Bergen start met overwinning in bekertoernooi

V.V. Bergen 1

Beverwijk 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 01

3 september 2022 17:00

Sportpark De Kiefthoek
Groeneweg 5
1861PH
BERGEN NH
tel. 072-5822502

Het bekerduel tegen zaterdagderdeklasser Beverwijk werd op de late zaterdagmiddag gespeeld. Hierdoor moest trainer Loorbach noodgedwongen nogal wat wijzigingen in zijn basisopstelling aanbrengen. Voor de plek tussen de palen werd deze keer gekozen voor Tijn Duin. In de achterste linie waren aanvoerder Daan Oldenburg en Twan Schouten afwezig en begon Martin Karel vanaf de bank. De stekker van de Bergenstofzuiger op het middenveld Tijn de Boer zal een aantal weken wegens medische malheur uit het stopcontact worden gehaald. Hierdoor mocht de jeugdige tweeling Rowdy en Milo de Vet (18) samen met Tim Bloetjes op het middenveld starten. Voorin ontbrak Stijn Vrasdonk wegens werkzaamheden en mocht Maarten Kraak samen met Noah Robles en Djara Grootenhuis proberen het de Beverwijkdefensie lastig te maken.

Tegenstander Beverwijk heeft zich dit seizoen versterkt met een aantal spelers die het afgelopen seizoen bij zondagtweedeklasser De Kennemers te bewonderen waren. Doordat De Kennemers is gestopt met voetbal op zondag moesten de spelers van het eerste team op zoek naar een alternatief waarbij de ploeg van Beverwijk een goede optie was. De ploeg beschikte over de nodige routine en hier zou Bergen het best eens lastig kunnen krijgen. Onder leiding van scheidsrechter de heer Steur werd even na vijf uur afgetrapt.

Al snel was duidelijk dat de ploeg uit Beverwijk de bal lekker rond speelde. Na acht minuten was het al raak voor de gasten en mocht keeper Tijn Duin de bal uit het net vissen. Bergen ging hierna op jacht naar de gelijkmaker en kwam enkele keren gevaarlijk door. Vooral de afwerking was zeer slecht waardoor men de kansen te vaak liet liggen. Halverwege de eerste helft was het dan wel raak toen Djara Grootenhuis de gelijkmaker op het scorebord zette (1-1). Opvallend was dat Bergentopscorer Noah Robles niet lekker in de wedstrijd zat. Veel mislukte acties en een gele kaart waren zijn wapenfeiten in het eerste half uur. Het huwelijk met de eerste bekerwedstrijd van het seizoen was ook vorig seizoen al niet gelukkig toen hij een zware blessure opliep en enkele weken aan de kant moest blijven.

Zeven minuten voor het rustsignaal werd balverlies op het middenveld Bergen fataal. De bal werd met enkele snelle balcontacten bij de Beverwijkspits ingeleverd die de bal hoog in de touwen schoot. Ook na deze treffer waren er nog mogelijkheden, maar het net werd niet meer gevonden waardoor met een 1-2 stand de kleedkamer werd opgezocht.

Aan het begin van de tweede helft verving coach Loorbach zijn keeper door Jop van Vlaanderen. Beverwijk probeerde de voorsprong te verdedigen en greep hierbij naar middelen die voor de liefhebbers van een leuke voetbalwedstrijd niet bepaald aangenaam waren. Al na vijf minuten maakte een licht aangetikte Beverwijkspelers het geluid van een varken in barensnood waarbij de dierenambulance al in de startblokken stond. Scheidsrechter Steur was van dit stukje Beverwijker amateurtoneel niet gediend en zelfs een verlopen theatervoucher uit de eerste coronagolf zou een te hoge prijs zijn voor deze B-acteur. Toen de betreffende speler te lang bleef liggen, werd hij op een gele kaart getrakteerd.

Bergen probeerde het tempo hoog te houden, maar slaagde hier niet altijd in. Pas na 72 minuten was het raak toen Djara Grootenhuis na een snel genomen vrije trap de diepte in gestuurd werd en de bal over de Beverwijker doelman wist te krijgen (2-2). De gasten hielden zich ook hierna meer met andere dingen dan met voetbal bezig en Bergen moest ervoor waken zich niet uit de tent te laten lokken. Elf minuten voor tijd was het nieuwkomer Maarten Kraak die na een voorzet vanaf rechts in twee keer bij de tweede paal het net vond. Ook hierna werd het er allemaal niet vriendelijker op maar Bergen wist het hoofd koel te houden en de 3-2 zege over de streep te trekken.

Trainer Loorbach was blij met het resultaat maar niet bepaald tevreden over de afronding bij zijn ploeg. Deze trend is in het maatschappelijke verkeer ook zichtbaar waarbij door de toename van de pinbetalingen de Albert Heijncaissières ook steeds minder vaardigheid krijgen in het afronden van te betalen bedragen. Bij voetballers zal het een kwestie zijn goede keuzes maken, bewust positie kiezen en vooral goed op elkaar ingespeeld raken.

De voor komende zaterdag geplande wedstrijd tegen VSV is uit het programma gehaald omdat VSV niet is opgekomen tegen Flevo. Hierdoor zal Bergen op zondag 18 september pas weer in actie komen wanneer men naar Middenmeer afreist om tegen Flevo te spelen.