Bergen 1 zet goede stap richting handhaving

Volendam (rkav) 1 (zon)

22 april 2019 14:00

B.S. (Brian) Lampers

Bergen is er op tweede paasdag in geslaagd weer wat meer afstand tot de nacompetitieplaatsen te nemen. De ploeg van trainer Djordi Hopman wist het op de derde plek staande Volendam met 3-1 te kloppen. Het verschil werd in de slotfase van de eerste helft gemaakt. In de tweede helft kon Bergen de voorsprong niet uitbouwen en zag de Volendammers in het laatste kwartier nog wat terug doen waardoor men uiteindelijk met 3-1 won.

Bergen begon de wedstrijd tegen de wijdbroeken met Dennis Schuitmaker voor de geblesseerde Mick Stroomer in de basisopstelling. De rest van de basisopstelling was in vergelijking met de wedstrijd tegen Hercules ongewijzigd gebleven. Volendam beschikte over een aantal vaardige voetballers die graag het doel van de tegenstander opzochten. Bergen raakte in de openingsfase reeds de paal. Volendam start doorgaans goed, maar zakt naarmate de wedstrijd vordert nog wel eens terug. Het was voor Bergen daardoor zaak om geen vroege tegengoal te incasseren. Het spel golfde aardig heen en weer en beide teams kregen de nodige mogelijkheden. Het bleef echter lang 0-0.

In de slotfase van de eerste helft sloeg Bergen genadeloos toe. Eerst was het na 38 minuten Stijn Vrasdonk die uit een goede aanval de korte hoek vond en keeper Ian Jonk kansloos liet. Een onderschepping van Dennis Visscher met een goede voortzetting zorgde er na 43 minuten voor dat Noah Robles de 2-0 aan kon tekenen. Op slag van rust zorgde de Bergentopscorer er zelfs voor dat een ietwat geflatteerde 3-0 voorsprong op het scorebord kwam te staan. In deze fase van de wedstrijd zat het voor Bergen duidelijk een keer mee waardoor men met een goed gevoel de kleedkamer op kon zoeken.

In de tweede helft was het zaak om niet met een vroege Volendamgoal geconfronteerd te worden. Door de resultaten van de laatste weken (1 punt uit de laatste zeven wedstrijden) was het zelfvertrouwen toch wel wat aangetast. Men liep toch wel weer wat te ver achteruit, maar kon zo nu en dan toch enkele keren uitbreken. De ploeg uit Volendam zocht wel wat nadrukkelijker de aanval, maar de Bergenverdediging bleef toch vrij makkelijk op de been. De aanvallen van Bergen liepen te veel door het midden waardoor men te vaak verstrikt raakte in de Volendammer fuik. Een kwartier voor tijd scoorde Volendam de 3-1 en een heftig laatste kwartiertje lag in de lijn der verwachtingen. Het slotoffensief van Volendam bleef echter uit waardoor Bergen de 3-1 overwinning over de streep kon trekken.

Scheidsrechter Lampers uit Velserbroek floot een prima wedstrijd en kon in dit sportieve treffen de kaarten op zak houden. Bergen is nog niet helemaal zeker van lijfsbehoud, maar zal de laatste wedstrijden nog wel aan de bak moeten om absolute zekerheid te hebben. Volendam moet op 5 mei tegen Meervogels proberen de tweede periode binnen te halen om zich zo te verzekeren van nacompetitievoetbal.

Op 12 mei speelt Bergen uit bij Koedijk en dan weten we waarschijnlijk meer.