Bergen in blessuretijd naast Alcmaria

1861PH
BERGEN NH
tel. 072-5822502

Bergen en Alcmaria speelden een levendige wedstrijd zonder tot goed voetbal te komen. Beide teams misten de nodige spelers waardoor het voor de trainers flink puzzelen was. In een wedstrijd die alle kanten op kon gaan, wist Bergen pas in blessuretijd langszij te komen waardoor de ploeg van trainer Lennart Loorbach alsnog een punt aan het duel tegen Alcmaria over hield (3-3).

Na de verloren inhaalwedstrijd tegen Meervogels moest bij de start van de tweede seizoenshelft worden afgetrapt tegen promovendus Alcmaria Victrix. De uitwedstrijd was door Bergen met 3-4 gewonnen, maar de ploeg van de afscheid nemende trainer Jos Karel heeft dit seizoen laten zien dat men nogal wisselvallig presteert met uitschieters naar boven en naar beneden. In vergelijking met de opstelling tegen Meervogels moest Bergentrainer Loorbach noodgedwongen enkele wijzigingen doorvoeren. Ricardo Vos en Koen Wester waren geblesseerd terwijl Stijn Vrasdonk zich wegens ziekte af moest melden. Alcmariatrainer Jos Karel had een levensgroot keepersprobleem te overwinnen omdat alle selectiekeepers van Alkmaars oudste in de lappenmand zaten. Veldspeler Joost Degen was bereid gevonden tussen de palen plaats te nemen.

Bergen begon erg nerveus aan de wedstrijd en al in de eerste minuut moest men al een grote kans weggeven met aansluitend een corner die ook niet van gevaar ontbloot was. Ook hierna was het allemaal  erg rommelig met veel duels en weinig controle door beide teams. Na dertien minuten kwam Bergen op voorsprong toen de gedoodverfde opvolger van vangrailspits Djara Grootenhuis Tyron Onofra op rechts werd weggestuurd. De bal werd enkele keren half weggewerkt en uiteindelijk was het Milo de Vet de rebound in het net werkte (1-0). Lang genieten van de voorsprong kon de thuisclub niet want na zestien minuten was het al weer gelijk toen de dit seizoen met veel blessureleed kampende Rory Weisscher diagonaal in kon schieten (1-1). De verdedigende scherpte ontbrak duidelijk bij de thuisclub. Na deze goal was het allemaal wat grimmiger met veel duels op het middenveld. Goed voetbal was nog steeds niet te zien. Vijf minuten voor het rustsignaal was het opnieuw Weisscher die Alcmaria op voorsprong bracht en Bergen met een stevige opdracht de kleedkamer in zond.

Bergentrainer Loorbach verving in de rust de met geel belaste Tijn de Boer door de van wintersportvakantie teruggekeerde Maarten Kraak. De thuisclub had duidelijk wat meer aanvalskracht nodig om de achterstand weg te werken. Bergen startte goed maar kon dit niet lang vol houden en verviel weer in veel onrust en miscommunicatie. De eerste de beste keer dat Alcmaria in de tweede helft bij het doel van Tijn Duin kwam, was het meteen raak toen een aanval over rechts  bij de eerste paal werd binnengeschoten (1-3). Door deze goal werd de opdracht voor Bergen alleen maar groter. Er ontstonden wel kansen op de aansluitingstreffer, maar ook Alcmaria dook regelmatig op voor het Bergendoel.

Na 63 minuten kwam de aansluitingstreffer toch op het scorebord toen Noah Robles doeltreffend uithaalde (2-3). Bergen had nog voldoende tijd om voor de gelijkmaker te gaan. Met het inbrengen van Thom de Vries en Don Karel voor Twan Schouten en Tyron Onofra en het naar voren sturen van aanvoerder Daan Oldenburg werd geprobeerd de druk op het Alcmariadoel te vergroten. Alcmaria kon veel ballen vrij makkelijk wegwerken en het uitspelen van de kansen was met veel spelers voor het Alkmaarse doel zeer lastig. Bevliegingen moesten uitkomst brengen en het leek erop dat Alcmaria de drie punten mee naar huis zou nemen. Twee minuten in blessuretijd loste Noah Robles een schot op het Alcmariadoel dat door keeper Joost Degen niet kon worden gekeerd. Niet lang hierna floot de goed leidende scheidsrechter Mahieu uit Uithoorn af en moesten beide teams met een punt genoegen nemen.

Volgende week zondag 12 februari speelt Bergen de uitwedstrijd tegen Ilpendam. In uitwedstrijden wil het voor Bergen dit seizoen nog niet erg lukken. Alleen de eerste uitwedstrijd van het seizoen werd in winst omgezet terwijl men bij de andere duels op vreemde bodem steeds in het stof beet. Tegen Ilpendam wordt het dus wel weer eens tijd om op dit punt een ommekeer teweeg te brengen. De wedstrijd begint om 14.00 uur.