Bergen 1 onderuit tegen Kennemers

Kennemers (de) 1 (zon)

21 oktober 2018 14:00

J.A.M. Smit

Bergen is er in het duel met Kennemers niet in geslaagd zicht te herstellen van de 8-3 nederlaag die men vorige week leed tegen SVA. De ploeg van trainer Djordi Hopman speelde weliswaar aanmerkelijk beter dan in Assendelft, maar men kon niet voorkomen dat de ploeg uit Beverwijk met de punten naar huis ging. Na een 0-0 ruststand werd het uiteindelijk 0-2.

Na de 8-3 nederlaag in Assendelft zou het hoofdbestanddeel van het broodbeleg bij de meeste Bergenspelers hoogstwaarschijnlijk uit gatenkaas hebben bestaan. Om deze smaak enigszins weg te werken, moest tegen De Kennemers een goed resultaat worden behaald. Het valt echter niet mee om binnen een week tijd van een kwetsbare ploeg een weerbare ploeg te maken. Bovendien was de ploeg uit Beverwijk dusdanig ambitieus dat men niet zomaar mee zou werken aan een Bergense revival. De Kennemers had in drie duels alles al weer meegemaakt en stond met vier punten net boven Bergen maar had de wedstrijd tegen Koedijk nog tegoed.

Bergentrainer Djordi Hopman had in vergelijking met het duel tegen SVA maar liefst acht wissels doorgevoerd. Het betroffen geen wissels van lijfelijke aard, maar de trainer hoopte dat deze spelers wel met een wat andere mindset de wedstrijd zouden benaderen. Taakbewustzijn zou zeker een belangrijk component moeten vormen. Twan Schouten startte in de basisopstelling en verving de geblesseerde Mick Stroomer.

In de eerste helft had de ploeg uit Beverwijk wel een licht veldoverwicht, maar Bergen kon eigenlijk vrij makkelijk de aanvallen van de gasten tegen houden. Een aantal corners zorgden wel voor wat gevaar maar doelpunten leverde dit niet op. Ook in deze wedstrijd miste Bergen weer een stukje balvastheid om tot goede aanvallen te kunnen komen waardoor dreigende situaties niet echt te noteren waren. Als derdeklassedebutant ben je voortdurend op zoek naar je sportieve plafond, maar je merkt toch wel dat het lastig is om tot grotere hoogte te komen en dit met kleine stapjes tegelijk gaat. Inspelen op wat de tegenstander doet is doorgaans iets dat goed te doen moet zijn, maar zelf de nodige creativiteit aan de dag leggen, blijft toch lastig voor Bergen omdat men toch wel een stukje handelingssnelheid en balvastheid mist. Tot de rust bleef het 0-0.

De rust duurde welgeteld 22 minuten en het leek er sterk op dat er voor beide teams een koud buffetje in de kleedkamer was uitgestald. Kennemers had blijkbaar afgesproken dat men fel uit de startblokken moest gaan want Bergen werd flink onder druk gezet wat na 3 minuten al de openingstreffer opleverde toen Bergen de bal niet goed weg kon werken. Bergen probeerde na deze goal ook wat nadrukkelijker op de helft van de tegenstander te spelen, maar men kwam voorin kracht tekort om dit echt consequent uit te kunnen voeren. Er waren wel wat situaties voor de goal, maar om nu te zeggen dat men veel uitgespeelde kansen kreeg, gaat iets te ver. In de 71e minuut kwam Kennemers op 0-2 toen een aanval over links voor de goal kwam en doeltreffend werd afgerond.  Bij Bergen moest ook nu het scorend vermogen weer uit een luciferdoosje komen waardoor men in de resterende 20 minuten niet meer in staat was om het spannend te maken.

Bergen verloor ook de derde thuiswedstrijd van het seizoen. Het spel was wel beter dan tegen SVA maar het niveau moet duidelijk omhoog om tot resultaten te kunnen komen. Komende zondag zal Bergen in Limmen opnieuw een poging gaan doen het puntenaantal wat te vergroten. Hiervoor speelt Bergen aanstaande donderdagavond op De Kiefthoek de bekerwedstrijd tegen Woudia. Deze wedstrijd begint om 20.00 uur.

Foto’s Sandra Groot