Slotfase eerste helft breekt Bergen op

V.V. Bergen 1 (zon)

Vitesse 22 1

3e klasse B

4 november 2018 14:00

P. Speerstra

Bergen heeft tegen het op de derde plaats staande Vitesse’22 niet kunnen stunten. De ploeg van trainer Djordi Hopman leek met een 1-0 voorsprong de rust in te gaan, maar twee treffers voor rust vormden het breekpunt. Bergen kwam nog wel terug , maar men moest uiteindelijk de winst met 2-3 aan de ploeg uit Castricum laten.

De wedstrijd tegen Vitesse’22 werd vooraf opnieuw gezien als een lastige klus. De ploeg uit Castricum stond op de derde plek en beschikte over een aantal geroutineerde spelers. Bij Bergen waren basisplaatsen weggelegd voor Bart Oldenboom en Lars de Zwart die de in de warming-up afgehaakte Dennis Schuitmaker verving. Een lekker najaarszonnetje zorgde ervoor dat de omstandigheden om te voetballen prima waren. Ook veel supporters uit Castricum waren naar Bergen afgereisd om de verrichtingen van Vitesse te bekijken.

Het was al snel duidelijk dat Bergen voor deze wedstrijd had gekozen voor een behoudende tactiek. Een strakke organisatie moest ervoor zorgen dat de kwalitatief hoger aangeslagen opponent op een georganiseerde wijze werd bestreden. Met vier man op het middenveld  en Bart Oldenboom en Noah Robles in de frontlinie probeerde men het spel van Vitesse te ontregelen. Het initiatief werd aan de gasten gelaten en de thuisclub kon af en toe wat speldenprikjes uitdelen. Een bal op de lat deed Bergen even schrikken, maar men had het vrij aardig onder controle.

Bergen kwam zelfs op voorsprong toen Stijn Vrasdonk op rechts doorbrak en de achterlijn haalde. Zijn voorzet kwam op de rand van het strafschopgebied terecht waar Bart Oldenboom genoeg tijd kreeg de hoek uit te zoeken (1-0). Na deze treffer was Vitesse duidelijk zoekende en het leek er sterk op dat Bergen de 1-0 voorsprong mee de kleedmaker in zou nemen. De gelijkmaker kwam er echter toch toen men bij Bergen onvoldoende ingreep bij een ogenschijnlijk ongevaarlijke situatie, Tot overmaat van ramp kwam Vitesse kort hierna zelfs nog op voorsprong toen een uittrap van de keeper slecht werd ingeschat en simpel de 1-2 op het scorebord kon worden gezet. Bergen ging niet bepaald met een goed gevoel de kleedkamer in.

Een ongewijzigd Bergen moest in de tweede helft proberen de schade te herstellen. Ook nu werd het initiatief aan de gasten gelaten. Bergen had zelf moeite om de bal lang in de ploeg te houden waardoor men niet echt veel kon laten zien. Toch kwam men op gelijke hoogte toen men vanuit een inworp een combinatie kon opzetten die via Noah Robles kon worden afgerond (2-2). Lang genieten van deze voorsprong kon men echter niet want Vitesse kwam via een simpel ogende aanval weer op voorsprong waarbij Bergen niet scherp was op de zich inschakelende speler. Opnieuw moest Bergen de achtervolging inzetten maar men had te weinig structuur in het spel om de tegenstander echt te kunnen verrassen.

Bergen kon ook de vierde thuiswedstrijd van het seizoen niet tot winst komen. Aandachtspunten, lichtpunten en aanknopingspunten genoeg, maar de punten op de competitieladder blijven nog even uit. De rustig en prima leidende scheidsrechter Speerstra had in dit sportieve duel een makkelijke middag.

Volgend weekend is een beker- en inhaalweekend waarbij Bergen in de tweede ronde van het bekertoernooi mag afreizen naar Almere waar zaterdag tweedeklasser Waterwijk de tegenstander is. De wedstrijd begint om 17.00 uur en wordt gespeeld op het Rie Mastenbroeksportpark in Almere. Een week later is het gewoon weer Vrone uit en dat kunnen we op de fiets af.

Foto’s Sandra Groot