Tim Bloetjes schiet Bergen langs Koedijk

Koedijk 1 (zon)

25 november 2018 14:00

D. Heesakkers

Ook tegen Koedijk wist Bergen aan de goede kant van de score te blijven. De ploeg van Djordi Hopman wist vooral in de eerste helft een aantal goede aanvallen op te zetten wat bij rust in een 2-1 voorsprong resulteerde. In de tweede helft verzuimde men een strafschop te benutten waardoor de rust in de ploeg duidelijk afnam en men wat nadrukkelijker op werkvoetbal moest overschakelen. Door een rode kaart van Lars Kraakman in de slotfase bleef het spannend, maar Bergen hield voor het eerst dit seizoen de punten op De Kiefthoek.

Met de ploeg van Koedijk trof Bergen op deze koude zondagmiddag de enige ploeg waartegen men ook vorig seizoen had gespeeld. Koedijk werd het afgelopen seizoen kampioen terwijl Bergen de vierde plek in de competitie innam. Tegen Koedijk leed Bergen twee van de drie competitienederlagen van het vorige seizoen waardoor men kon stellen dat Koedijk een ploeg is waartegen men stevig aan de bak kon. In het huidige seizoen doen de prestaties van beide teams de broeken van de supporters nog allerminst bollen waardoor de onderlinge krachtmeting, met de winterstop in zicht, belangrijk genoemd kon worden.

Afgelopen week versloeg Bergen subtopper Vrone met 0-1, terwijl Koedijk door Vitesse’22 met maar liefst 6-0 werd geklopt. Of de clubpsychologen deze uitslagen in de aanloop naar de ontmoeting op De Kiefthoek gebruikt hebben, mag betwijfeld worden, want we beginnen immers gewoon weer op 0-0. Door de twee gele kaarten van Twan Schouten tegen Vrone was de centrale verdediger geschorst. Aanvoerder Daan Oldenburg keerde terug in het hart van de verdediging terwijl de overige basisspelers dezelfde waren als in het duel met Vrone.

Vanaf de aftrap werd de handelingssnelheid van de Bergenspelers al direct getest toen Koedijk een snelle aanval over rechts plaatste die meteen gevaarlijk was. Hierna kwam de thuisclub duidelijk beter in de wedstrijd en er werden enkele leuke acties en combinaties opgezet met onder andere een gevaarlijk schot waarbij Koedijkdoelman Mick Spruijt gestrekt naar de hoek moest. Het was echter Koedijk dat na ruim een kwartier op voorsprong kwam toen aanvoerder Tom Hofkamp de bal uit een vrije trap bij de eerste paal neer legde en Sven Koopmans ongehinderd in kon koppen.

Het spel van Bergen gaf weinig reden tot klagen. Vooral in het linker verdedigingsblok van Koedijk was zichtbaar wat te halen voor de thuisclub. Men kwam hier regelmatig gevaarlijk door. Nadat Ricardo Vos goed was vrijgespeeld op rechts gaf hij de bal hard voor waarbij Noah Robles bij de eerste paal alleen maar tegen de bal aan hoefde te lopen om de gelijkmaker aan te tekenen (1-1). De nadrukkelijk in de frontlinie aanwezige A-junior Bart Oldenboom werkte hard en liet zich in de duels duidelijk gelden. Zijn beloning kwam zo’n vijf minuten voor rust toen hij goed doorzette en bij de tweede paal Tim Bloetjes vond die geen moeite had Bergen op 2-1 te zetten. Deze stand werd tot de rust vastgehouden.

Een ongewijzigd Bergen moest in de tweede helft proberen de voorsprong vast te houden of uit te bouwen. Toen Noah Robles in het strafschopgebied onderuit werd gehaald, kreeg Bergen een strafschop. Nadat tegen Vrone Stijn Vrasdonk had gemist, was het deze keer Lars Kraakman die mocht proberen dit buitenkansje te benutten. De veel te zacht ingeschoten strafschop werd door keeper Mick Spruijt gestopt waardoor hij zijn ploeg in de wedstrijd hield. Het spel van Bergen werd duidelijk onrustiger waardoor men ook weinig kansen meer creëerde. Toen sterkhouder Lars Kraakman wegens hands van de goed leidende scheidsrechter Heesakkers uit Purmerend zijn tweede gele kaart kreeg, werd het er voor Bergen niet eenvoudiger op. Koedijk probeerde nog wel de gelijkmaker te forceren. Briefjes met meesterzetten vanuit de Koedijk dug-out bleven echter uit waardoor Bergen na vier vergeefse pogingen de eerste thuisoverwinning van het seizoen kon bijschrijven. Het was weer hard werken, maar de voldoening was groot omdat men weer een plekje op de ranglijst wist te klimmen.

Volgende week zondag reist Bergen af naar Volendam waar hopelijk weer een leuke wedstrijd op het programma staat.

NB van een trouwe Bergensupporter die mijn verslagen iets te negatief vindt, kreeg ik het advies om maar verslagen van de wedstrijden van het vrouwenteam te maken. Mijn (jeugd)trainersdiploma stamt uit 1983 en een van de eerste dingen die toen geleerd is, is om je oordeel over een wedstrijd niet uitsluitend door het resultaat te laten bepalen. Maar om deze Bergensupporter toch wat tegemoet te komen, heb ik de koude getrotseerd en heb ook van het vrouwenteam een verslag gemaakt dat HIER te lezen is.