Bergen 1 pakt drie punten bij WMC

Mannen, 1, 4e klasse B

22 april 2018 14:00

C. van Ham

Bergen heeft in een zeer slechte wedstrijd bij WMC weer drie punten aan het totaal toe kunnen voegen. De ploeg van trainer Gerard Timmers speelde erg onrustig en kon geen controle over de wedstrijd krijgen waardoor het duel een echte ‘strijd’ werd. Ook wat irritatie over de arbitrage bij beide teams kwam het schouwspel niet ten goede. Uiteindelijk trok Bergen met 1-2 aan het langste eind.

Na twee nederlagen op rij zonder zelf het net te hebben gevonden, reisde Bergen af naar Heerhugowaard waar WMC de tegenstander was. Thuis was nipt met 1-0 van WMC gewonnen dus was de verwachting dat het weer een lastige wedstrijd zou worden. De succesvolle basisformatie   was opnieuw niet compleet en ook de begeleiding moest enigszins worden aangepast omdat zowel de elftalleider als de vlaggenist ontbraken maar deze posities werden door Gerard Beentjes en Han Visscher ingevuld waardoor alle posities weer van een poppetje waren voorzien. Hoe het allemaal uit ging pakken, moest worden afgewacht. Aan het weer lag het in ieder geval niet want het was een zonnige dag die voor de spelers mogelijk iets te warm was.

Opvallend in de opstelling van Bergen was dit keer de aanwezigheid van keeper Mark Zomers. Mark is al een paar jaar gestopt wegens het opstarten van een eigen restaurant Fernando’s aan de Peperstraat in Alkmaar. De nood was echter zo hoog dat het gebrek aan wedstrijdritme bij de sluitpost op de koop werd toegenomen. In de warming-up raakte ook Dennis Visscher nog geblesseerd waardoor het improvisatievermogen van trainer Gerard Timmers weer aardig op de proef werd gesteld. Koen Wester startte deze wedstrijd als linksachter voor de afwezige Mick Stroomer. In de wissel zaten deze keer Wouter Frans en Maurice Dekker.

Het voetbal was deze middag van een zeer matig niveau. Het regende misverstanden en er waren veel duels om de bal wat er doorgaans op wijst dat de bal niet lekker werd rondgespeeld. Zo’n tien minuten voor het rustsignaal kwam de thuisclub op voorsprong toen balverlies op het middenveld van Bergen werd afgestraft. De bal werd goed teruggelegd en in een doelpunt omgezet (1-0). Op slag van rust kwam de ploeg van trainer Timmers langszij. Bij een vrije trap vanaf links kwam Djara Grootenhuis goed voor zijn man en kon de bal met zijn teen in het net werken. Niet lang hierna floot de scheidsrechter voor de rust en konden de teams zich beraden op wat hen in de tweede helft te doen stond.

Bergen verscheen ongewijzigd aan de tweede helft en wist meteen goed druk te zetten. Na zo’n tien minuten werd een vrije trap door Damio Lageveen met het hoofd verlengd waardoor Djara Grootenhuis alleen op het doel af kon gaan. De Bergen linksbuiten rondde in twee keer af (1-2). Na deze treffer werd Bergen wat nadrukkelijker teruggedrongen en kon de bal niet goed meer in de ploeg houden. Men ging te veel achteruit lopen waardoor men veel ballen in het eigen strafschopgebied te verwerken kreeg.

de 71-jarige scheidsrechter Van Ham uit Assendelft had gedurende de hele wedstrijd al wat verwarring gezaaid, maar de spelers hadden dit allemaal nog geaccepteerd al ging dit niet van harte. In de slotfase werd het allemaal wat feller waardoor de leidsman wat nadrukkelijker in de problemen kwam. Toen Bergentopscorer Noah Robles de diepte werd ingestuurd kreeg hij van de WMC-verdediger een flinke duw. Toen, tot verbazing van iedereen, de vrije trap de andere kant werd opgegeven, werd de bal door de Bergenspits een stukje weggetrapt wat hem prompt zijn tweede gele kaart opleverde. Toen een WMC-speler dit enkele minuten later ook deed, bleef de kaart in de zak. Een schoolvoorbeeld van inconsequent fluiten en de Bergenspits in de belangrijke wedstrijd tegen KSV met een schorsing aan de kant.

Met veel kunst- en vliegwerk wist Bergen de 1-2 stand vast te houden. De arbiter probeerde nog met enkele dubieuze beslissingen in de slotfase nog enige invloed uit te oefenen. Een indirecte vrije trap in de zestien wegens te lang de bal vasthouden door keeper Zomers en een onterechte vrije trap op een gevaarlijke plek na een prima sliding van Wouter Frans werden onschadelijk gemaakt. Ergernis is doorgaans een goede voedingsbodem voor concentratieverlies. Gelukkig liep het allemaal niet uit de hand en konden na ruim negentig minuten de handen gewoon weer worden geschud.

Dit was de eerste wedstrijd van het seizoen waarin ik me aan de arbitrage heb gestoord. We zullen maar zeggen dat we ook dat meegemaakt moeten hebben. Ik had, ondanks de overwinning en het mooie weer, geen leuke voetbalmiddag. Volgende week gaan we opnieuw naar Heerhugowaard waarbij in de wedstrijd tegen KSV de tweede periodetitel op het spel staat.