Bergen in tweede helft langs jeugdig VZV

V.V. Bergen 1 (zon)

VZV 1 (zon)

Mannen, 1, 4e klasse B

3 december 2017 14:00

Bergen heeft tegen VZV een ruime 4-0 overwinning behaald. Hoewel de thuisclub gedurende de hele wedstrijd de betere ploeg was, werd de overwinning pas in de tweede helft veilig gesteld. De sterk gehavende ploeg uit ’t Veld kon in de eerste helft het zeer voorspelbare voetbal van de roodhemden nog goed opvangen, maar toen Bergen in de tweede helft de zijkanten van het veld wat nadrukkelijker ging benutten, moest men vier treffers incasseren. Bergen houdt door dit resultaat aansluiting bij de kopgroep.

Nadat de uitwedstrijd tegen KSV was afgelast (4 februari 2018 wordt dit duel ingehaald) moest op 3 december worden aangetreden tegen VZV. De ploeg uit ’t Veld eindigde vorig seizoen als derde in de vijfde klasse en kon via de nacompetitie het ticket voor de vierde klasse binnenslepen. In het verleden had VZV in Joost Wijnker een veel scorende spits die vele wedstrijden besliste. Tegenwoordig is het allemaal wat anders bij VZV dat het dit seizoen moeilijk heeft. Bergentrainer Gerard Timmers zat in Londen waar hij was uitverkoren voor een clinic ‘Hard langs de dug-out rennen’ gegeven door Antonio Conte van Chelsea. Han Visscher verving Gerard op de bank en had zijn fanclub meegenomen die vanuit de warme kantine de wedstrijd van achter dubbel glas bekeek. In de opstelling kon niet gesproken worden van een paleisrevolutie waardoor uitsluitend verwachte namen het wedstrijdformulier opsierden.

Al snel was duidelijk dat Bergen in dit duel de betere ploeg was. VZV had te kampen met veel afwezigen en VZV-trainer Duncan Muskiet moest zijn keurcorps uit verschillende geledingen van de club samenstellen. Uiteindelijk stonden er veel jongelingen in de basis van de bezoekers. Het spel van Bergen was in de eerste helft erg voorspelbaar en veel aanvallen strandden dan ook in de fuik voor het VZV-doel. Kort combinatiespel lukte totaal niet omdat men simpelweg te onnauwkeurig was en het allemaal te gehaast werd uitgevoerd. Kansen waren er wel, maar ook aan de nodige scherpte ontbrak het duidelijk aan Bergenzijde. Keeper Calvin Timmers kreeg nauwelijks iets te doen en gelukkig werd er op kunstgras gespeeld waardoor hij geen wortel schoot. Bij VZV stapelden de problemen zich op waardoor men voor rust reeds twee keer moest wisselen waarbij de blessure van Mats Botman er niet goed uit zag. Tot de rust bleef het 0-0 waarbij beide teams een kwartiertje kon broeden op hetgeen hen in het tweede bedrijf te doen stond.

Na de thee verving Stijn Frans Ricardo Vos op de rechtsbuitenplaats. Het besef dat voor deze middag het hele veld was afgehuurd, leek al snel tot de Bergenspelers door te dringen. Al spoedig wist Bergen de score te openen. Na een aanval over links moest de VZV-keeper een rebound weggeven die door Djara Grootenhuis in een doelpunt werd omgezet (1-0). Ook hierna waren nog veel Bergen aanvallen te noteren. Na ruim een uur werd het 2-0 toen de niet lekker in de wedstrijd zittende Noah Robles een misverstand bij VZV afstrafte en de bal het doel in kon lopen. De wedstrijd was hiermee wel beslist. Doordat Bergen wat nadrukkelijker het veld breed hield, konden de VZV-spelers het allemaal wat minder belopen en ontstonden wat krampverschijnselen bij de gasten. In de slotfase werd het nog 4-0 door goals van Stijn Frans en Noah Robles waardoor Bergen toch nog ruim won. Scheidsrechter van den Hoff uit Den Helder floot onopvallend en goed en mag ongetwijfeld van Sinterklaas zijn schoen zetten.

Interimtrainer Visscher hield zijn al ruim anderhalf jaar durende ongeslagen status als hoofdtrainer vast en draagt het stokje komende week weer graag over waardoor ook zijn fanclub zich weer wat minder nadrukkelijk kan roeren. Volgende week zondag speelt Bergen de uitwedstrijd bij ‘Angstgegner’ Alcmaria Victrix (vorig seizoen twee keer van verloren). Hiervoor zal op woensdag 6 december in het kader van de jongseniorencompetitie (spelers tot en met 22 jaar) op De Kiefthoek worden gespeeld tegen Victoria O. Deze wedstrijd begint om 19.30 uur en biedt de gelegenheid om de van Sinterklaas gekregen mutsen, sjaals en handsschoen op hun winterbestendigheid te testen. Het zou wel eens frisjes kunnen worden op deze woensdagavond.