Bergen 1 mist ritme

Geel Zwart 30 1 (zon)

30 augustus 2020 14:00

P. (Piet) Speerstra

Bergen is er in de eerste bekerwedstrijd van het seizoen in geslaagd nipt van Geelzwart te winnen. De ploeg van trainer Djordi Hopman kende een zeer gebrekkige voorbereiding en mist duidelijk nog het ritme om tot aanvaardbaar veldspel te komen. Lars Kraakman kopte na tien minuten raak en kroonde zich met deze treffer tot matchwinner.

Op 8 maart van dit jaar speelde Bergen 1 haar laatste officiële wedstrijd. Het werd dus wel weer eens tijd om weer te gaan voetballen. Voordat het allemaal zover was, moest er nog heel wat gebeuren. De selectie van Bergen kon niet met externe transfers worden versterkt omdat het transferbudget door corona op nihil was gezet omdat er in de kantine te weinig bier was verkocht. Doordat er wart randgroepjongeren uit de onder 19 waren doorgeschoven naar de selectie en wat herintreders kon er toch een redelijke selectie worden samengesteld. Bij de herintreders zagen we onder ander Stijn en Wouter Frans en ook de Albert Heijn voetbaltas van Marcus Antonius zal weer regelmatig voorbij gaan komen als hij tenminste zin heeft om te voetballen. Of de aanvullingen daadwerkelijk voor een kwaliteitsimpuls gaan zorgen, moet worden afgewacht.

Doordat het vorige seizoen niet afgemaakt kon worden, kwam geen enkele speler aan de 17 wedstrijden in Bergen 1. Hierdoor moest volgens afspraak de leaseauto van de club en de tankpas worden ingeleverd. De meeste spelers waren het hier uiteraard niet mee eens en een leegloop bij de Bergenselectie dreigde. Het bestuur probeerde nog met een versobering van de leaseauto’s de spelers nog wat tegemoet te komen. Als je echter een pooierbak gewend bent, ga je niet met een boodschappenwagentje de weg op. Door bemiddeling van enkele leden van de Businessclub (inmiddels 40 leden) werd bereikt dat de 9 op de stoep van de autosponsor geparkeerde auto’s terug konden naar de spelers en er weer wat rust ontstond want dit was toch wel een dingetje.

De voorbereiding op het nieuwe seizoen was dit jaar wel erg kort. Er werd slechts vier keer officieel getraind en slechts een oefenwedstrijd gespeeld. Hiernaast trainden de spelers deze zomer wat voor zichzelf. De selectie was ook fysiek wat verbreed wat tot uiting kwam in de coronabuikjes van diverse spelers. Thuiswerken en online studeren eist ook bij de selectie van Bergen zijn tol. Ondanks de gebrekkige voorbereiding moest het gedachtengoed van trainer Hopman toch handen en voeten worden gegeven. Bergen 2 kon ondanks de verbreding van de selectie niet imponeren en verloor kansloos met 6-1.

In de opstelling van Bergen zagen we nieuwkomer Edu Moss. Naar verluid is deze routinier international van de Britse Maagdeneilanden. Dit is voor menig oude snoeper ongetwijfeld een plek waar ze graag eens een kijkje willen nemen. In de spits was deze keer Rick Beuckens actief. Na tien minuten kopte Lars Kraakman een goed aangesneden vrije trap in de touwen waardoor Bergen een vroege voorsprong nam. Hierna was het allemaal een stuk minder waarbij Bergen duidelijk het ritme en de scherpte miste om door te drukken. In de tweede helft zagen we nog het debuut van Don en Martin Karel in Bergen 1 maar hun aanwezigheid kon de wedstrijd niet van nieuwe impulsen voorzien. Bergen kon de wedstrijd wel over de streep trekken maar mist duidelijk nog veel vastigheden.

Volgende week gaat Bergen op bezoek bij MFC. Hopelijk wordt er dan wat beter gespeeld en kan verslag gedaan worden van mooie voetbalmomenten en kan fake news achterwege blijven.