te moeten doen met een plek in de derde klasse. Bergen heeft zich als doel gesteld zich als promovendus dit seizoen te handhaven en daar zal men naar verwachting de handen vol aan hebben.

Trainer Djordi Hopman had voor het duel tegen Purmerend niet al te veel aan zijn basisopstelling gewijzigd. Centrumverdediger Twan Schouten verbleef in Griekenland terwijl Dennis Visscher niet geheel okselfris vanaf de bank startte. Lars Kraakman en Tim Bloetjes waren hun vervangers.

Bergen startte goed en reeds na twee minuten scoorde Daan Oldenburg vanuit een corner, maar vijf minuten later lag de gelijkmaker al achter keeper Jorrit Stoop toen niet al te scherp verdedigen werd afgestraft. Na deze openingsfase probeerden beide ploegen verzorgd te voetballen wat zo nu en dan aardig lukte. Bergen werd enkele keren gevaarlijk via enkele stiftjes van Noah Robles die de paal aan de verkeerde kant passeerden. Purmerend zocht de aanval voornamelijk via de rechterkant waar veel snelheid aanwezig was waardoor Mick Stroomer volop aan de bak moest komen. Zo’n vijf minuten voor rust kwam Purmerend op voorsprong toen een klutsbal goed uitpakte en een doelpoging opleverde waar Jorrit Stoop nog wel aan zat maar waarbij de bal de doellijn passeerde. De 1-2 ruststand was toch wel een dompertje voor de thuisclub.

Aan het begin van de tweede helft verving Dennis Visscher Tim Bloetjes. Het spel van de gastheren werd er niet beter op. Gebrek aan handelingssnelheid in alle linies zorgden er voor dat Bergen  niet echt voor de goal van Purmerend kon komen. Men grossierde in veelvuldig balverlies waardoor Purmerend regelmatig gevaarlijk kon worden. Bergen kreeg welgeteld een goede kans die echter op de lat terecht kwam. Purmerend verzuimde de vele ruimte die men kreeg te benutten. Hierdoor bleef Bergen in de wedstrijd en kon hierdoor op zoek gaan naar de gelijkmaker. Deze jacht naar de gelijkmaker vond echter met ongeladen geweren plaats waardoor Purmerend niet echt in de problemen kwam. De slotfase werd wat hectisch met wat gele kaarten maar Bergen kon geen vuist maken doordat men dusdanig slordig speelde dat men de spitsen niet aan het werk kon zetten. Purmerend won hierdoor terecht waarbij bij Bergen toch wel duidelijk werd dat de handelingssnelheid in de derde klasse toch wel wat hoger ligt.

Volgende week zondag reist Bergen af naar Assendelft waar medepromovendus SVA de tegenstander is. In eerdere ontmoetingen bleken dit doelpuntrijke wedstrijden te zijn.

Foto\s Sandra Groot