Bergen 1 loopt te snel achter feiten aan

V.V. Bergen 1 (zon)

2 december 2018 14:00

D.J.P. Juninck

Bergen heeft in Volendam een kansloze nederlaag geleden. De ploeg van trainer Djordi Hopman kwam al vroeg op achterstand en slaagde er met name in de eerste helft niet in om in de wedstrijd te komen. Hierdoor stond men bij de rust reeds met 3-0 achter. In de tweede helft kwam Bergen wat meer aan voetballen toe waardoor men ook de nodige kansen kreeg. Uiteindelijk werd het 4-2 voor Volendam, wat zeker verdiend was.

Volendam herbergt veel talentvolle voetballers. Naast de proftak beschikt Volendam over een zaterdagtak die op hoofdklasseniveau acteert. De zondagtak voetbalt in de derde klasse en was deze keer de tegenstander van Bergen. Bergentrainer Djordi Hopman kon niet beschikken over de geschorste Lars Kraakman die centraal achterin in Twan Schouten een waardige vervanger had. Dennis Schuitmaker was ook afwezig en zal naar verwachting pas na de winterstop zijn rentree maken.

De wedstrijd begon tien minuten later omdat Bergen van de scheidsrechter niet in zwarte broeken mocht spelen en de witte wijdbroeken van de gastheren moest lenen. Reeds na 18 seconden stond Bergen op achterstand toen een diepe bal van de rechtsback totaal verkeerd werd ingeschat en Volendam de openingstreffer cadeau kreeg. Deze goal was niet bepaald bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van Bergen. Men worstelde duidelijk om in de wedstrijd te komen, wat maar niet wilde lukken. Na ruim een kwartier werd het zelfs 2-0 toen men wel erg makkelijk werd uitgespeeld en Volendam simpel kon scoren.

Vlak voor rust werd het zelfs nog 3-0 waarbij duidelijk sprake was van twee buitenspelsituaties. De Bergenassistent vlagde geheel volgens de afspraken op het moment waarop de strafbaar buitenspel staande speler de bal ontving. De arbiter liet doorspelen en de in de situatie die hierna ontstond, kwam de Bergenkeeper op het moment van spelen voor de scorende Volendamspeler te staan waardoor dus duidelijk sprake was van buitenspel. De leidsman gaf echter een geheel eigen interpretatie aan artikel 11 waardoor de goal werd goedgekeurd en Bergen terecht zijn bedenkingen had.

In de tweede helft kwamen Dennis Visscher en de zestienjarige Quin van der Mark in de ploeg voor Tim Bloetjes en Mick Stroomer. Het leek erop dat Bergen wat beter ging voetballen en de bal wat beter in de ploeg kon houden. Er leek wat meer ruimte op het veld te ontstaan waar ook Volendam doorgaans wel raad mee weet. Het was een beetje zuur dat Bergen weer een makkelijke goal om de oren kreeg waardoor het 4-0 werd.

Er ontstond wat irritatie toen de scheidsrechter wel heel makkelijk met gele kaarten strooide. In de eerste helft kreeg een Volendamspeler die met zijn hand op de bal viel resoluut geel en Bergenspelers kregen geel voor onschuldige woordenwisselingen en een losse opmerking over een overtreding. De aanwezige KNVB-waarnemer gaf aan dat hij naar Volendam was gestuurd omdat de Hilversumse arbiter Juninck een week eerder bij de wedstrijd VSV tegen IVV zomaar 3 rode kaarten op het wedstrijdformulier had gezet zonder dat deze waren getoond. De Fred Kaps onder de voetbalarbiters goochelde ook nu weer met kaarten waardoor in ieder geval bij Bergen een gele kaart op naam van een speler kwam te staan die ver van een verbaal steekspel verwijderd stond. De geroutineerde Volendamse spits voelde perfect aan dat een arbiter die niet consequent met zijn kaarten is, makkelijk is te bespelen. Hierdoor werden overtredingen die rijp waren voor een gele kaart niet bestraft.

Bergen kreeg in de tweede helft zeker kansen om de stand een wat dragelijker aanzien te geven. Pogingen van debutant Quin van der Mark en Noah Robles werden in eerste instantie nog gestuit. In de slotfase wist Bergen toch nog twee keer te scoren. Eerst scoorde invaller Dennis Visscher uit een corner. Hierna werd Noah Robles goed de diepte in gestuurd en kon de bal nadat hij deze met de borst had gecontroleerd beheerst langs de keeper schuiven. Hierdoor werd de eindstand op 4-2 bepaald.

Geconcludeerd kan worden dat Bergen al vanaf de eerste minuut achter de feiten aanliep en zich niet meer in de wedstrijd kon spelen.

Volgende week komt Hercules Zaandam op bezoek. De Zaankanters verloren de koppositie door van Limmen te verliezen. Men zal dus ongetwijfeld uit zijn op revanche. De wedstrijd op De Kiefthoek begint om 14.00 uur.

Naar ik vernomen heb, zijn op het wedstrijdformulier geen spook rode kaarten aangetroffen.