Bergen pakt eerste punten in derde klasse

Egmondia 1 (zon)

V.V. Bergen 1 (zon)

29 september 2018 19:00

M. Kerssens

Bergen is er in de tweede competitieronde in geslaagd de eerste punten van de competitie binnen te halen. In Egmond aan Zee wist de formatie van trainer Djordi Hopman Egmondia met 0-2 te kloppen. In dit duel was Stijn Vrasdonk de gevierde man door beide treffers voor zijn rekening te nemen.

De wedstrijd tegen Egmondia werd dit keer op de zaterdagavond gespeeld. De thuisclub had deze dag een aantal activiteiten ingepland waaronder een uitwisseling met een Duitse zustervereniging. Het was hierdoor lekker druk op sportpark De Lange plas. Egmondia had bij de competitiestart een punt overgehouden aan de ontmoeting met DTS terwijl Bergen op eigen veld in Alkmaarsche boys zijn meerdere moest erkennen. Bergentrainer Hopman had is zijn basisopstelling deze keer een plekje ingeruimd voor Koen Wester en ook de 17-jarige A-junior Bart Oldenboom kreeg een kans zich te laten zien. Onder leiding van scheidsrechter Kerssens uit Alkmaar werd met ontstoken lichtmasten afgetrapt.

Al snel was duidelijk dat beide teams er zin in hadden. Bergen was in de beginfase wat beter maar kon niet tot uitgespeelde kansen komen. Als er beslissende passes moesten komen, werd het allemaal erg slordig waardoor men niet echt bij het doel van Roy Broertjes kon komen. Egmondia met Dennis en Tim Blaauboer centraal achterin kwam na verloop van tijd beter in de wedstrijd. Ook bij de Derpers ontbrak het net als bij Bergen aan de nodige zorgvuldigheid om echt gevaarlijk te kunnen worden. Een aantal corners en een bal die van de lijn gehaald werd, was tot dan toe de opbrengst van hun inspanningen. Toen zo’n acht minuten voor rust Twan Schouten Daan Groot aantikte, wees arbiter Kerssens naar de stip. Groot besloot zelf dit buitenkansje te benutten, maar schoot de bal dermate slap in dat Bergenkeeper Jorrit Stoop de penalty makkelijk kon pakken. Tot de rust bleef het 0-0.

Aan het begin van de tweede helft bracht Bergentrainer Hopman Yordi de Herder voor Dennis Visscher. Beide teams deden verwoede pogingen de wedstrijd naar zich toe te trekken maar gebrek aan nauwkeurigheid en scherpte zaten beide teams duidelijk in de weg. De centrale verdedigingsblokken waren duidelijk de baas en gaven weinig echte kansen weg. Toen bij Egmondia de prima spelende centrale verdediger Dennis Blaauboer zich aanvallend inschakelde, ontstond balverlies op het middenveld bij Egmondia. Op dat moment werd er even niet op de Egmondse winkel gepast waar Stijn Vrasdonk met een laag schot in de hoek van profiteerde (0-1). Met nog een half uur op de klok was het nu zaak voor Egmondia om op zoek te gaan naar de gelijkmaker.

Egmondia probeerde het wel, maar het spel was te voorspelbaar en te onsamenhangend waardoor Bergen eigenlijk vrij makkelijk op de been bleef. Bergen kreeg wel wat meer ruimte maar kon hier niet echt iets mee doen. Toen een kwartier voor tijd Stijn Vrasdonk aan de rechterkant werd vrijgespeeld, had hij geen moeite met een laag diagonaal schot keeper Broertjes voor de tweede keer te verschalken (0-2). Door deze goal was de wedstrijd gespeeld en kon Bergen de wedstrijd uit gaan spelen en de eerste punten in de derde klasse bijschrijven.

Deze tweede wedstrijd in de derde klasse liet maar weer eens zien dat het erg belangrijk is dat je jezelf in de wedstrijd moet houden. Een goed verdedigingsblok en een betrouwbare keeper zijn hierbij erg belangrijk. Met een uitgebalanceerd middenveld en dynamische spitsen moet het mogelijk zijn dat Bergen ook dit seizoen tot goede resultaten komt. Met een aantal sterke tegenstanders zullen echter alle zeilen bijgezet moeten om deze resultaten daadwerkelijk te behalen.

Komende zondag speelt Bergen op De Kiefthoek tegen Purmerend. Ook het bekeravontuur van Bergen duurt nog voort. Op donderdag 25 oktober om 20.00 uur is Woudia de tegenstander.

De reactie van trainer Djordi Hopman bij RTV80 is HIER te beluisteren (wel geluid computer even inschakelen)

Foto's: XYTO