Bergen 1 debuteert met nederlaag in derde klasse

Alkmaarsche Boys 1 (zon)

23 september 2018 14:00

P.J. Helgering

Bergen heeft het debuut in de derde klasse niet met een overwinning tegen Alkmaarsche boys kunnen opluisteren. De ploeg van trainer Djordi Hopman had het met name in de eerste twintig minuten erg moeilijk maar kwam daarna wat beter in de wedstrijd. Na een 0-1 ruststand was ook het begin van de tweede helft voor de gasten. Toen De ploeg uit Overdie met een man minder kwam te spelen, kwam Bergen wat meer uit zijn schulp, maar kon een nederlaag niet afwenden (1-2).

Het debuut in de derde klasse was voor Bergen flink wennen. Tegenstander Alkmaarsche boys speelde het afgelopen seizoen nog in de tweede klasse maar moest op vele fronten de zeilen flink bijzetten. Allereerst verkeert men als vereniging in zwaar weer waardoor het bestuur genoodzaakt was  om wat nadrukkelijker de achterban om wat meer ondersteuning te vragen. Op voetbaltechnisch gebied moet trainer Mats Blokdijk de vele nieuwe spelers proberen op de juiste posities te zetten en een goed team te smeden. Wat dat betreft is de uitgangspositie van Bergen wat makkelijker. Bestuurlijk en organisatorisch is alles redelijk op orde en trainer Djordi Hopman heeft de schone taak om het niveau van de nummer vier uit de vierde klasse naar derdeklasseniveau te tillen. Dit met een nagenoeg ongewijzigde selectie.

In de opstelling van Bergen ontbrak Lars de Zwart met een blessure. Mick Stroomer was zijn vervanger. Op het middenveld startte Lars Kraakman in plaats van Koen Wester en voorin was een basisplaats voor Yordi de Herder ingeruimd. Alkmaarsche boys startte scherp en in de eerste twintig minuten kwam Bergen er eigenlijk niet aan te pas. Strak positiespel en enkele handige spelers bij Alkmaarsche boys dwongen de thuisploeg tot tegenhouden. Concentratie is bij een dergelijk spelbeeld doorgaans doorslaggevend. Als je de bal hebt is het doorgaans een stuk lastiger om dit vast te houden omdat je zelf dingen moet bedenken. Bergen had weinig balbezit en kwam niet in de buurt van het doel van de gasten.

De boys kwamen na 26 minuten op voorsprong toen Bergendoelman Jorrit Stoop het antwoord op een harde lage schuiver vanaf de rand van het strafschopgebied schuldig bleef (0-1). Na een half uur kreeg ook de derdeklassedebutant wat mogelijkheden. Een goede aanval over rechts met een strakke voorzet van Ricardo Vos waar niemand wat mee deed, een kopballetje van Daan Oldenburg en een te korte terugspeelbal die door Yordi de Herder niet kon worden afgestraft, zorgden voor wat gevaar bij de thuisclub. Doelpunten leverde dit niet op maar gaven enige hoop voor de tweede helft. De 0-1 ruststand gaf de krachtsverhoudingen in het veld goed weer.

Aan het begin van de tweede helft kwam Koen Wester in de ploeg voor Mick Stroomer waardoor Lars Kraakman een Linie terugzakte en Twan Schouten de linksbackpositie innam. Ook aan het begin van de tweede helft was Alkmaarsche boys de bovenliggende partij. Met A-junior Bart Oldenboom voor Yordi de Herder werd vers bloed in de Bergenploeg ingebracht. Na vijfentwintig minuten in de tweede helft kreeg Emre Keskin van Alkmaarsche boys zijn tweede gele kaart waardoor Bergen nog ruim twintig minuten met een man meer mocht spelen. Reeds twee minuten na de uitsluiting was het echter 0-2 toen Bergen verdedigend flink de mist in ging en de bal simpel in het doel geschoven kon worden.

Na deze tegentreffer zocht Bergen wat nadrukkelijker de aanval en kreeg ook wat goede mogelijkheden. Het was Noah Robles die Bergen weer in de wedstrijd bracht en de eer te beurt viel de eerste Bergengoal in de derde klasse te maken. Negen minuten voor tijd kwam Ricardo Vos alleen voor de keeper Jesse Bellekom. De Bergenmiddenvelder wist deze honderdprocent kans niet te benutten waardoor de 2-2 achterwege bleef.  De tijd begon te dringen en was voor de thuisclub te kort om het scorebord nog in beweging te krijgen.

Het debuut van Bergen in de derde klasse begon dus met een kleine nederlaag die gezien het spelbeeld over de hele wedstrijd terecht was. Scheidsrechter Helgering uit Amsterdam floot een prima partij.

Bergen speelt komende zaterdagavond in Egmond aan Zee tegen Egmondia. De wedstrijd begint om 19.00 uur. Thuisblijvers kunnen liveflitsen van de wedstrijd beluisteren op RTV80 op 105.9 FM of op ziggokanaal 44 van uw digitale TV.

Foto's Sandra Groot