Bergen maatje te klein voor SVA

V.V. Bergen 1 (zon)

SVA 1

3e klasse B

26 mei 2019 14:00

R.A. (Raymond) Schipper

Bergen is er tegen SVA Assendelft niet in geslaagd de competitie met een overwinning af te sluiten. De ploeg van Djordi Hopman had de seizoendoelstelling (handhaving in derde klasse) vorige week weliswaar reeds gehaald, maar liet in het duel tegen SVA duidelijk zien dat er nog flinke stappen gezet moeten worden om een blijvertje in de derde klasse te worden. Ook nu lagen weer een aantal individuele fouten aan de basis van de uiteindelijke 0-5 nederlaag. Doordat men aanvallend niet echt een vuist kon maken, kon men deze fouten niet compenseren. SVA was voetballend duidelijk beter en als wedstrijden op deze basis worden beslist, kun je dit alleen maar accepteren.

Voor de laatste competitiewedstrijd van het seizoen mocht worden aangetreden tegen medepromovendus SVA Assendelft. De ploeg uit Assendelft wist zich moeiteloos te handhaven en had bovendien een prima bekercampagne waarin men ver kwam. Bergen daarentegen had het heel wat lastiger dit jaar, want pas afgelopen week wist men zeker dat de laatste competitiewedstrijd geen sportieve belangen meer had. Het goed afronden van het seizoen was dan ook de belangrijkste inzet van deze wedstrijd. Met Tim Bloetjes, Job Wokke  en Koen Wester in de basisopstelling moest getracht worden de in Assendelft geleden 8-3 nederlaag van een antwoord te voorzien.

Al snel was duidelijk dat SVA over een goed voetballende ploeg beschikte. In de beginfase speelde het duel zich voornamelijk op de Bergenhelft af. Met name vanaf de rechterkant wist Daan Rijkhoff de ballen makkelijk voor het doel te ‘slingeren’ waardoor het regelmatig gevaarlijk werd voor de goal van Jorrit Stoop. Na 24 minuten resulteerde dit recept in voorzet vanaf rechts die over Daan Oldenburg heen ging en die  door spits Jeroen de Louw ingekopt kon worden. De gasten voetbalden wat makkelijker dan de thuisclub. Toen Bergen wat gevaarlijker dreigde te worden, kreeg men een snelle tegenaanval via rechtsachter Nick de Waard te verwerken die een afgemeten voorzet over gekopt zag worden waarbij Bergen goed weg kwam. Tot de rust bleef het 0-1.

Bergen startte de tweede helft met Damio Lageveen voor Bo Vlaanderen. Na vijf minuten was het al 0-2 toen doelman Jorrit Stoop een bal niet vast kon houden waarvan door de gasten dankbaar werd geprofiteerd. Acht minuten later ging de Bergengoalie opnieuw niet vrijuit toen hij zich verkeek op een corner en de bal opnieuw niet goed verwerkte wat via Tim Silvis de 0-3 betekende. De constante factor in de Bergenploeg had deze laatste competitieronde duidelijk zijn dag niet wat een goed seizoen toch wel wat overschaduwde.

De scherpte was er duidelijk af bij Bergen en ook de concentratie zakte duidelijk weg. SVA profiteerde optimaal en via goals van Stefan Waij en Daan Rijkhoff liepen de gasten uit naar 0-5. Bergen was aanvallend zeer povertjes. De doelpogingen bestonden uit rollertjes en ballen die zelfs de ballenvanger misten waardoor men verre van een eretreffer bleef. Het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Schipper uit Heerhugowaard die geen kaarten hoefde te trekken, was voor beide teams het beste wat hen op dat moment kon overkomen. Beide teams spelen ook volgend seizoen weer in de derde klasse en beginnen gewoon weer met 0 punten.

Wanneer we kort terugblikken op het afgelopen seizoen, kunnen we tot de conclusie komen dat het een zwaar seizoen is geweest. Het elftal is in zijn samenstelling vrij stabiel geweest met weinig echte wisselingen. In het merendeel van de wedstrijden kon men goed meekomen, maar over het algemeen geeft men nog te veel kansen weg en creëert men te weinig waardoor toch relatief vaak verloren werd. Vooral op het middenveld kan men nog wel wat stappen maken waarbij vooral het beperken van het vele balverlies zeker aandacht behoeft. Het niveau moet duidelijk omhoog omdat men weinig echte wapens heeft waarop men kan terugvallen. Hierdoor valt het muntje bij gelijkwaardige duels nogal eens de verkeerde kant op. En juist gelijkwaardige duel zullen wat vaker gewonnen moeten worden om ook volgend seizoen niet in de problemen te komen.

Wat de samenstelling van de selectie betreft zijn er weinig ontwikkelingen te melden. De selectiespelers Ricardo Vos en Rick Beuckens hebben hun lidmaatschap opgezegd. De aanvullingen zullen traditioneel weer vanuit de jeugd moeten komen. Versterkingen van buitenaf hebben zich nog niet gemeld. Verbreding van de selectie is een absolute must omdat met name de begeleiding van Bergen 2 weer alle zeilen bij heeft moeten zetten om het team draaiende te houden.